2 צפייה בגלריה
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים אושוויץ פולין
מצעד החיים באושוויץ
(צילום: EPA)
זעם ותסכול בקרב מנהלי התיכונים: משרד החינוך הודיע כי לא כל התלמידים יוכלו לצאת למסעות במחנות המוות בפולין, אלא רק קבוצה מהם שתיבחר על ידי הצוות בבית הספר.
אחרי שהמסעות לפולין הופסקו עם פרוץ הקורונה, והידיעה על ההחלטה לחדשם פורסמה באחרונה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", הודיע משרד החינוך למנהלי בתי הספר על חידושם לתלמידי כיתות י"ב. עם זאת, בהודעת המשרד נאמר כי בניגוד למה שהיה נהוג עד לפני המגפה, לא כל התלמידים יוכלו לצאת אלא רק קבוצה שתיבחר על ידי המורים וההנהלה.
בבתי הספר מתרעמים על כך שההודעה על חידוש המסעות, שצפויים להתחדש החל מפברואר 2022, יצאה בטרם ברור אם הם אכן יתקיימו, שכן קיומם תלוי במגבלות הקורונה שיהיו באותה עת בפולין ובישראל וכן בהיערכויות נוספות. הכעס נובע מהאפשרות שהנהלות בתי הספר ישקיעו מאמץ מיותר, ניהולי וכספי, בהתארגנות לקראת המסעות, כאשר קיימת ההיתכנות שהם לא יחודשו. ארגון המסע כרוך בהוצאת מכרז, בבחירת צוותי ליווי וכדומה.
"משרד החינוך מצפה מהמנהלים והמורים להחליט באמצעות הגרלה מי מהתלמידים ייצא למסע ומי יישאר. זה לא חינוכי ולא מוסרי", אומר מנהל תיכון ממרכז הארץ. "הרי בכל החלטה שנקבל נהיה שק החבטות של הורי התלמידים שלא ייבחרו, וגם של התלמידים".
מנהלת קריית החינוך בן גוריון בנס ציונה, איריס דורון, אמרה כי המשרד מציב בפני המנהלים והמורים משימה בלתי אפשרית: "כולם היו בניי. אנחנו מתבקשים למשפט שלמה, להחליט מי מקבוצה של 240 תלמידים, שציפו לצאת למסע וראויים לצאת - יצא. מדובר הרי במסע שיש לו מטרות ערכיות, חינוכיות וחברתיות ושאין דומה לו מבחינת החוויות והעוצמה. על פי איזה קריטריון תתבצע ההעדפה?".
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
המנהלים זועמים: "איך נבחר מי יצא? לפי הגרלה?"
(צילום: גיורא סמולנסקי )
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, מנשה לוי, מתח ביקורת על הודעת המשרד על חידוש המסעות בטרם ברור אם ייצאו בכלל לדרך: "הטנטטיביות הזו יכולה לשגע פילים משום שגם אם כמנהל קיבלת החלטה שבית ספרך יוצא לפולין, הכל תלוי בהחלטה של מינהלת פולין אם לאשר לך או לא. הכל טנטטיבי, זמני, אולי, ייתכן. אני לא מסוגל לעבוד תחת מטרייה טנטטיבית. אני צריך תשובה של כן או לא מוחלט, ואז להיערך בהתאם".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "אנו רואים חשיבות רבה בקיום המסע, כחלק מעיצוב זיכרון השואה והגבורה בקרב התלמידים, ולכן פעלנו לחדשו על אף הקשיים. בשל מגבלות שונות ועל רקע אילוצים לוגיסטיים ביקשו אנשי המקצוע לקיימו בשלב זה בהיקף מצומצם. המשרד נערך לקיים את המסעות בהיקף גדול יותר, ככל שיתאפשר".