1 צפייה בגלריה
ארכיון. בן-גביר ויואב גלנט
ארכיון. בן-גביר ויואב גלנט
ארכיון. בן-גביר ויואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
11 שנים ו-11 חודשים לאחר שהודיעו לו על ביטול מינויו לתפקיד הרמטכ"ל, נכנס אתמול (ראשון) יואב גלנט בשערי הקריה עם רכב השרד, צעד על השטיח האדום וסקר את משמר הכבוד שעמד דום לכבודו כשר הביטחון החדש של מדינת ישראל. ספק אם בשיאה של פרשת ההשתלטות שלו על קרקעות במושב עמיקם, ששיאה בהסתבכות המיותרת עם התצהיר לבג"ץ, הוא האמין שזה יקרה לו. אז, היה זה בני גנץ שזכה במקומו ברמטכ"לות. אתמול גלנט סגר מעגל והחליף את גנץ בלשכת שר הביטחון.
בתום הטקס הוא עלה במעלית לקומה ה-14 במגדל בקריה. בצדה האחד של הקומה שוכנת לשכת הרמטכ"ל. אבל גלנט פנה הפעם פנה לצידו השני של הבניין - היכן שממוקם משרד הביטחון. בזה אחר זה צעדו לשם אלופי המטה הכללי כדי לשבת סביב שולחן שגלנט, השר החדש, ישב בראשו.
חשוב לזכור שמינויו של גלנט לא נפסל סתם ככה. היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הודיע לבג"ץ כי קיים "קושי משפטי משמעותי" בנוגע להגנה על סבירות ההחלטה של ממשלת נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק למנות את האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל בצל פרשת הקרקעות. "ספק אם ראוי מבחינה ערכית להותיר בעינה את ההחלטה בדבר המינוי", כתב אז וינשטיין.
מאז פרש עשה גלנט את דרכו בעסקים, נכנס לפוליטיקה במפלגתו של משה כחלון ואז פילס את דרכו לצמרת הליכוד. בטקס אתמול בקריה נראו רבים וטובים מחברי המפלגה. זה לא באמת חריג, ראינו פעילים פוליטיים גם במינוי שרי ביטחון קודמים.
גלנט התקבל בקריה בטבעיות. הוא מכיר את רוב האלופים, שמר על קשר קרוב עם חלקם, וקשר מיוחד יש לו עם הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי, שהתהדק במיוחד באירוע חטיפת גלעד שליט ב-2006 לעזה. כוכבי היה אז מפקד האוגדה וגלנט אלוף פיקוד דרום. שניהם שמרו אחד על השני, ושניהם גם לא נפגעו מתוצאות ועדת החקירה בראשות האלוף (מיל') גיורא איילנד.
טקס החלפת שר הביטחון, אתמול
(צילום: לע"מ )

שר הביטחון גלנט הציג בפני הפורום את תפיסתו בנוגע לאתגרים הביטחוניים העומדים בפני צה"ל, והתייחס לנושאים שידרשו בפני הפורום בחודשים הקרובים בנושאים המבצעיים, הארגוניים ובסוגיות בניין הכוח והפעלתו. גלנט דיבר על איראן ואמר כי "כנגד מדינת ישראל מתפתח איום קיומי הנובע מחתירתה של איראן להשיג יכולת גרעינית צבאית. הנושא האיראני יעמוד בראש סדר העדיפויות של משרד הביטחון, של צה"ל ושל גופי הביטחון בשל הסיכון הקיומי הטמון בו".
יוסי יהושועיוסי יהושוע
אבל עד שישראל תבנה את האופציה האיראנית, מונחת לפתחו סוגיה בוערת ומיידית הרבה יותר: הסוגייה הפלסטינית. הוא ישמע אזהרות מפני עלייתו הקרובה של השר איתמר בן-גביר להר הבית, מעשה שעלול להבעיר לא רק את השטחים אלא גם את המזרח התיכון. מלך ירדן כבר הזהיר בעניין, ובמערכת הביטחון לוקחים את הנושא ברצינות.
אם אכן יחליט בן-גביר לעלות להר הבית, גלנט יצטרך להשמיע את קולו ולייצג את עמדת מערכת הביטחון. בינתיים הוא סימן אתמול בנאומו קו ברור לשר הנוסף במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ’, שלפיו הקצינים כפופים רק לרמטכ"ל ולשר הביטחון. מוקדם להעריך כיצד יתנהלו העניינים בין השרים אבל המציאות הפוליטית תייצר להם חיכוכים תכופים.
  • יוסי יהושוע הוא פרשן "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il