הריאיון עם השרה אלהרר
(צילום: נויל האריס)

שרת האנרגיה היוצאת קארין אלהרר (יש עתיד) תקפה הבוקר (חמישי) בחריפות את הממשלה המסתמנת: "זו הממשלה הכי קיצונית, הכי דתית והכי לאומנית שראינו כאן בכל 74 שנותיה של מדינת ישראל. מדובר קודם כל בממשלת בן גביר-סמוטריץ', נתניהו חלש והם מבינים שאפשר לסחוט אותו עוד ועוד", אמרה אלהרר בריאיון לאולפן ynet.
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע אמש לנשיא המדינה יצחק הרצוג כמה דקות לפני חצות כי "עלה בידו" להרכיב את הממשלה השישית בראשותו. לטובת ההודעה לנשיא לא היה צורך בהצגת הסכמים חתומים, אולם נתניהו ניסה לנצל את חלון הזמן הזה כדי לדחוק את השותפות הקואליציוניות שלו לפינה, להוריד את המחיר ולהבהיר שצריך לחתום.
השרה אלהרר הגיבה: "מיד עם היוודע תוצאות הבחירות, נתניהו אמר שתוך שבוע-שבועיים הוא יקים ממשלה, תראו איפה אנחנו היום, לקח לו יותר זמן מאשר ליאיר לפיד. בחדרי חדרים, גם מי שלא השתייך לימין אומר שצריך לשנות כאן דברים. אני מודאגת מהחקיקה שהובאה לכנסת, היא מחוקקת משורה פוליטית שבה המפכ"ל יהיה עציץ באירוע הזה.
"אין ספק שבמדינות טוטליטאריות ביטחון הפנים הוא הטוב ביותר, אין איזונים ואין בלמים. זו המדינה שאנחנו רוצים שתהיה לנו? האם השר לביטחון הפנים הוא זה שצריך להיות אחראי על מדיניות החקירה של המשטרה? הדבר הזה פסול. ממשלה שעוד לא הוקמה מחוקקת חוק שהעבריין שהורשע יהיה שר אוצר, ממשלה שעוד לא הוקמה מספחת שטחים באמצעות השר הנוסף למשרד הביטחון. כל הדברים האלה מסוכנים לעתידה של מדינת ישראל וכל אזרח צריך להיות מודאג מזה".
2 צפייה בגלריה
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
עלה ביידי הנימין נתניהו יצחק גולדקנופף אריה דרעי משה גפני בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, קובי קואנקס, יואב דודקביץ)
יש מי שאומר שאת עיקר עבודת הכנסת האופוזיציה המיועדת לא עושה. "מה שמשנה זה מבחן התוצאה. הממשלה המיועדת רצתה לסיים עם הליכי החקיקה כבר לפני שבוע. אנחנו בוודאות נמשיך עם החקיקה גם בשבוע הבא ואני מקווה שנצליח להאריך את זה כמה שיותר זמן. אם היינו נשארים כל הלילה בכנסת, הם היו מצליחים כבר לחוקק. המסר שלנו הוא שנילחם בכל זירה. גם בזירה הפרלמנטרית, גם בבתי המשפט ובכל מקום".
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בשיחה לנשיא יצחק הרצוג

בשיחת הטלפון לנשיא הרצוג אמר נתניהו: "כבוד הנשיא, בזכות התמיכה הציבורית העצומה לה זכינו בבחירות האחרונות, עלה בידי להקים ממשלה שתפעל לטובת כל אזרחי ישראל. אני מתכוון להקים אותה בהקדם האפשרי בשבוע הבא". הרצוג השיב: "אני מאחל לך הצלחה. החובה זה לפעול למען כלל עם ישראל והציבור בישראל ואני מקווה שכולכם תתגייסו למשימה הזו".
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד אמר בתגובה כי "עלה בידיהם של בן גביר וסמוטריץ' להקים את הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה", והודיע כי יקיים מסיבת עיתונאים בתל אביב - הערב בשעה 20:15. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב: "עלה בידו להרכיב ממשלת חושך. עלה בידו לקדם מדינת הלכה. עלה בידו לתעדף אברכים על פני חיילי צה"ל. עלה בידו לייצר הפרדה מגדרית בחסות החוק. עלה בידו לקבור את חזונם של הרצל וז'בוטינסקי - ובידנו עלה להיאבק בכל זה בנחישות והתמדה ולהבטיח תקווה ואור לאזרחי ישראל".
ח"כ עמיחי שיקלי (הליכוד) הודה הבוקר על רקע המהלכים להקמת ממשלה חדשה כי "יש מאבקי כוחות ויש אינטרסים ופוליטיקה במיטבה. לומר לך שהציבור מת על זה? שאני מת על זה? אני אישית הייתי מעדיף שזה ייקח לכל היותר שבוע-שבוע וחצי".
בריאיון למורן אזולאי וישי שנרב ב-radio ynet, טען ח"כ שיקלי כי מקור המראות של המשא ומתן הנוכחי בין מפלגתו ליתר השותפות בהליכים להקמת הממשלה היוצאת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד: "שורש האירוע הוא אותה מדיניות חרם שבעצם מאפשרת מרחב אפשרויות מאוד מוגבל. אני חושב שהחזירות שהייתה בפעם הקודמת, עם ראשות ממשלה עם שישה מנדטים, יצרה מצב שבו גם לראש מפלגה מתאפשר לדרוש הרבה מעבר לכוחו".
שיקלי אמר עוד: "נפתלי בנט דרש ראשות ממשלה עם שישה מנדטים. הוא יצר כאן תקדים שאחריו כל מה שאנחנו רואים עכשיו במשא ומתן זה הערת שוליים. ברור שהכוח של המפלגות החרדיות עולה פי עשרה כשבאים יש עתיד, ובאים המחנה הממלכתי ובאים אחרים ואומרים 'אנחנו בשום אופן לא מוכנים להעלות על הדעת לשתף פעולה עם הליכוד'.
"במרבית הדברים יש ממש תמימות דעים בין השותפות. התיישבות צעירה זה אינטרס מובהק של הליכוד ושל הציונות הדתית על כל מרכיביה, ולשמחתנו גם הציבור החרדי עבר תהליך מאוד מעניין בעשור האחרון וביתר שאת בחמש השנים האחרונות, שהוא הולך ונעשה הרבה יותר מזוהה עם ערכים לאומיים, הרבה יותר מזוהה עם הימין. הדבר הזה מאפשר לנו בעצם לדחוף יותר חזק את הדברים האלה. נקעה נפשו של הציבור שהדברים לא מיושמים".
יו"ר נעם אבי מעוז הוא האצבע ה-64. למה אתם צריכים ללכת עם הבעייתיות של להפקיד בידיו אחריות לתוכניות חוץ של משרד החינוך? "יש פה הרבה אילוצים, אני לא מכחיש את זה. בנושא הספציפי של אבי מעוז - לפני העמדות שלו אני חושב שההעברה של האגף הזה מחוץ למשרד החינוך זה לא משהו שהוא נכון לעשות אותו. אני לא רואה את ההיגיון המבני בדבר הזה, להבדיל מדברים אחרים כמו המנהל האזרחי שבעיניי זה דווקא דבר חיובי משום שאתה מדבר מרחב של עיסוק בסוגיות של דברים שהם אזרחיים לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
ח"כ שיקלי
(צילום: דוברות הכנסת)
על "חוק בן גביר", שצפוי להעביר ליו"ר עוצמה יהודית סמכויות שנמצאות בידי מפכ"ל המשטרה, אמר ח"כ שיקלי: "אני לחלוטין בעד החוק. אמרתי את הסייגים שהיו לי והם התקבלו. אמרתי שלא יכול להיות שתהיה התערבות קונקרטית בחקירות. יכולת ההשפעה של השר בתחומים האלה היא בתחום המדיניות. הוא לא יכול להורות על פתיחה או על סגירה של חקירה. החוק עצמו הוא מאוד חשוב, כי עד עכשיו יכולת ההשפעה של השר הייתה מצומצמת ומוגבלת".
וכשאתה שומע את היועצים המשפטיים אומרים שיש חשש אמיתי מהפיכת המשטרה לגוף פוליטי או שיוכנסו לתוכה השפעות פוליטיות. "כשבא שר כמו איתמר בן גביר או שר כמו בר לב זה משפיע. בר לב אישר לוויה של שירין אבו עאקלה עם דגלי אש"ף".
בר לב היה זה שאישר מצעד דגלים בירושלים, כששנה קודם ממשלת הליכוד לא אפשרה. "לאשר מצעד דגלים זה לא דבר חריג. כשרצו לאשר מצעד דגלים, מי שעשה מזה טררם היה היועץ המשפטי לממשלה. עשו מזה טררם שלם בדרגים המקצועיים, וכשזה היה השר בר לב לא עשו את זה".
על יחסי הכוחות בין הקואליציה והאופוזיציה המסתמנות, אמר ח"כ שיקלי: "לקואליציה יש רוב מובהק, היא חזקה. זה לא דומה לממשלה הקודמת שהייתה ככה על כרעי תרנגולת ועם עימותים אידיאולוגיים חדים ביותר בתוכה, ולכן אני חושב שיש מולנו אופוזיציה מאוד חלשה מבחינת היכולת שלה".
במה מתבטאת חולשתה? "זו אופוזיציה שאין לה מנהיג. אף אחד לא מקבל את המנהיגות של לפיד. לא המפלגות הערביות ולא המחנה הממלכתי. אני חושב שזה דבר דרמטי. לא ראינו אצלם רוח לחימה, אין פה חבורה מגובשת עם נחישות".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר במשדר: "האופוזיציה הבאה, שאנחנו חלק ממנה, מנהלת קרב מאוד משמעותי בוועדות. נתניהו רצה לסיים את החקיקה הזאת כבר לפני עשרה ימים כך שהיא לא תידחה לרגע האחרון של הקמת הממשלה, והוא נכשל בזה. אנחנו 50 ימים אחרי הבחירות, רק אתמול הוא אמר 'עלה בידי', ההסכמים הקואליציוניים עוד לא גמורים. לא כך אמורה לקום ממשלה כל כך הומוגנית שפועלת כגוש".
על הביקורת של ארגוני מחאה מגוש המרכז-שמאל בהתייחס להתנהלות האופוזיציה העתידית, אמר ח"כ קריב: "צריך לומר שיש הבדל מאוד משמעותי בין רוב של 61 לבין רוב של 64. אלו תוצאות הבחירות. תנאי הפתיחה שלנו הרבה יותר קשים. אני גם לא אכחיש שיש מתחים בעקבות קמפיין הבחירות בין הסיעות. הגוש שלנו בנוי כרגע בצורה מלוכדת אבל פחות היררכית.
"מדובר פה באופוזיציה לוחמת. אני חושב שבשבועות ובחודשים הקרובים אתם תודו שיש כאן אופוזיציה לוחמת. אופוזיציה ממלכתית זו אופוזיציה שיודעת לתמוך בחוקים שהם לטובת הציבור הישראלי. אנחנו לא נעשה מה שקרעי וחבורתו עשו. כשיגיע חוק לטובת חיילי צה"ל אנחנו נצביע בעד. יש פה אופוזיציה עם רוח קרב".
קריב אמר עוד: "האופוזיציה יכולה לסכל מהלכים לא ענייניים של הקואליציה בכנסת וצריכה לבנות את רוח הלחימה של הציבור הרחב. כשאנחנו רואים את ההשתלטות המופרעת של בן גביר הקיצוני על משטרת ישראל, את הסיפוח הזוחל שסמוטריץ' הלך לקדם מתוך משרד הביטחון תוך שימוש סחטני בתפקידו כשר אוצר, אף אחד מאיתנו לא עסוק בקרבות הפנימיים של האופוזיציה".
הריאיון עם ח"כ רוטמן
(צילום: אלכס גמבורג, נויל האריס)

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אמר בריאיון לאולפן ynet: "אני מאמין שבשבוע הבא תושבע הממשלה, זה תלוי בהשלמת החקיקה. ראיתי שבעקבות הודעה של הדגלים השחורים, אז אנשי יש עתיד מגיעים קצת יותר לוועדות. הם מאוד מפחדים מהדגלים השחורים. כשהם לא נענים לדרישותיהם של הדגלים השחורים שמנסים לייצר סוג של אנרכיה, אז פועלים ביותר היגיון.
"יאיר לפיד שחתום על הממשלה הראשונה בתולדות ישראל שהכניסה לתוכה תומכי טרור, אנשים שלא רוצים את מדינת ישראל כמדינה יהודית, העמידה בראשות ועדת הפנים (ווליד טאהא) אדם שהתבטאויות שלו כלפי הקהילה הגאה היו כאלה שאף אחד בקואליציה הנוכחית לא היה משתמש בשפה הזאת. כשלפיד מטיף מוסר לקואליציה הנוכחית, צריך לנוד בראשינו ברחמים או לצחוק".