לאחר שנים ארוכות שבהן היה בין השמות המזוהים ביותר עם תחום הסקרים בישראל, הסוקר והסטטיסטיקאי פרופ' (אמריטוס) קמיל פוקס נפטר אתמול (רביעי) בגיל 78. הסוקרת והסטטיסטיקאית ד"ר מינה צמח, שהייתה עמיתה שלו לעבודה לאורך שנים ולימים מתחרה, ספדה לו בשיחה עם ynet.
"ההיכרות שלי עם קמיל התחילה בתוכנית של הטלוויזיה החינוכית לבני נוער, 'רואים שש שש'. היינו צריכים לעשות סטטיסטיקות פשוטות לגמרי, דברים שכל ילד בכיתה ג' יודע לעשות, וקמיל לקח את זה כל כך ברצינות, כאילו זו המשימה של חייו", היא נזכרה. "הוא היה רציני מאוד בעבודתו. הציבור מכיר אותו מנושאי הבחירות או מתוכניות טלוויזיה שבהן הוא הציג תוצאות סקרים, אבל קמיל היה סטטיסטיקאי מעולה. העבודה העיקרית שלו תמיד הייתה מאחורי הקלעים".
מינה צמח נפרדת מקמיל פוקס | הריאיון המלא
(צילום: אסף חן)

לדבריה, "בכל עבודה שהוא עשה, כולל ניתוחים בתחומים שונים, הוא היה סקרן ולמד היטב את התחום. למשל אם הוא היה צריך לעסוק בסוציולוגיה, הוא למד סוציולוגיה, ואם הוא היה צריך לעסוק בפסיכולוגיה חברתית, הוא היה לומד את זה. הוא לא היה מוכן רק לעשות את העבודה וזהו". עוד היא סיפרה פרט פחות מוכר על אופיו, לפי התרשמותה: "מה שלא יודעים על קמיל זה שהוא היה ביישן קצת. לפחות ככה אני התרשמתי, מהשיחות שלי איתו ומצפייה בהתנהגות שלו".
לאורך השנים ערך פוקס סקרים ומדגמים עבור הערוץ הראשון עם מינה צמח, ובהמשך עבור חדשות 13. לשאלה האם הייתה ביניהם תחרות בריאה, כשהם עבדו עבור ערוצים מתחרים, השיבה צמח ממכון מדגם: "כן, אנחנו נשארנו ידידים".
2 צפייה בגלריה
קמיל פוקס ומינה צמח, ארכיון
קמיל פוקס ומינה צמח, ארכיון
קמיל פוקס ומינה צמח, ארכיון. "לא הייתי משנה את התחזית שלי בגלל אחרים, רק נכנסת ללחץ נוראי"
(צילום: עמית מגל)
היה קשר טוב גם כשהייתה תחרות ביניכם? תמיד מספרים שרגע לפני שמפרסמים מדגמים, הסוקרים מדברים בינם ובין עצמם ועושים שיפורים, זה נכון? "אני שומעת את זה כל הזמן. תחשוב איך היית מרגיש במקומי: עבדת קשה מאוד על התחזית, ופתאום היית שומע תחזית אחרת. הייתי נכנסת ללחץ נוראי, אבל לא הייתי משנה את התחזית שלי כי קמיל או מישהו אחר, למשל מנו גבע כשעבדתי בנפרד ממנו, נתן תחזית אחרת. לא הייתי משנה את התחזית שלי, רק הייתי נכנסת ללחץ נוראי. עיתונאים ידעו מה התוצאות של המתחרים לקראת הפרסום, אבל לא רצינו לשמוע את זה כי זה רק היה מכניס אותנו ללחץ".
פוקס כתב ספר במהלך הקריירה שלו, והשם של הספר הוא: 'תשיגו לי את מינה צמח!'". "נכון. הוא סיפר לי שהבן שלו, אמיר, הציע לו לתת את השם הזה לספר. הסוקר של אריק שרון היה קלמן גייר, והייתה פעם ששרון היה בלחץ והוא אמר: 'תשיגו לי את קלמן גייר'. הוא ביקש את רשותי לפני שהוא קרא ככה לספר".
2 צפייה בגלריה
ספרו של קמיל פוקס ז"ל
ספרו של קמיל פוקס ז"ל
כריכת ספרו של קמיל פוקס ז"ל. "הוא ביקש את רשותי"
(צילום: מתוך אתר עברית)
פוקס, נשוי ואב לשניים, גדל בבוקרשט בירת רומניה ועלה לישראל בגיל 15 עם משפחתו. הוא למד בכפר הנוער בן שמן, שירת כנהג משאית בחיל תובלה, עשה תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה, תואר שני בחקר ביצועים ודוקטורט בסטטיסטיקה יישומית. פוקס הפך למרצה ובהמשך לפרופסור.
פוקס קיבל את הדוקטורט שלו מאוניברסיטת תל אביב בשנת 1976. הוא היה אורח קבוע באוניברסיטת ויסקונסין (שם הוא בילה ארבע שנים), באוניברסיטת מישיגן ובאוניברסיטאות אחרות בארצות הברית ובאירופה. אחר כך היה ראש בית הספר למדעי מתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, וגם העורך הראשי Chief of the Computational Statistics Section of the Scientific Annals of the A.I. Cuza University וחבר המועצה הלאומית לסטטיסטיקה.