חצי יממה אחרי התקיפה הדרמטית בחאן יונס, ראש הממשלה ערך מסיבת עיתונאים ראשונה זה יותר משלושה חודשים - הודה כי אין ודאות שראש הזרוע הצבאית מוחמד דף ומח"ט חאן יונס ראפע סלאמה חוסלו, ותקף במרומז את צה"ל כשאמר כי "חודשים לא הייתה התקדמות במשא ומתן - כי הלחץ הצבאי לא היה מספיק חזק".
נתניהו: עדיין אין ודאות שדף ומח"ט חאן יונס חוסל
(צילום: לע"מ)

נתניהו התייחס תחילה לתקיפה בחאן יונס: "מדינת ישראל באמצעות צה"ל והשב"כ תקפה היום בעזה במטרה לסכל את מוחמד דף ואת סגנו רפאע סאלמה. עדיין אין ודאות מחלטת שהשניים סוכלו אבל אני רוצה להבטיח לכם שכך או כך נגיע לכל צמרת החמאס. אמש בחצות, כשראש השב"כ הציג בפני את פרטי המבצע, רציתי לדעת שלושה דברים. קודם כל שעל פי המודיעין אין בסביבתם חטופים, שנית רציתי לדעת את היקף הנזק האגבי ושלוש, ביקשתי לדעת את סוג החימושים וכשקיבלתי תשובות שהניחו את דעתי נתתי ברכתי לפעולה".
בניגוד להצהרות קודמות, בהן אמר כי ישראל במרחק "פסע" מניצחון, הפעם אמר נתניהו כי "יש עוד דרך עד לניצחון": "רבים שואלים מתי תסתיים המלחמה הזאת. והתשובה שלי ברורה - היא תסתיים רק כשנשיג את כל מטרות המלחמה, לא רגע לפני כן. הניצחון יושג כשנחסל היכולות השלטוניות וצבאיות של חמאס, נחזיר את חטופינו הביתה, נבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל ונחזיר את התושבים בצפון ובדרום בבטחה לבתיהם. זהו הניצחון המוחלט".
לדברי נתניהו, "בשבועות האחרונים אנחנו מזהים סדקים ברורים בחמאס. תחת עוצמת המהלומות שאנחנו מנחיתים עליו אנחנו רואים שינויים. רואים חולשה. גם המבצע של היום תורם לזה, יהיו אשר יהיו תוצאותיו. מפקדי החמאס מסתתרים במחילות, מנותקים מכוחותיהם בשטח. האוכלוסייה העזתית מבינה את גודל האסון שחמאס המיט עליהם, שרבים מהם תמכו בה".
נתניהו עונה על השאלות בנוגע לבנו ולפרוטוקלים
(צילום: לע"מ)

לגבי המשא ומתן לעסקת חטופים אמר ראש הממשלה: "אני לא זז מהמתווה עליו בירך הנשיא בידן. לא מוסיף תנאים ולא גורע, אבל גם לא נותן לחמאס לזוז מילימטר ממנו. חמאס ביקש 29 שינויים במתווה ואמרתי לצוות המשא ומתן ולאמריקנים - אפילו לא שינוי אחד".
בהמשך נשאל לגבי טרפוד המגעים לעסקה וענה - כשהוא מותח למעשה ביקורת על הצבא: "במשך חודשים לא הייתה התקדמות כי הלחץ הצבאי לא היה מספיק חזק. חשבתי שגם לטובת עסקה וגם לטובת ניצחון על חמאס אנחנו חייבים להיכנס לרפיח. היה לחץ בינלאומי עצום לא להיכנס. היה לחץ אמריקני לא להיכנס. היה גם צמצום באספקת הנשק בלשון המעטה, ואמרתי לידידי ביידן: אין לנו ברירה - אנחנו ניכנס לרפיח. ונכנסנו לרפיח והרגנו 900 מחבלים. הרגנו מאות מחבלים בחלקים אחרים ופתאום דברים מתחילים לזוז".
"אם יש שינוי במצב זה נובע מהשינוי של לחץ צבאי חזק ועמידה איתנה על התנאים שלנו, זה מה שמביא את השינויים", טען. "לכן אני שולל לחלוטין את התדרוכים שאומרים שאני מקשיח ומונע עסקה. בדיוק הפוך. אני מאפשר את זה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
נתניהו. "אני מאפשר עסקה"
(צילום: דוד בכר)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
יואב גלנט שר הביטחון בטקס סיום קורס קצינים קרביים מחזור 69
השר גלנט. נתניהו: "אני לא מפטר שרים"
(צילום: דובר צה"ל )
לגבי הקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שאליה הצטרף שלשום גם שר הביטחון יואב גלנט, אמר נתניהו: "אין פה חדש בקריאה לוועדת חקירה או בדיקה. אני תומך בדבר אחד - שאת זה צריך לעשות בסוף המלחמה. אנחנו בשלב קריטי במלחמה, אנחנו מתקרבים לניצחון. אז בזמן הזה שהמפקדים והחיילים שלנו יהיו עסוקים בלקיחת עורכי דין?". על אפשרות לפיטורי גלנט ענה: "אני לא מפטר שרים, אני מבקש לעבוד ביחד וכל עוד יש אמון אפשר להמשיך לעבוד ביחד".
נתניהו נשאל על חשיפת ynet לגבי החשש בצה"ל ששונו פרוטוקולים, וענה: "אי אפשר לעשות את זה. הכול מתומלל ומוקלט וממוחשב. זה פשוט בלתי אפשרית מבחינה מעשית ולכן אין לזה שום תוקף".
לגבי האמירות של בנו יאיר שבמיאמי, אמר ראש הממשלה: "הבן שלי הוא בן אהוב, אני מאוד אוהב אותו. הוא אדם עצמאי, הוא מביע את דעותיו, וזו זכות שמוקנית לו. אני מסכים שצריך לחפש אחדות ולא פילוג בימים אלה". לגבי תחקיר בארי והתייחסות לתושבי הדרום אמר נתניהו כי הוא נפגש עם תושבים שם, וגם פועל לשקם את הקיבוצים והיישובים.

אין ודאות לגבי מוחמד דף

בצה"ל עדיין בוחנים את תוצאות התקיפה וגוברת ההערכה שסלאמה חוסל. לגבי דף, ששרד שבעה ניסיונות חיסול קודמים, עדיין אין ודאות כזו. לפי הפלסטינים, בתקיפה נהרגו 79 איש. גורם ישראלי אמר כי רוב ההרוגים הם מחבלים.
גורם מדיני אמר כי ראש הממשלה אישר אתמול בלילה את המבצע שיצא לפועל בבוקר, ובמהלך היום עקב מקרוב ועודכן בפרטים. בשעות הצהריים קיים נתניהו הערכת מצב טלפונית ובהמשך גם הערכת מצב פרונטלית בקריה, גם על המשא ומתן לעסקה.
5 צפייה בגלריה
המרחב שהותקף הוא שטח פתוח ומיוער, בו מספר מבנים וסככות
המרחב שהותקף הוא שטח פתוח ומיוער, בו מספר מבנים וסככות
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף וזירת התקיפה
( צילום: Bashar TALEB / AFP)
הפעם האחרונה שנתניהו התייצב לענות על שאלות עיתונאים הייתה ב-31 במרץ, לפני 104 ימים. "מי שלא בא לחבק את תושבי בארי אחרי הצגת התחקיר בחמישי, שלא יעשה מסיבת עיתונאים על חיסול דף בשבת", אמר בתגובה ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "מי שלא לוקח אחריות על כישלונות, אין לו קרדיט על הצלחות".