בבוקר שאחרי התרסקות הכטב"ם "יפו" על דירה בתל אביב, מעידים תושבי האזור ועובדים במקום על רגעי הבהלה ומראים את הנזק הרב שגרם אותו כטב"ם גדול - שעקב "טעות אנוש" לא הופל. גבר כבן 50 נהרג בדירתו מפגיעת הכטב"ם שהחות'ים טענו ששיגרו, ועשרה נוספים נפצעו. גורם ישראלי אמר לרשת הסעודית "אל-חדת'": "בודקים אם שגרירות ארה"ב הייתה היעד. נחקור את מעורבותה של איראן בשיגור הכטב״ם". בתיעוד חדש נראה הכטב"ם מעל הים - ואז כשהוא מתרסק על הדירה.
בהצהרתו אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כי הכטב"ם, מסוג סימאד 3, "חדר מכיוון הים, ממערב, ושוגר להערכתנו מתימן. מדובר בכלי טיס איראני ששודרג. איראן תומכת, מממנת ומחמשת את שלוחותיה באזור. איום הכטב"מים הוא איום שאיתו אנחנו מתמודדים מתחילת המלחמה, עד היום שוגרו רק מתימן עשרות כטב"מים. רובם יורטו על ידי כוח אמריקני והשאר יורט על ידי מטוסים או מערכות הגנה של חיל האוויר". הוא אמר כי הרמטכ"ל ערך הערכת מצב, ואין שינוי בהחיות פיקוד העורף.
תיעוד חדש מפגיעת הכטב״ם הלילה בתל אביב

דובר צה"ל: "הכטב"ם שוגר מתימן, זה כלי טיס איראני ששודרג"
(צילום: דובר צה"ל )

מנוע הכטב"ם שנמצא בדירה בתל אביב
(צילום: ארז רם)

בזמן סמוך לתקרית, אמר דובר צה"ל, "הפלנו כטב"ם נוסף שניסה לחדור מכיוון מזרח, הפלנו אותו מחוץ לגבולות. אנחנו בודקים את הקשר בין האירועים ובודקים מדוע הכטב"ם לא זוהה כאיום". על האפשרות שאירועים כאלו יקרו פעם נוספת, אמר: "אנחנו ערוכים לזה מסביב לשעון, אנחנו מתמודדים עם זה באופן יום-יומי, כמעט יום-יום אנחנו מפילים כטב"מים. אנחנו מתגברים את הפטרולים שלנו באוויר ואת הגנת שמי המדינה כולה".
התגובה לשאלה, השיב תא"ל הגרי כי הכטב"ם שהתפוצץ הוא לא "כלי טיס חמקני. הוא התגלה במערכות ככל הנראה. אנחנו מתמודדים מול הרבה מאוד איומים במהלך יותר מתשעה חודשים, עושים את זה מסביב לשעון וכמו שאמרתי ההגנה לא הרמטית".
בתום הצהרת דובר צה"ל, לשכתו של שר הביטחון יואב גלנט מסרה כי הוא "סיים כעת הערכת מצב מבצעית לאחר פגיעת הכטב"ם ששוגר על פי ההערכות מתימן והתרסק בתל אביב". בדיון השתתפו הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ץ, אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, רמ"ט חיל האוויר, תת-אלוף עומר טישלר, וראש חטיבת המחקר באמ"ן, תת-אלוף אופיר מזרחי רוזן.
בתום הדיון אמר גלנט: "יותר מתשעה חודשים שמדינת ישראל נמצאת במלחמה בדרום, בצפון ובגזרות נוספות. שנת 2024 היא שנת מלחמה, שבה עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש, בכל הזירות, בהגנה ובהתקפה. מערכת הביטחון פועלת כדי לחזק מיידית את כלל מערכי ההגנה, ותבוא חשבון עם כל מי שפוגע במדינת ישראל או משלח טרור נגדה".
הבוקר אחרי התפוצצות הכטב"ם בתל אביב
(צילום: גל גנות)

תיעוד מביתה של מונה שנפגע מכטב"ם

בין הפצועים מהכטב"ם גם מונה רחבי. היא נפצעה בידה, ובתיעוד מביתה נראה הדם וההרס בעקבות הפגיעה. ל-ynet סיפרה: "ישנתי בחדר, והילד שלי שהיום חוגג יום הולדת 12 היה בחדר שלו. הוא סיפר ששיחק סוני וראה צל על הבית כמו כנף של מטוס. הוא רץ אלינו בצרחות ובדיוק אז היה הפיצוץ. היו מלא זכוכיות והחתולה נעלמה. חשבתי שזו רעידת אדמה ושהבניין עומד ליפול, תודה לאל שרק אני נפצעתי עם חתך עמוק וקטן".
מנוע הכטב"ם נפל בסלון דירתו של ארז רם. "דבר כזה לא ראיתי. נפל כטב"ם בתוך הבית. הכול התנפץ, אלוהים ישמור. כל הבית זכוכיות", הוא נשמע אומר בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו.
בשיחה עם ynet, סיפר רם: "אני גר בשלום עליכם, הייתי ער בסלון ואז ראיתי הבזק של פיצוץ. החלונות נשברו ויצאתי למרפסת, שם ראיתי את המנוע של הכטב"ם, הוא עדיין הוציא עשן. הגיעו חבלנים והכול הסתדר. בדקה הראשונה אני מודה שנבהלתי נורא, ואז קלטתי שזה לא נדלק אז בחרתי להתחיל לצחוק על זה ולצלם סרטונים של זה. בסופו של דבר זה מאוד רנדומלי, נחת עליי כטב"ם מהשמים".
הוא הוסיף: "אני לא אעבור דירה עכשיו, למרות שזה קרוב לשגרירות ארה"ב ואולי הם ירו שוב, ואין גם מיגון באמת. אבל עדיין בכל מקום זה יכול לקרות זה באמת סיכוי של אחד ל…".
אפשר להיות בדירה, אני בדיוק מטאטא את שברי הזכוכיות, שבוע הבא אני אתקין חלונות חדשים. החבלנים היו בדירה, יצאו ונכנסו עד שהחליטו להוציא את המנוע, לא נתנו לי לשמור מזכרת, זה היה ביציקה אחת״.
3 צפייה בגלריה
  שקד מלכה ודורין אברבך
  שקד מלכה ודורין אברבך
שקד מלכה שפונתה ממטולה. "זה בכל מקום שאני מגיעה אליו"
(צילום: גל גנות)
טספל אראגיי, עובד בסופר יודה, סיפר כי הכטב"ם פגע בבניין שבו הוא עובד. "הוא התפוצץ רגע לפני שנכנסתי לעבודה בקומה הראשונה של הבניין. שמעתי שריקה ואחריה הפיצוץ. הבניין ממש עלה באש".
באזור מתגוררים גם לא מעט מפונים. שקד מלכה, מפונה ממטולה, אמרה: "אמא שלי התקשרה בבוקר ואמרה לי מה קרה, תוך כדי ראיתי אזעקות במטולה. זה הזוי, זה בכל מקום שאני מגיעה אליו. התעוררתי לשנייה, שמעתי שדברים זזים, אבל חזרתי לישון. ההורים שלי גרים בחולון, קמתי בבוקר לטלפון מלא הודעות מהם. הם דאגו".
קרן, שמתגוררת באזור שבו התפוצץ הכטב"ם, סיפרה: "היה בום והבית רעד בצורה לא נורמלית. בן הזוג שלי רץ למרפסת וראה אנשים בחוץ שבורחים. הוא רץ פנימה וננעלנו בשירותים. אני עוד ברעידות. המשטרה לא ענתה ועברו 40 דקות עד שהיה תיעוד וגם אז רק אמרו 'הפרטים נבדקים'. הרגיש כאילו שוב קורה 7 באוקטובר, ולא נעים לרשויות להגיד שוב שנכשלו".
3 צפייה בגלריה
המנוע של הכטב"מ שנפל בתוך דירה בתל אביב
המנוע של הכטב"מ שנפל בתוך דירה בתל אביב
מנוע הכטב"ם שנמצא בדירה בת"א
(צילום: ארז רם)
הפיצוץ האדיר, עם פגיעת הכטב"ם

פגיעת הכטב"ם בת"א
(צילום: יואב ואזנה)

עד ראייה לפיצוץ מדבר
(צילום: יריב כץ)

ד"ר בת-אל דהן באיכילוב
(צילום: עידו ארז)

לאחר בדיקה ראשונית בצה"ל של פגיעת הכטב"ם הודו בצבא כי "זה אירוע רע שלא צריך לקרות וחיל האוויר לוקח אחריות מלאה על האירוע כמגן שמי המדינה". לפי צה"ל, בדיעבד היה גילוי של המטרה ומערכות הגילוי ראו את המטרה בחלק מנתיב הטיסה - אך בגלל טעות אנוש לא פעלו נגדה והיא לא הופלה.
ברשת "אל ערביה" הסעודית דווח כי החות'ים שיגרו טיל בליסטי וארבעה כטב"מים. "ארצות הברית יירטה את הטיל ושלושה מהכטב"מים, והרביעי הוא שפגע בתל אביב", נטען. עם זאת, בצה"ל אמרו כי אותם יירוטים אמריקניים אירעו אתמול בשעות הבוקר, מטוסי קרב של צה"ל היו אז באוויר - וייתכן שהכטב"ם שפגע בתל אביב הוא כטב"ם נפרד.
בצה"ל אמרו כי עיבו את מערך ההגנה האווירית, והבהירו כי אין כטב"ם נוספים שבדרכם לישראל. הלילה הופלה מטרה נוספת על ידי צה"ל ממזרח. "הכטב"מ היה צריך ליפול. זו תקלה. הייתה אפשרות להפילו", ציינו בצבא.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום