ראש הממשלה בנימין נתניהו מתמודד עם ביקורת חריפה מצד חלק ממשפחות החטופים שמאשימות אותו בכך שהוא מתנגד לעסקה, ולפי דיווח בחדשות רשת הערב (יום שלישי) הוא טען לאחרונה בדיונים סגורים: "אני יודע היטב לנהל משא ומתן. ניהלתי מו"מ מול ההסתדרות". לפי הדיווח, בכירים במערכת הביטחון התרעמו וענו כי "מול ההסתדרות אולי יש לך זמן לנהל מו"מ - כאן אין זמן. כל יום חטופים יכולים למות".
יו"ר ההסתדרות תקף את נתניהו: "ההקבלה למו"מ שאתה מקיים מול ארגון מרצחי הטרור חמאס לבין הסתדרות היא לא פחות מבושה הגובלת בהסתה. ראש הממשלה, אנחנו מבינים שאתה עייף ושיש עליך אחריות רבה, אבל הפעם הלכת צעד אחד רחוק מדי. תתנצל עכשיו בפני מיליון עובדים שמניעים את המשק ושרבים מהם משרתי מילואים. אנחנו מצפים ממך להתחיל לנהל את המדינה וללמוד מההסתדרות והעומד בראשה ארנון בר-דוד מהי ממלכתיות ומנהיגות הרואה את כלל חלקי החברה הישראלית".
בהמשך פרסמה לשכת ראש הממשלה הכחשה לדיווח: "ראש הממשלה נתניהו לא הקביל את המשא-ומתן שעשה עם ההסתדרות למשא-ומתן עם החמאס. ההיפך המוחלט - הוא הנגיד בין הדברים. ראש הממשלה טען בבירור כי להבדיל ממשא-ומתן עם ההסתדרות - שבו הנושא הוא תקציבי - המשא-ומתן לעסקת החטופים הוא עניין של חיים ומוות. דווקא בשל כך, ראש הממשלה נתניהו מתעקש על מקסום מספר החטופים החיים שישוחררו כבר בשלב הראשון של המתווה".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
יחיא סינוואר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
נתניהו, סינוואר וא־סיסי
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout, AP, יריב כץ)
בינתיים, ובעוד ארצות הברית מעוניינת לקיים פסגה בקהיר ביום שישי - וייתכן שכבר בחמישי - כדי "לסגור" עסקה להחזרת חטופים והפסקת אש בעזה, כרגע כלל לא בטוח שהיא תתקיים. מעבר לעובדה שבינתיים לא ברור אם חמאס ייעתר ויגיע לשיחות, סימן שאלה מגיע גם מהכיוון המצרי - בעקבות סירובה העיקש של קהיר להסכים לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי, כמו גם סירובה להעביר אפילו את עמדת ישראל בנושא לידי חמאס.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ניסה ללחוץ היום בביקורו בקהיר על נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי לקבל את הצעת הגישור האמריקנית בנוגע לפילדלפי, ולא ברור מה התשובה שקיבל. גורם ישראלי אמר הערב כי "כמו שזה נראה עכשיו, בכלל לא בטוח שתהיה פסגה - וגם אם תהיה לא יהיה באמת על מה לדבר כל עוד ישראל בעמדתה והמצרים לא מקבלים אותה".
בכיר ישראלי אחר, מנגד, דיבר בצורה שונה. "אני לא מכיר סימן שאלה לגבי קיומה של הפסגה, אני מכיר מלא ספינים", אמר. "מבחינת ישראל, אנחנו ממשיכים את המאמצים שלנו בכל הכוח, וחמאס מסרב. זאת תמונת המצב. אפשר לספר סיפורים על טרפודים, אבל אין מאחורי זה שום דבר גם בשיחות בפריז, גם בוורשה, גם בדוחא, וגם ברומא - גם שם חמאס לא היה. אנחנו עושים את כל המאמצים להגיע למומנטום של עסקה כדי להביא את חמאס לשיחות, אך חמאס פשוט לא מעוניין בעסקה".
הוא הוסיף: "בכל פעם שאנו מתגמשים - חמאס רוצה עוד. הפעם היחידה שחמאס חזר עם אמירה שהוא מוותר על דרישותיו הייתה אחרי שעמדנו איתן מחג השבועות עד 3 ביולי - על מתווה ה־27 במאי - כשעמדנו איתן וידענו שלא נזוז מילימטר. גם אם הם רוצים עסקה - וכרגע אני לא יודע מה הם רוצים - אז חשוב שגם נפגין מולם עמידה איתנה ונחישות. בכל פעם שאנו מציגים התגמשות - הם דורשים עוד".
פגישת נתניהו עם משפחות החטופים והמשפחות השכולות, היום
(צילום: איתי בית-און, לע״מ)

מזכיר המדינה בלינקן הגיע היום כאמור לקהיר, לאחר ביקורו בישראל, ולאחר מכן ימשיך לדוחא - ושם ינסה להביא על המתווכות ללחוץ עוד יותר על חמאס להגיע לשולחן המשא ומתן, לאחר הסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו להצעת הגישור.
בלינקן נקט טקטיקה מעניינת - לחבק את נתניהו ולהגיד שהוא קיבל את הצעת הגישור האמריקנית, למרות הפערים שעדיין קיימים, בין היתר בנושא נצרים וציר פילדלפי - ובכך להעביר את הכדור לחמאס. בישראל היו מי שהופתעו מהחיבוק הזה ומהאמירה של בלינקן, וההערכה היא שהאמריקנים ניסו למעשה לטמון לנתניהו מלכודת דבש. זו למעשה דרכם להגיד לראש הממשלה: "נראה אותך עכשיו אומר לא או מטרפד את זה".
בחמאס מתחו ביקורת חריפה על בלינקן ועל הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. "עקבנו בתדהמה ובחוסר הסכמה רבה אחר הצהרות ביידן שבהן טען כי הארגון נסוג מהסכם הפסקת אש", אמרו בחמאס בהצהרה רשמית. "אנו מאשרים כי דברי ביידן ובלינקן הם האשמות מטעות שאינן משקפות את אמיתות עמדתנו, שמעוניינת להגיע לעצירת המלחמה".
בלינקן: נתניהו אישר שישראל מקבלת את הצעת הגישור שלנו

עוד אמרו בחמאס: "ההצהרות של ביידן ובלינקן נאמרו במסגרת ההטיה האמריקנית לטובת הכיבוש הציוני והשותפות בתוקפנות ובמלחמת ההשמדה. אנו רואים בהצהרות אלו אור ירוק אמריקני לממשלה הקיצונית הציונית לבצע יותר פשעים נגד אזרחים. מה שהוצג בפנינו לאחרונה מהווה היפוך ממה שהגיעו הצדדים ב־2 ביולי, שהתבסס על הצהרתו של ביידן עצמו".
בתוך כך, נתניהו נפגש היום עם משפחות שכולות ומשפחות חטופים מהפורומים הגבורה ותקווה, ולדבריהן אמר להן: "לא בטוח שתהיה עסקה". נציגי המשפחות אף אמרו בתום המפגש כי מעולם לא שמעו את נתניהו כה נחוש: "לא להיכנע לדרישות כמו עצירת הלחימה ונסיגה מצירים אסטרטגיים".
משפחות החטופים שנפגשו עם נתניהו סיפרו עוד כי הוא אמר להן שהודיע למזכיר המדינה האמריקני בלינקן בפגישתם אתמול בירושלים שישראל לא תיסוג בכל מצב מהנכסים האסטרטגיים שהשיגה במלחמה, ובכללם ציר פילדלפי ומסדרון נצרים. לפי קרובי החטופים, נתניהו אמר להם: "נמשיך עד השמדת חמאס ועמידה ביעדי המלחמה".
3 צפייה בגלריה
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי
ציר פילדלפי. מחלוקת קשה בין ישראל למצרים באשר לנוכחות צה״ל
(צילום: יואב זיתון)
משפחות החטופים ציינו כאמור כי נתניהו אמר להן שלא בטוח שתהיה עסקה, אבל הוסיף, לדבריהן, ש"העסקה תהיה כזאת ששומרת על האינטרסים שאני חוזר עליהם". יו"ר פורום תקווה יהושע שני אמר לנתניהו: "נפגשת עם בלינקן שלוש שעות, אנחנו מוטרדים מאוד ממה שהיה שם". לדברי המשפחות, נתניהו השיב: "אולי אני שכנעתי את בלינקן? הודעתי לבלינקן - בכל מצב ישראל לא תיסוג מהנכסים האסטרטגיים שהשיגה המלחמה".

ההצעה האמריקנית

הצעת הגישור האמריקנית קובעת את סדר שחרור החטופים כך שנשים וחיילות ישוחררו ראשונות. כמו כן, תהיה קדימות לשחרור חטופים חיים. ישראל עומדת על הגדלת מספר החטופים החיים שישוחררו, והאמריקנים נתנו לזה מענה בהצעה. בנוסף, בשלב הראשון צפויים להיות משוחררים אברה מנגיסטו והישאם א־סייד, שכלולים בקטגוריה ההומניטרית.
ההצעה האמריקנית מפרטת את רשימת האסירים הפלסטינים שישוחררו – כולל 47 אסירים ששוחררו בעסקת שליט ונכלאו מחדש. לישראל יהיה וטו על זהות 65 מתוך 150 המחבלים שבמאסר עולם. העסקה מפרטת גם שינוי בהיערכות צה"ל במרחבי עזה במהלך ששת השבועות של הפסקת האש. ההצעה גם מפרטת את תחילת המו"מ על השלב השני של העסקה, סוגיה שהייתה במחלוקת בין ישראל לחמאס.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן. ביקורת חריפה של חמאס על הנשיא האמריקני
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
המחלוקת העיקרית כעת היא על ציר פילדלפי. ההצעה קוראת לצמצם את מספר כוחות צה"ל בציר, אך לא מחייבת את צה"ל לנסיגה מלאה. גורם מצרי אמר כי השיחות שהתנהלו עם המשלחת הישראלית שחזרה מקהיר לא השיגו פריצת דרך כלשהי, אף על פי שנמשכו שעות רבות. לפי הגורם, השיחות התמקדו בסוגיית הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי. "ישראל עדיין מתעקשת לשמור על השליטה בגבול עזה־מצרים, וגם בציר שחוצה את עזה (נצרים). המשלחת לא הציעה שום דבר חדש", אמר הגורם המצרי.
בערוץ הקטארי "אל־ערבי" דווח היום גם כן כי לא הושגה כל התקדמות בקהיר. בנוסף, נטען כי המשלחת הישראלית דורשת לשנות את הסכמי קמפ דיוויד ולקבל לגיטימציה לנוכחות הישראלית בציר פילדלפי - בעוד מצרים מתנגדת לכך.
ערוץ "אל־ערבי" פרסם אמש מפי "מקורות מיוחדים" פרטים על אודות ההצעה האמריקנית להפסקת אש. בהצעה צוין כי המשא ומתן על הפסקת האש הקבועה נוגע לשלב השני, ושההצעה כוללת שיחות טכניות לגבי ציר פילדלפי ויצירת מנגנון פיקוח לחזרת העקורים לצפון הרצועה. עוד נמסר כי ישראל הגדילה את מספר האסירים שאותם היא דורשת להגלות ל־150, וכי סוגיית השיקום של עזה גם תיכלל בשלב השני. לפי הדיווח, ההצעה לא קובעת נסיגה ישראלית בשלב השני.