עימותים התפתחו הבוקר (שני) בין מתנחלים לפלסטינים סמוך להתנחלות מבואות יריחו בבקעת הירדן. מתנחלים תועדו נכנסים לבית ספר בכפר סמוך עם אלות - ומכים פלסטינים. במנהל האזרחי ובצה"ל בודקים את האירוע. צפו בתיעוד מבית הספר:
תיעוד המתנחלים בבית הספר

האירוע החל לאחר שרועה צאן יהודי הותקף על-ידי כמה פלסטינים בזמן שהיה בשטח שלא היה אמור לרעות בו, סמוך לכפר הפלסטיני כעאבנה באזור מוערג'את, בו יש כמה התיישבויות של בדואים, צפונית-מערבית לעיר יריחו. הוא וחברו שהיה איתו נפצעו.
לאחר מכן כמה מתנחלים נכנסו לבית ספר יסוד בכפר עם אלות, ולפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" הם תקפו תלמידים וצוותים חינוכיים. גורמים פלסטינים מסרו כי מתנחלים חמושים הכו קשיש, הסתערו על בית הספר והכו את התלמידים והמורים.
4 צפייה בגלריה
עימותים סמוך ליריחו
עימותים סמוך ליריחו
המתנחלים בבית הספר ליד יריחו
4 צפייה בגלריה
עימותים סמוך ליריחו
עימותים סמוך ליריחו
עימותים סמוך ליריחו
תיעוד מעצרם של המנהל והמורה

4 צפייה בגלריה
העצורים ביריחו - מנהל בבית ספר ומורה בבית ספר
העצורים ביריחו - מנהל בבית ספר ומורה בבית ספר
המנהל והמורה שנעצרו
עוד דווח כי מנהל בית הספר ומורה נעצרו על-ידי צה"ל, לאחר שנטען כי יידו אבנים על המתנחלים. הפלסטינים טוענים שהם ניסו להגן על הילדים ולהרחיק את המתנחלים מהמקום. הסהר האדום הפלסטיני מסר כי שבעה בני אדם נפצעו במהלך העימותים, חלקם פלסטינים וחלקם פעילים שהגיעו כדי לסייע להם.
מדובר צה"ל נמסר: "מוקדם יותר היום, התקבל דיווח על אזרח ישראלי שהותקף על ידי מספר פלסטינים במרחב מבואות יריחו וכתוצאה מכך נפצע בראשו. זמן קצר לאחר מכן, הגיעו מספר אזרחים ישראלים לנקודה אליה נמלטו והסתתרו החשודים שתקפו את האזרח הישראלי. במקום נוצר חיכוך ובמהלכו נפצעו מספר פלסטינים. עם קבלת הדיווח כוחות צה״ל ומשטרה קפצו לנקודה, טיפלו באירוע החיכוך ועצרו מספר חשודים במקום".

״תקפו פלסטינים ממניע של טרור"

בתוך כך, פרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגד יוסף בר טל (18), תושב בת ים, ושני נערים נוספים מחברון ואלון מורה, בגין מעורבותם בתקיפת רכבי פלסטינים ביהודה ושומרון בחודש שעבר - מתוך מניע לאומני ואידיאולוגי. מיוחסות להם עבירות בנסיבות של מעשה טרור.
הדיון בהגשת כתב האישום, הבוקר
(צילום: מיקי שמידט)

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד תומר שטיינברג, בליל 9 באוגוסט הנאשמים החליטו לתקוף כלי רכב של פלסטינים מתוך מניע לאומני ואידיאולוגי, ולשם כך החליפו את לוחית הרישוי ברכבם והצטיידו באלה, מוט ברזל ואבנים.
לפי האישום, הם תקפו שלושה כלי רכב אקראיים של פלסטינים שנקרו בדרכם בזמן שנסעו בכבישים סמוך לכפרים בורין ועוורטא. כתוצאה ממעשיהם, נגרמו חבלות לכלי הרכב, שחלונותיהם ושמשותיהם נופצו. בנוסף, הם הכו את אחד הנהגים באמצעות אלה שכוונה לראשו ופגעה בכתפו הימנית. הנהג אף סבל מחבלה בעינו הימנית לאחר שרסיס זכוכית מהחלון המנופץ ברכב נכנס לעינו.
לאחר שהנוסעים הפלסטינים הצליחו לברוח, שבו הנאשמים לרכב והחלו בנסיעה לכיוון ביתם ביישוב איתמר. בדרך לביתם נתפסו על-ידי כוח צה"ל שביצע חיפוש ברכבם וביקש מהם להמתין במקום. הנאשמים התעלמו מדרישת החיילים וברחו מהמקום תוך נהיגה מהירה ופרועה, ובאופן שגרם למפקד הכוח הצבאי לקפוץ אחורה ממקומו כדי לא להיפגע מהרכב. הנאשמים המשיכו במנוסתם עד שהגיעו לשטח פתוח ליד היישוב איתמר, שם יצאו מהרכב ועזבו את המקום ברגל.
לנאשמים מיוחסות עבירות של קשירת קשר לביצוע עבירה מסוג פשע שהיא מעשה טרור, שינוי זהות של רכב או של חלק של רכב בצוותא חדא, חבלה במזיד לרכב בצוותא חדא בנסיבות של מעשה טרור, יידוי או ירי של אבן או חפץ אחר לעבר כלי תחבורה בצוותא חדא בנסיבות של מעשה טרור, פציעה בנסיבות מחמירות בנסיבות של מעשה טרור, הפרעה לעובד ציבור בצוותא חדא, נהיגה ללא רישיון רכב וחובת פוליסה ונהיגת רכב בקלות ראש או ברשלנות.
במקביל לכתב האישום, נגד הנאשמים הוגשה גם בקשת מעצר עד תום ההליכים, שבה ציינה הפרקליטות "שאט נפש וסלידה מוחלטת מהמעשים החמורים, הפסולים והמכוערים המיוחסים למשיבים בכתב האישום, אשר מצביעים על מסוכנותם - הן כלפי אדם, הן כלפי הציבור והן כלפי המדינה. מסוכנותם של הנאשמים אף מתעצמת נוכח הרקע הלאומני והאידיאולוגי אשר עמד ביסוד המעשים, ונוכח העובדה שהם בוצעו בתקופת מתיחות ביטחונית מיוחדת".
את החקירה ניהלו שב"כ והמשטרה. שמסרו: "בתום חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל, הוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז כתבי אישום חמורים. בפעילותם, השתמשו הנאשמים באמל"ח קר, יידו אבנים, פעלו לשיבוש החקירה באמצעים שונים ואף סיכנו את חיילי צה"ל במהלך ניסיונותיהם להימלט. במעשיהם אלו סיכנו הצעירים את עצמם ואת כוחות הביטחון אשר נאלצו להיכנס לכפרים פלסטיניים בעקבותיהם.
"כתבי אישום אלה מצטרפים לכתבי אישום חמורים נוספים שהוגשו לאחרונה, נגד שני תושבי גבעת רונן אשר היו מעורבים בתקיפה חמורה של ערביות ישראליות מרהט מחודש אוגוסט האחרון. כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לסיכול ומניעת טרור מכל סוג, בכל הגזרות, וכבר בימים הקרובים צפויים מעצרים נוספים".
עו"ד אסף גונןעו"ד אסף גונןצילום: אופיר הראל
עו"ד אסף גונן, שמייצג את הנאשמים מטעם ארגון "חוננו", מסר: "כתב האישום שהוגש היום משקף תהליך מאוד מדאיג שקורה פה בשנים האחרונות של מניעת מפגש עו"ד-לקוח. לוקחים בחורים צעירים נעדרי עבר פלילי, חלקם בכלל קטינים, הבחור שאני מייצג היה עתיד להתגייס לגולני. קוטפים אותם מבתיהם, מונעים מהם שעות שינה ומוציאים מהם הודעות. מניעת מפגש הוא כלי דורסני שהשב"כ והפרקליטות משתמשים בו בתיקים שעם כל הפרופורציות לא חמורים, ולא נפגעו בהם אנשים בצורה קשה. במקום לשמור את הכלי למחבלים ול'פצצות מתקתקות', משליכים אותם על הכלל - זה מדרון חלקלק".
עו"ד משה פולסקי שמייצג את הקטינים מסר: "האירוע לא נולד בחלל ריק אלא כתגובה לידויי אבנים של פלסטינים כלפי יהודים שחיפשו מי פגע בהם. נערים ללא עבר פלילי נחקרו ללא ייצוג משפטי. כל אבירי זכויות האדם, אם אנחנו רוצים להיות במדינת חוק - צריך לצעוק נגד זה".