הממשלה תדון מחר (חמישי) באישור הצעת התקציב המתוקנת לשנת 2024, מבלי שהתקבלה עדיין החלטה סופית האם ואיך לבצע קיצוץ בתקציב אותם משרדים ממשלתיים שנחיצותם ירדה בעקבות המלחמה. בינתיים השרים מפעילים מכבש לחצים על ראש הממשלה ועל ראשי משרד האוצר בניסיון לבטל חלק מהקיצוצים ומסתמן שפיטורי שרים לא על הפרק.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
הכותרת
לזכור ולא לשכוח: איך מנציחים את 7 באוקטובר?
24:52
לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולראש הממשלה בנימין נתניהו ברור שיש לבצע שינויים משמעותיים בתקציב לשנת 2024, על מנת לתת מענה לצורכי המלחמה - שיקום היישובים, פיצויים לעסקים, תגמולים למשרתי המילואים, תגבור מערכי הסיוע לאזרחים ועוד. תחילה הוצע לסגור כמה משרדים ממשלתיים שבתקופה זו עבודתם פחות רלוונטית, כך שתקציב כל אחד מהם - שעומד על מאות מיליוני שקלים - יעבור למטרות אחרות.
אלא שאז החלו השרים ללחוץ על ראש הממשלה ולאיים על יציבות הקואליציה. הפתרון המסתמן הוא צמצום משרדים כפולים שלא מצריכים פיטורי שרים. על הכוונת השרים מאיר פרוש שמחזיק גם במשרד ירושלים וגם במשרד המורשת; דוד אמסלם שמחזיק גם במשרד לשיתוף פעולה אזורי, גם משמש שר במשרד המשפטים וגם כשר המקשר בין הממשלה לכנסת; ואורית סטרוק שמחזיקה גם במשרד ההתיישבות וגם במשרד למשימות לאומיות. מי שהקדים את המאוחר הוא השר עמיחי שיקלי, שהודיע השבוע לראש הממשלה שהוא עוזב את המשרד לשוויון חברתי ונשאר במשרד התפוצות, וזאת כדי לחסוך עוד כמה עשרות מיליוני שקלים מהתקציב.
מי שתקבל לחיקה את מה שיישאר מהמשרד לשוויון חברתי היא מאי גולן, השרה לקידום מעמד האישה, שכרגע צפויה להישאר בתפקידה וכאמור אף להתרחב בפעילות משרדה. יתר המשרדים שבאוצר המליצו לסגור כמו למשל משרד המודיעין, משרד המורשת, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המשרד למשימות לאומיות ונוספים - בשלב זה לא צפויים להיסגר.
כדי להעביר מימון מיידי של כספי פיצויים לתושבי הדרום אישרה אתמול הממשלה את הצעתו של שר האוצר סמוטריץ' לבצע קיצוץ מהיר בכל משרדי הממשלה - אחוז מכל משרד, במהלך מהיר וחד בלי יותר מדי התייעצויות, כדי לצמצם עיכובים ועימותים פוליטיים. מי שהתנגדו להצעה הם שר החינוך יואב קיש ושר הפנים משה ארבל שטוענים שקיצוץ זה יפגע בתפקוד משרדיהם. על אף זאת, ראש הממשלה נתניהו תמך בהצעתו של שר האוצר ונראה שרוב השרים קיבלו על עצמם את הגזרה.
ביממה הקרובה יידרש נתניהו לקבל החלטות קשות, האם לשמר את הממשלה המנופחת שלו, שכוללת גם שרים בלי תיק מהמחנה הממלכתי, ולספוג שוב ביקורת קשה בציבור על סדר העדיפויות של הממשלה במלחמה, או לעמוד איתן מול שריו ולדרוש מהם לבחור בטובת הציבור על פני הג'וב וטובתם האישית.