לאחר שחמאס פרסם אמש סרטון שבו מופיע ומדבר למצלמה החטוף הירש גולדברג-פולין, אימו, רייצ'ל, סיפרה היום (רביעי) על תחושותיה עם קבלת אות החיים הראשון מבנה, לאחר קרוב לשבעה חודשים. "התגובה הראשונה שלי הייתה בכי, אנחנו מאוד התרגשנו", אמרה רייצ'ל ל-ynet.
"סוף-סוף קיבלנו סימן חיים מהירש, תודה לאל. אבל מצד שני, הוא לא נראה כמו עצמו - הוא נראה לא בריא, ולראות אותו בלי היד שלו בפעם הראשונה היה מאוד טראומטי עבורי, כאמא". אביו של הירש, ג'ון, סיפר מוקדם יותר כי כבר צפה בסרטון פעמים רבות, ותיאר כי "לראות אותו הציף רגשות רבים". הסרטון והדברים שנאמרו בו התפרסמו לבקשת המשפחה.
הירש גולדברג-פולין בסרטון משבי חמאס

רייצ'ל אמרה עוד כי "לא שמעתי את הקול של הירש כבר שישה חודשים, לא ראיתי אותו זז. זה היה המון מבחינה רגשית, וג'ון ואני בכינו ביחד. צפיתי בזה כמה פעמים בלי סאונד, רק כדי לראות אותו. מעולם לא ראיתי אותו כל כך חיוור, הפנים שלו שקועות ואני לא יודעת אם הוא מקבל אוכל ותרופות. יש לו חבלות במצח, הוא פשוט לא נראה עצמו. הדבר הכי נורא היה לראות את היד שלו".
כאמור, מדובר באות החיים הראשון מהירש מאז אירועי 7 באוקטובר, אז תועד בעת חטיפתו כשהוא חבול, פצוע ומדמם לאחר שידו נקטעה. עם זאת, הוריו העידו כי לא איבדו תקווה. ״קצינת הקשר שלנו אמרה לנו כשהיה חשש שמישהו לא בחיים. מעדכנים את המשפחה, אז כל יום בלי חדשות זה חדשות טובות. אנחנו לא הפסקנו להאמין שהירש בחיים, לא היה לנו במה להיתלות חוץ מהתקווה שלנו. הסרטון הזה הוא סוג של מתנה בצורה כלשהי, אבל זה נותן לנו גם עוד מוטיבציה והבנה כמה דחוף להחזיר אותו ואת 132 החטופים הנוספים".
5 צפייה בגלריה
הירש גולדברג-פולין בסרטון משבי חמאס
הירש גולדברג-פולין בסרטון משבי חמאס
הירש כפי שתועד בסרטון
הוריו של הירש מגיבים אמש לפרסום הסרטון

בניגוד למשפחות אחרות שיקיריהן צולמו על-ידי ארגון הטרור, שהפיץ את הסרטונים למטרת טרור פסיכולוגי, משפחתו של הירש בחרה לאשר את פרסום הסרטון שלו בכלי התקשורת, ורייצ'ל הסבירה כי עבורה, זאת לא הייתה ממש החלטה: ״מהרגע שהוא יצא, קיבלנו תוך כמה דקות אלפי הודעות על הסרטון. חברים מאוסטרליה, אירופה, אמריקה. בכל העולם כתבו לנו, וההנחה שלי הייתה שזה כבר בחוץ. כששאלו אם הערוץ הזה והזה יכולים לשדר את זה - אמרתי בטח, לא חשבתי שזה סיפור, והאמת שלא היה לי מושג שזה שנוי במחלוקת.
"פתאום משפחות אחרות שפרסמו סרטונים של האהובים שלהן כתבו לנו, ש'הלוואי שגם לנו היה אומץ לעשות את זה', ושזאת ההחלטה הנכונה. לא ידעתי שזה בכלל צעד, או החלטה, אמרתי לג׳ון שאפילו לא ידעתי שזה משהו שאנשים עשו או לא עשו. אנחנו חיים בעולם של רשתות חברתיות. והן כל כך מהירות. אני לא חושבת שהסרטון הזה היה עבורי בכלל - ברגע שהחמאס מפרסם את הסרטון הזה למיליארדי אנשים בעולם, זה מפסיק להיות שלי. רק במקרה מי שמצולם בו הוא שלי". במקביל, רייצ'ל הוסיפה כי "הבעיה היא כשמתחילים להשתמש בו כנשק ואמצעי מחאה".
5 צפייה בגלריה
רייצ'ל וג'ון גולדברג פולין
רייצ'ל וג'ון גולדברג פולין
רייצ'ל וג'ון עם תמונתו של הירש
(צילום: עמית שאבי )
רייצ'ל תיארה כי "היו לנו מקרים שמשפחות ביקשו לא להחזיק את התמונות של יקיריהן בזמן מחאה כזאת או אחרת, כשצועקים מסרים שהן לא מתחברות אליהם". על ההפגנה הספונטנית שפרצה אמש בסמוך למעון ראש הממשלה בירושלים לאחר פרסום הסרטון, רייצ'ל אמרה כי "הייתה מחאה והיו אנשים שהחזיקו את התמונה של הירש. אני לא יכולה לשלוט בהם, זאת דמוקרטיה. החברים של הירש מאוד קרובים אלינו, ואנחנו מודים להם על התמיכה שהם מעניקים לנו. אמרנו להם שאנחנו בעד עסקה ולא אנטי אף אחד, זה המסר שלנו. אנחנו לא שופטים אף אחד אחר שאומר דברים אחרים, אבל אם אתם רוצים לייצג אותנו, אתם יכולים לקרוא שיחזירו את הירש ואת כולם הביתה.
"עבורינו זה לא נושא פוליטי, וזה גם לא עוזר להפוך את זה לנושא פוליטי, למרות שאנחנו מכבדים את כל המשפחות שחושבות אחרת. כל המשפחות צריכות לעשות מה שהן רוצות כדי להתמודד עם הטראומה הנוראית הזאת. אנחנו חיים במעין תאונת דרכים בהילוך איטי, ואני מכבדת כל מהלך של משפחה כדי לזכות בעוד נשימה".
משפחתו של הירש היא אחת משמונה משפחות של חטופים בעלי אזרחות אמריקנית, שאיתן שומרים גורמי הממשל האמריקני על קשר רציף ואיתן, ולא פעם מציגות דוגמה לפער הגדול מול הקשר עם ממשלת ישראל. רייצ'ל סיפרה כי נכון לכתיבת שורות אלה, אף נבחר ציבור ישראלי לא יצר איתה קשר: ״אלה היו יומיים מוטרפים, אולי מישהו דיבר עם ג׳ון ואני לא יודעת, אבל בכל מקרה אליי אף אחד לא פנה, עדיין לא. בצה"ל כן יצרו איתי קשר, מהמודיעין, ובהתאם גם ה-CIA וה-FBI, וכן, גם גורמים בממשל האמריקני".
חבריו של הירש שצפו בסרטון מתארים רגשות מעורבים, וכי לצד תקווה מסוימת הם חשים דאגה גדולה לצעיר החטוף. "כשראינו את הסרטון היו את התחושות הכי מעורבות שאפשר להרגיש", סיפה תמרה הכהן (23). "זה החזיר אותנו לתחושה הזאת שיש אות חיים וסיכוי להירש. ראינו סימן חיים עדכני ותמיד הייתה אמונה. למשפחה לא היה רגע של ייאוש או פקפוק שהוא חי. אחותו תמיד אומרת ׳אני אחותו, אני ארגיש אם הוא מת ואני לא מרגישה - אז הוא לא מת'. אנחנו מאמינים, ותמיד האמנו, שהוא יחזור הביתה. אנחנו מקווים כל יום לנס".
5 צפייה בגלריה
הירש, תמרה, ענר והחברים
הירש, תמרה, ענר והחברים
הירש, תמרה והחברים - בהם ענר שפירא ז"ל
חבר נוסף של הירש, עמית (עדש) לוי, אמר: "ברגע הראשון זה היה מאוד קשה. שמעתי שיש סרטון ושמעתי את השם שלו ופחדתי שזה משהו שלילי. כשהתברר שמדובר באות חיים הייתי בהלם ובהמון תחושות מעורבות. מצד אחד אני רוצה לשמוח ומצד שני קשה לי כי זה חבר קרוב, כמו אח קטן, והכל נגדע. יש שיח על החטופים כאילו מדובר בכספים קואליציוניים. פוליטיקאים דנים על זה כאילו זה לא מובן מאליו, כאילו פדיון שבויים זה לא הדבר הכי חשוב שיש".
5 צפייה בגלריה
עדש, חברו של הירש גולדברג פולין
עדש, חברו של הירש גולדברג פולין
עדש, חברו של הירש
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"באופן אישי לא יצאתי להפגנות עד לרגע הזה כי לא הצלחתי לגייס את הכוחות הנפשיים לדבר הזה. זה כל כך כואב לי ותופס אותי במקום כל כך חשוף. כשראיתי אותו בסרטון כל כך נחוש אמרתי אם לעצמי שאם הוא נחוש כל כך אחרי שהוא איבד חלק מהיד, ונמצא 200 יום בשבי, אז גם אני חייב להיות נחוש ולהשמיע קול זעקה. אז כן, עמדתי מול הבואש וזה המעט שהייתי יכול לעשות. שכל אחד יעשה את הדבר הקטן שהוא עושה למען שחרור החטופים. שחרור החטופים זה הדבר הכי חשוב שאפשר לעשות".

הסרטון דחף את המנהיגים לצאת בהצהרה

הסרטון של הירש מהשבי היה אחד הגורמים המרכזיים בהחלטת 18 המנהיגים להוציא קריאה חריגה לחמאס לשחרר את החטופים מיד. בהצהרה נכתב: "אנחנו קוראים לחמאס לשחרר מיידית את כל החטופים, בכלל זאת את אזרחינו. זאת דאגה בינלאומית. העסקה הנמצאת כרגע על השולחן, תביא להפסקת אש מיידית וארוכת טווח שתאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה ואזרחים יוכלו לחזור לבתיהם. אנחנו קוראים לסיים את הסכסוך כדי להביא שלום ויציבות לאזור".
5 צפייה בגלריה
הסרטון של הירש דחף להצהרת המנהיגים
הסרטון של הירש דחף להצהרת המנהיגים
הסרטון של הירש דחף להצהרת המנהיגים
(צילום: AP, AFP, תומר שונם הלוי)
דובר חמאס סמי אבו זוהרי אמר בתגובה ראשונה של ארגונו להצהרת המנהיגים: "לא נושפע מהלחץ האמריקני בסוגיית בני הערובה. אנחנו דורשים את סיום המלחמה כחלק מכל עסקה".
מתאם השבויים והנעדרים, תא"ל במיל' גל הירש, נועד אתמול עם שגרירי ונציגי כל המדינות שאזרחיהן בין החטופים בעזה לשיחת תדרוך ובקשה למעורבות פעילה שלהם במאמצי שחרורם של החטופים. הירש ביקש מהשגרירים לבצע שני מאמצים עיקריים: לוודא שנושא החטופים לא יורד מסדר היום העולמי ו⁠להפעיל לחץ ישיר ועקיף על חמאס דרך כל גורם השפעה כולל מתווכות להביא לשחרורם של כלל החטופים. הירש ציין שמדובר באזרחים של מדינות רבות וזו סוגיה בינלאומית, לא רק ישראלית. הוא סקר בפניהם את תמונת המצב של החטופים, התפתחות המו"מ מאוקטובר ועד היום ואת המאמצים השונים שאנו מבצעים לשחרורם.
הערה: סביר להניח שחלק מהדברים שנאמרו בסרטון הצעיר מהשבי הוכתבו לו על-ידי השובים כחלק מהטרור הפסיכולוגי של חמאס.