4 צפייה בגלריה
פקחי או"ם בגבול לבנון
פקחי או"ם בגבול לבנון
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון
(צילום: AFP)
הישג לישראל: מועצת הביטחון של האו"ם האריכה היום (חמישי) את מנדט יוניפי"ל, שמאפשר לכוחותיו לנוע בצד הלבנוני של הגבול עם ישראל ולבדוק שאין באזור הפרה של החלטות מועצת הביטחון. על פי המנדט החדש לא תהיה פגיעה בחופש התנועה של הכוח, כפי שרצו בירושלים - ובניגוד לדרישה בביירות, שנתמכה על ידי צרפת.
את המנדט יש להאריך בכל שנה בחודש אוגוסט. לבנון וצרפת דרשו להכניס משפט למנדט הקיים, שלפיו כוח יוניפי"ל יהיה חייב לסייר בדרום לבנון אך ורק בתיאום וליווי של צבא לבנון. ישראל טענה שהמשמעות של התנאי היא למעשה ביטול הסיורים של יוניפי"ל באזור, מאחר שלצבא לבנון אין בכלל תקציב לדלק והחיילים שם נאלצים לעבוד במשרות נוספות. העמדה הישראלית התקבלה על ידי האמריקנים והבריטים. לנוכח המתיחות בין לבנון לישראל המערב הבין שמגבלה כזאת עלולה רק להגביר את המתיחות בין הצדדים.
4 צפייה בגלריה
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
האוהל שהקים חיזבאללה - הפרה של הקו הכחול בגבול בין המדינות
בעד הארכת המנדט הצביעו 13 מדינות. רוסיה וסין נמנעו. שליח סין למועצת הביטחון אמר כי זה מאכזב שההסתייגויות של לבנון, המארחת את יוניפי"ל בשטחה, לא נלקחו בחשבון בהחלטה. גם השליח של רוסיה הביע אכזבה מכך שההחלטה לא לקחה בחשבון את ההסדר שהושג עם לבנון, וציין כי חשוב שיוניפי"ל תתאם את הפעילות שלה עם צבא לבנון.
זאת פעם ראשונה שמנדט יוניפי"ל לא מוארך בקונצנזוס של כל 15 חברות מועצת הביטחון. העובדה שרוסיה וסין לא תמכו נובעת מהפיצול במועצת הביטחון בגלל המתיחות ביחסים בין רוסיה וסין לארה"ב.
למעשה, נדחו הדרישות של לבנון להטיל מגבלות על חופש התנועה של כוח יוניפי"ל, שרשאי לסייר בכל דרום לבנון - ולא רק באזור הגבול. ההחלטה מתייחסת גם לסוגיית האוהל של חיזבאללה, וקובעת שמדובר בהפרה לבנונית של הקו הכחול שבגבול בין לבנון לישראל באזור הר דב. יש התייחסות גם לסוגיית הקונטיינרים של ארגון ירוק ללא גבולות (עמדות חיזבאללה שהוצגו כארגון חוץ-ממשלתי שמטפל באיכות סביבה, א"א), אך לא נכתב בה מדובר בהפרה של הקו הכחול. ישראל רצתה כאן ניסוח "חזק יותר".
4 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגת נאט"ו ליטא
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגת נאט"ו ליטא
רוצה לקדם דיאלוג לאומי בלבנון ובחירת נשיא. מקרון
(צילום: AFP)
מאחורי הקלעים היה מאמץ דיפלומטי ישראלי אינטנסיבי בתיאום עם ארה"ב ובהובלת שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ומטה משרד החוץ בירושלים, כדי לסכל את הנסיונות לפגוע בחופש התנועה של יוניפי"ל. צרפת הציגה טקסט בעייתי שהלך לקראת לבנון ביחס למגבלות על חופש התנועה של יונפי"ל. הסיבה להתנהגות הצרפתית נבעה משתי סיבות: חשש לביטחון כוח יוניפי"ל, והיוזמה הצרפתית לקדם דיאלוג לאומי בלבנון ובחירת נשיא. הצרפתים רצו להיות נחמדים ללבנונים אך בסופו של דבר הדרישות הבעייתיות שלהם הוסרו.
בהחלטה יש התייחסות לכך שכוח יוניפי"ל צריך לפעול בתיאום עם צבא לבנון - אבל נכתב במפורש שהוא יכול לעשות סיורים גם באופן עצמאי. הלבנונים והצרפתים ניסו למחוק את המשפט הזה, אך כאמור לא הצליחו. ארה"ב ואיחוד האמירויות יצאו נגד הדרישה הצרפתית להגביל את יכולתם של חיילי יוניפי"ל לנוע בחופשיות בשטח.
ישנה התייחסות בהחלטה גם לכפר רג'ר, ובה נכתב שמדובר בהפרה ישראלית של הקו הכחול. הלבנונים רצו שיכתב שהכפר נמצא תחת כיבוש ישראלי, אך הדרישה הזו הוסרה ונכתב רק שבכפר יש "נוכחות ישראלית". לצד זאת, בהחלטה באה לידי ביטוי גם הדאגה מכך שלא נותנים גישה ליוניפי"ל לאתרים שקשורים למנהרות ומטווחי ירי, שמהווים הפרה של החלטה 1701.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ארה"ב התנגדה לדרישה הצרפתית. ביידן
(צילום: AP)
על פניו, מדובר בהישג ישראלי ותבוסה לחיזבאללה וללבנון. לאחר ההצבעה מתחה נציגת לבנון ביקורת על ההחלטה ועל הנוסח שאומץ. לצד זאת, הפרשן איבראהים אל-אמין המקורב לחיזבאללה כתב היום במאמר בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כי ישראל הפעילה לחצים רבים על ארה"ב, בריטניה ולבנון והצליחה לשנות את הטיוטה הצרפתית. אל-אמין בעצם האשים הצרפתים בכך שרימו את לבנון. בנוסף, הוא מתח ביקורת חריפה על הממשלה בביירות וכתב שישראל הצליחה הרבה יותר בנושא חידוש המנדט.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מסר: "אני מברך על החלטת מועצת הביטחון לחדש את מנדט כוח יוניפי"ל ולהדגיש בהחלטה את עצמאותו ויכולתו לקיים סיורים וביקורות ללא תלות או תיאום עם לבנון או כל גורם אחר. אני אמשיך לדרוש ממועצת הביטחון לגנות את חיזבאללה ולדרוש מממשלת לבנון לפעול נגד התעצמותו הצבאית, שעלולה להביא להסלמה חמורה באזור".
משרד החוץ מסר: "אנו מברכים על חידוש מנדט יוניפי"ל היום. כוח יוניפי"ל מסייע בשמירת היציבות בדרום לבנון. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לגלות עמדה נחושה מול ניסיונות ארגון הטרור חיזבאללה לייצר פרובוקציות ולהביא להסלמה".