יממה אחרי הפרסום ב-ynet על ההחלטה הישראלית לבטל את הסדר הנאמנות עם נורבגיה, ישראל מטילה סנקציה נוספת על המדינה הנורדית שהכירה במדינה פלסטינית. שר החוץ ישראל כ"ץ הודיע הבוקר (חמישי) כי הוא מבטל את המעמד של הצוות הדיפלומטי הנורבגי שעסק רק ברשות הפלסטינית - צעד שנחשב למכה קשה עבור אוסלו.
3 צפייה בגלריה
תערוכת בגדי החטופים והחטופות במשרד החוץ, ירושלים
תערוכת בגדי החטופים והחטופות במשרד החוץ, ירושלים
השר כ"ץ. "יש מחיר להתנהלות אנטי-ישראלית"
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
הקרנת חטיפת התצפיתניות לשגרירי המדינות שהכירו במדינה פלסטינית
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ההודעה לנורבגיה נמסרה היום לממונה על השגרירות הנורבגית, שזומן למשרד החוץ וקיבל איגרת דיפלומטית. בשגרירות הנורבגית בישראל פעלה קבוצה גדולה של שמונה דיפלומטים נורבגים שכל תפקידם היה ייצוג נורבגיה מול הרשות הפלסטינית. נורבגיה מובילה את ועידת המדינות התורמות, שאחראית על סיוע לרשות הפלסטינית. הצעד יכול לפגוע קשות במאמציה להמשיך לגייס את אותו סיוע.
משרד החוץ הנורבגי הגדיר את הצעד "קיצוני", ומסר כי "קיבלנו הודעה מממשלת נתניהו שהם לא יאפשרו עוד לדיפלומטים נורבגים לעבוד בפלסטין. זה צעד קיצוני שמשפיע בעיקר על יכולתנו לעזור לאוכלוסייה הפלסטינית".
נורבגיה, לפי שר החוץ אספן בארת איידה, שוקלת כעת את תגובתה. "למעשה הקיצוני הזה יהיו השלכות על מערכת היחסים שלנו עם ממשלת נתניהו", הבהיר.
ההוראה לשלול את מעמד הדיפלומטים הנורבגים נכנס לתוקף באופן מיידי, והסטטוס הדיפלומטי של השמונה שעוסקים רק בכך מתוך השגרירות בתל אביב יפקע תוך שבוע. שר החוץ כ"ץ אמר כי "יש מחיר להתנהלות אנטי-ישראלית. במקום להילחם בטרור הפלסטיני אחרי ה-7 באוקטובר ולתמוך בישראל הנלחמת מול ציר הרשע האיראני - נורבגיה בחרה להעניק פרס למרצחי ואנסי חמאס בדמות הכרה במדינה פלסטינית, אך לא הסתפקה בכך - והצטרפה גם לתביעה המופרכת נגדנו ב-ICC".
3 צפייה בגלריה
האיגרת ממשרד החוץ לממשלת נורבגיה
האיגרת ממשרד החוץ לממשלת נורבגיה
האיגרת הישראלית לנורבגים
לדברי כ"ץ, "נורבגיה מנהלת מדיניות חד צדדית בנושא הפלסטינים - ולכן תורחק מהנושא הפלסטיני. הוריתי היום על הפסקת כל ייצוג שהוא מטעם השגרירות הנורבגית בישראל אל מול הרשות הפלסטינית. מי שתוקף אותנו ומנהל מדיניות חד צדדית נגדנו - ישלם מחיר".

הנורבגים להאג: אין להסכמי אוסלו רלוונטיות

כאמור, מדובר בצעד נוסף שנוקטת ישראל נגד נורבגיה - בין השאר גם על רקע התבטאויות קיצוניות נגד ישראל מצד שר החוץ שלה, אספן בארת אייד. הקבינט המדיני-ביטחוני, כפי שפורסם ב-ynet אתמול, החליט לבטל את הסדר הנאמנות, שבמסגרתו העבירה לנורבגים למשמורת את כספי הסילוקין שהיא גובה מהרשות הפלסטינית שנוגעים לרצועת עזה. ההחלטה נשמרה בסודיות.
שלשום העבירה נורבגיה חוות דעת כתובה להרכב הקדם משפט של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ICC), לפיה אין מניעה להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, וכי הסכמי אוסלו אינם רלוונטיים לקביעת סמכות השיפוט של בית הדין. נורבגיה, כידוע, היא הערבה של הסכמי אוסלו ולעמדה שלה יש חשיבות רבה בפני ה-ICC. נורבגיה אף הייתה הראשונה שהודיעה כי אם יוצא צו נגד גלנט ונתניהו, תעצור אותם מיד אם יגיעו לשטחה.
3 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
שר החוץ הנורבגי אספן בארת אייד. התבטאויות קיצוניות נגד ישראל
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
במשרד החוץ נעשית עבודת מטה לגיבוש צעדים נוספים נגד נורבגיה. שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר, הוחזר לארץ להתייעצויות בעקבות ההכרה במדינה פלסטינית. שגרירות ישראל באוסלו נותרה פתוחה ומנוהלת על ידי סגן השגריר. נורבגיה, לה יש שגריר בארץ, נתפסת כיום בירושלים כמדינה העוינת ביותר לישראל באירופה.
בעקבות אותה הכרה במדינה פלסטינית, ראש המל"ל צחי הנגבי המליץ לפני כחודשיים לבחון את הורדת דרג היחסים עם נורבגיה ועם יתר המדינות שהצהירו על ההכרה. הנגבי הציע בין השאר שהשגרירים הישראלים לא יוחזרו לשם, וישראל תשאיר שם דרג קונסוליה בלבד. במל"ל אף המליצו לסגור או להגביל נציגויות דיפלומטיות של אותן מדינות בישראל, אבל שר החוץ ישראל כ"ץ התנגד לפגיעה בסמכויותיו ובאלו של משרד החוץ. בדיון שהתקיים בקבינט הוא דרש: "אל תנחיתו עליי החלטה שתכפה עליי מה המדיניות. אני אחליט אם לסגור שגרירות או קונסוליה".