3 צפייה בגלריה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
הצופים בצפון אמריקה. במגמת עלייה
על רקע מספר שיא של תקריות אנטישמיות בארצות הברית והתחזקות תנועת ה-BDS בקולג'ים, נרשמה עלייה חדה במספר בני הנוער שהצטרפו השנה לתנועת הצופים בצפון אמריקה.
בתנועה מדווחים על עלייה של כ-20% במספר המצטרפים החדשים, מספר שיא לעומת צמיחה של פחות מ-5% בשנה שעברה ואף פחות מכך בשנת הקורונה שלפני כן. הצמיחה מורגשת בכל אחד מ-26 השבטים ברחבי ארצות הברית וכן בשבט שבטורנטו בקנדה. סך הכל חברים בתנועה כיום למעלה מ-4,400 בני נוער.
נתוני ההצטרפות לתנועה מפתיעים לנוכח הירידה בתמיכה בישראל בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית, אל מול העלייה במספר תקריות האנטישמיות האלימות ברחבי המדינה. רק לפני כמה ימים התחנן ראש העיר ניו יורק בפני הממשל בוושינגטון לפעול נגד התקריות האנטישמיות האחרונות בעירו. הליגה נגד השמצה דיווחה כי מספר התקריות השנה הוא הגבוה ביותר שהיה מאז שהתחילו לנטר ולאסוף נתונים בשנת 1979.
3 צפייה בגלריה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
גל של מצטרפים חדשים
״אין ספק שגל ההצטרפות נובע בגלל הצורך של ההורים והילדים להתמודד עם אנטישמיות וה-BDS״, אומרת אפרת ליכטמן, מנכ״לית עמותת ידידי צופי ישראל בצפון אמריקה (fois). ״כולנו מרגישים את העלייה בשנאה כאן, וזאת לא רק תחושה - אלה הנתונים שמעידים. אנחנו גם נתקלים ביותר ויותר מקרים ספציפים של התנכלויות לחניכים שלנו, במיוחד כשיש מבצע צבאי בישראל".
לדבריה, דווקא עכשיו, בגלל כל מה שקורה בחוץ, "הורים רוצים יותר מתמיד שהילדים שלהם יתחברו לישראל. מעבר ללימודי עברית ומסעות לארץ, הם יודעים שהחברויות הכי עמוקות של הילדים מגיעות מהצופים, והם רוצים שהילדים שלהם יהיו חלק מקהילה תומכת ישראל״.
ליכטמן ציינה שגם לתזמון יש חשיבות: "יש הרבה פעילויות שמתרחשות בקולג' ומנסות לחזק את הזהות הישראלית, אבל זה מעט מדי מאוחר מדי. אם אין לצעירים חוט שדרה חזק מספיק שמחבר אותם לארץ הם נתקלים בקולג' באנטישמיות ובתומכי BDS אגרסיביים, והם פשוט משתבללים. או יותר גרוע - הם משתכנעים. ולכן צריך לתפוס אותם לפני".
3 צפייה בגלריה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
צופים תנועת הצופים צפון אמריקה
בזכות הפעילויות בשבטים - חיבור חזק יותר לישראל
בתנועה ערכו גם סקר מקיף, ממנו עלה כי 74% מהחניכים הרגישו חיבור חזק יותר לישראל ולתרבות היהודית בזכות הפעילויות בשבטים. נתון שנראה על פניו מתבקש לנוכח צביון התנועה, אבל לדברי ליכטמן "רק מי שגר כאן יכול להבין עד כמה זה דרמטי".
למעשה, צעיר אמריקני יכול לבחור בכל רגע נתון בין תנועות נוער מכובדות, ממומנות ומתוקשרות היטב, והבחירה דווקא בצופים לא מובנת מאליה. "האוכלוסייה היהודית-אמריקנית נמצאת במשבר זהות. הם לא מרגישים בבית בישראל, אבל גם באמריקה הם לא מרגישים לגמרי שייכים. הם לא מוצאים חברים אמריקנים, לא מרגישים שייכים לכאן או לכאן, וזה יוצר בדידות", אומרת ליכטמן.
לדבריה, "המקום שמכיל את כל הזהויות האלה זה הצופים. אנחנו היחידים שנותנים את הזווית של הקשר לישראל. אנחנו קיימים כדי לחזק את הזהות היהודית-ציונית של ילדים ובני נוער, לחזק את הזיקה לישראל ולשפר את השפה העברית. סביב שבט צופים נוצרת קהילה חזקה של צעירים שמקבילה רק לקהילה שנוצרת סביב בית כנסת בקרב קהילות יהודיות בעולם. וזה הישג שקשה לזלזל בגודל החשיבות שלו".