הלחימה בעזה נמשכת, בישראל מחכים לתשובת חמאס על מתווה פריז ובצל הדיווחים כי ממשל ביידן ישקול להגביל את העברת הנשק לישראל אם צה"ל יפתח במבצע צבאי ברפיח - בעולם מתמקדים בעדויות פלסטינים מפעילות צה"ל בבית החולים נאסר בחאן יונס, שיצאה לדרך בפברואר האחרון. רק אמש (שלישי) פורסם ברשת BBC כי שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון קרא ל"תשובות מישראל", לאחר קבלת "עדויות מטרידות" על מעצרים אלימים של צוותים רפואיים. בנוסף, הגרדיאן הבריטי טען כי לפחות 13 חולים מתו לאחר כניסת הכוחות לבית החולים.
תיעוד פלסטיני מבית החולים נאסר

5 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי עוצבת הקומנדו בחאן יונס
פעילות לוחמי עוצבת הקומנדו בחאן יונס
פעילות לוחמי צה"ל בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
בדיווח ה-BBC הוצגו עדויות מפי שלושה רופאים בבית החולים, שטענו כי חיילי צה"ל השפילו והכו אותם. עוד נטען כי הפלסטינים שעוכבו על ידי הכוחות "נאלצו לכרוע במשך שעות", וברשת השידור הבריטית אף ציינו כי "חקרנו את הסיפורים במשך כמה שבועות והצלבנו מידע. העדויות נשארו עקביות". עם זאת, יש לציין כי חלק מהמקורות שנחשפו בדיווח הם גורמים ממשרד הבריאות הפלסטיני, המנוהל על ידי חמאס.
צה"ל מסר כי מידע מודיעיני הצביע על כך שבבית החולים שהו מחבלי חמאס. עוד צוין כי חטופים ישראלים שנלקחו בשבי על ידי חמאס ב-7 באוקטובר הוחזקו בבית החולים - וכי חלקם אישרו זאת בפומבי בעצמם. צה"ל לא התייחס לדיווחים ספציפיים על התעללות, אך הכחיש כי צוות רפואי כלשהו נפגע. "כל התעללות בעצורים מנוגדת לפקודות ולכן אסורה בהחלט", נכתב בהצהרה. חמאס, מצידו, הכחיש כי אנשיו פועלים בתוך מתקנים רפואיים.
בתוך כך, היום בבוקר פורסמו עדויות נוספות בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", שדיווח כי חשודים שנלקחו מרצועת עזה למעצר בישראל "סבלו מהתעללות פיזית ונפשית. הם הופשטו, הוחזקו בבידוד, הוכו במהלך חקירות ולעיתים קרובות נמנעה מהם שינה". בעיתון אף התייחסו לעדותו של העיתונאי העזתי מוחמד עובייד, שסיפר כי נלקח על ידי חיילי צה"ל בשעה שהתפנה מביתו. לדבריו החיילים הורו לו להסיר את בגדיו, אזקו אותו והעלו אותו על משאית.
"הייתי יחד עם עצורים אחרים. לקחו אותנו לשטח פתוח עם כמה מבנים ארעים. במשך שש שעות חקרו אותי כשידיי קשורות מעל הראש. שאלו אותי על מנהרות חמאס ועל חטופים, והכו אותי בתורות באגרופים. אחרי 40 יום ניקו אותי, צילמו אותי עם דגל ישראל ושחררו אותי", טען עובייד.
צה"ל התייחס לדיווח ומסר כי "יחס אלים ועוין" כלפי עצורים אסור ומנוגד לאמונותיו ולערכיו. "העצורים מטופלים בהתאם לחוק הבינלאומי. כולם מקבלים מזון וטיפול רפואי, וניתנת להם אפשרות להתפלל ולישון", נמסר.

"אסון מעשה ידי אדם בעזה"

פרט להתעניינות הנרחבת בפעולה הצבאית בבית החולים, שהיה עד אז בית החולים הגדול ביותר הפועל ברצועה, בעולם מדווחים גם על מצוקת הרעב בעזה. באו"ם טענו בשבוע שעבר כי לפחות 10 ילדים כבר מתו מתת-תזונה, ושר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל האשים: "הרעב משמש כנשק במלחמה". כך פורסם הבוקר ב"וול סטריט ג'ורנל".
5 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילדים בתור למזון ברפיח
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
5 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
5 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
עזתים מתנפלים על משאיות הסיוע ברצועה
(צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
על פי הדיווח, בורל אף טען כי החוסר החמור בסיוע ההומניטרי בעזה הוא "אסון מעשה ידי אדם", והתעקש כי מקורו בסירובה של ישראל להכניס משאיות סיוע ישירות לצפון הרצועה. "אנחנו מחפשים אלטרנטיבות לסיוע היבשתי, ומספקים אותו דרך האוויר והים. בעוד הרעב משמש כאמור כנשק, אנחנו חייבים לגנות את מה שקורה בעזה - בדיוק כפי שאנחנו עושים באוקראינה".
מנגד, היום פורסם כי שיירת ארגון המזון העולמי (WFP) השתמשה הבוקר לראשונה בנתיב יבשתי חדש שבנה צה"ל במקביל לגדר - ובכך נכנסו משאיות סיוע אל פרוזדור נצרים שבצפון הרצועה, דרך "מעבר 96" הסמוך לבארי.

"בגלל ראש הממשלה: ישראל בסכנה חמורה"

גם על ראש ממשלה בנימין נתניהו לא פסחו בתקשורת העולמית. פובליציסט ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, שביקר בתחילת החודש במעבר ארז, טען אתמול כי "ישראל בסכנה חמורה". את הסכנה הוא ייחס כמובן לאיומים ביטחוניים דוגמת חמאס ברצועה, חיזבאללה בגבול הצפון ואפילו החות'ים בים האדום - אך התמקד דווקא בנתניהו.
פרידמן טען כי "בגלל האופן שבו ראש הממשלה והקואליציה הקיצונית שלו מנהלים את המלחמה בעזה ואת כיבוש הגדה המערבית, ישראל הופכת רדיואקטיבית". הוא אף ציין כי בשל כך גובר היעדר הביטחון גם בקהילות יהודיות ברחבי העולם, והוסיף: "אני חושש שהמצב יחמיר".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
נתניהו. חושש שבן גביר יפעל להדחתו?
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
הוא האשים את נתניהו בשליחת צה"ל לרצועה "ללא תוכנית קוהרנטית" ליום שאחרי. לדבריו נתניהו נמנע מהצהרות בנושא בשל החשש כי חבריו ממפלגות הימין הקיצוני - בהם בן גביר - יפעלו להדחתו. טענתו מתקשרת בין היתר גם לביקורת החריפה שמתח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על ראש הממשלה, כשאמר כי "נתניהו גורם לישראל יותר נזק מתועלת".