בדרך לעסקת חטופים קטנה? משפחות חטופים ישראלים-אמריקנים נועדו אתמול (שלישי) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לישראל שבועיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, אשר עדכן אותן על המגעים לשחרור חטופים.
רונן נאוטרה, אביו של החייל החטוף עומר, שיתף אחרי המפגש כי בלינקן עדכן את המשפחות ש"עובדים על עסקה פוטנציאלית קטנה, מעין בדיקה של השטח להרגיש אם יש עם מי לדבר בצד השני".
משפחות החטופים על הפגישה עם בלינקן וההפגנה מול המלון שבו ערך את הפגישות
(צילום: עידו ארז , יעל צ'כנובר )

לדבריו, "הייתה פגישה של שעה וקיווינו לשמוע שיש התפתחויות במשא ומתן. הטענה היא שעדיין לא ברור מי בחמאס ייקח את השלטון. האם ועדה כלשהי, או שזאת תהיה דמות אינדיבידואלית. מופעל לחץ גדול כרגע על קטאר ומצרים להביא את האינפורמציה הזאת ולקדם את המו"מ, כאשר ברור שלא תהיה שום הפסקה בפעילות הישראלית בלי שתהיה החזרה של חטופים".
נאוטרה הוסיף כי "ניסינו להדגיש את החשיבות להגיע לעסקה כמה שיותר מהר ואת הדחיפות בתור אזרחים אמריקנים. אנחנו מודעים גם לנושא של הבחירות ורצינו להבין האם רואים השפעה של הבחירות על התהליך. לטענתו, הנשיא ביידן מחויב לאורך כל התהליך. לבחירות עצמן אין השפעה ממשית כרגע על קבלת ההחלטות, וארה"ב נחושה להביא את המשבר לסיומו ולהביא את החטופים הביתה בהקדם האפשרי".
אתה חושב שבאמת אין השפעה של הבחירות על סדר העדיפויות של הממשל האמריקני? "אני חושב שהם מאוד נחושים לנסות ולהביא את ההסכם ואת המשא ומתן לסיומו ולהביא לרגיעה באזור. אין לי ספק שהבחירות כן משפיעות על קבלת ההחלטות. אנחנו עדיין בתחושה שיש משבר אמון קשה עם ממשלת ישראל ואני חושב ששמענו ממנו שגם האמון של הממשל האמריקני הוא לא מושלם, ולכן אנחנו מאוד רוצים לראות המשך לחץ על ממשלת ישראל וכמובן על חמאס דרך המתווכות בשביל להביא לסיום של המשבר הנוראי הזה ולהביא לנו את הבן הביתה. חובת ההוכחה היא על הממשלה של נתניהו לקדם את ההסכם הזה ולא להביא למכשולים נוספים כמו שהיו בעבר".
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
הפגנות מול המלון שבו ערך בלינקן את הפגישות
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
שלט למען החטוף נמרוד כהן
(צילום: מוטי קמחי)
נציג נוסף של המשפחות שהיה בפגישה הוא רובי חן, אביו של החייל איתי חן ז"ל שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בידי חמאס. לדבריו, "שמענו איפה הוא מרגיש שהמשא ומתן נמצא. כרגע מה שאנחנו צריכים זה מנהיגות אמיצה. יש מנהיגות אמיצה גם מנשיא ארצות הברית שהפעיל יותר לחץ על קטאר, על מצרים, ועל ממשלת ישראל, כדי לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר על-ידי סילוקו של סינוואר, כדי להביא עסקה. אין לנו זמן, לחטופים אין זמן, גם לחללים אין זמן".
הוא הוסיף כי "האמריקנים מזהים הזדמנות לעסקה, והם עובדים במרץ כדי להביא את העסקה, אבל בסופו של דבר מי שמחזיק את הסחורה לצורך העניין כדי להביא עסקה זאת ממשלת ישראל. אני קורא לראש ממשלת ישראל ולממשלתו, להפסיק לשחק עם החיים של האהובים שלנו. זה הזמן להיות אמיצים. להביא עסקה נדיבה, כדי לעשות את המעשה היהודי הנכון, המעשה היהודי של פדיון שבויים ולהביא את כל החטופים חזרה הביתה".

בלינקן: "תוכניות קונקרטיות לגבי עזה אחרי המלחמה"

בלינקן נועד אתמול גם עם ראש הממשלה נתניהו וביקש ממנו למתן עוד יותר את תגובתה של ישראל באיראן - שלפי הדיווחים אמורה להתמקד במתקנים צבאיים ולא במתקני הגרעין או הנפט של איראן, ולצד זאת גם לחתור לסיום הפעולה הקרקעית בלבנון תוך ניצול ההישגים הצבאיים של ישראל והפיכתם להישגים אסטרטגיים. הבוקר הוא אמר בהקשר זה כי "חשוב מאוד שהתגובה הישראלית תהיה באופן שלא תיצור הסלמה נוספת". מנגד, גורם מדיני אמר כי "ניהול המערכה נמצא בידי ישראל".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
נתניהו ובלינקן. הוצגה מפת דרכים לסיום המלחמה
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בלינקן גם הציג בפגישה מפת דרכים לסיום המלחמה. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "כל מתווה לסיום המלחמה חייב להשיג את מטרות המלחמה של ישראל - להשיב את כל חטופינו, לחסל את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, ולהבטיח שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל".
לפני המשך מסעו באזור, אמר בלינקן כי "זה הזמן של ישראל להפוך את ההצלחה הצבאית לאסטרטגית. נותרו שני נושאים: להחזיר את החטופים ולסיים את המלחמה. אנחנו בודקים אפשרויות ונוסחאות חדשות כדי להשיג את המטרות הללו. דיברתי עם משפחות החטופים ואמרתי להן שחשוב לוודא האם חמאס מוכן לנוע לכיוון עסקה. יש לנו תוכניות קונקרטיות לגבי הדרך שבה יש לפעול בעזה אחרי המלחמה. ישראל עשתה התקדמות במאמצים ההומניטריים אבל יש עוד צרכים שיש למלא. ארה"ב דוחה לחלוטין התיישבות מחדש של ישראל בתוך רצועת עזה".