משפטו החוזר של רומן זדורוב
(צילום: אביהו שפירא, אחיה ראב"ד)

אחרי שאב בית הדין במשפט זדורוב, השופט אשר קולה, אמר כי מופעלים עליו עליו לחצים חיצוניים בתיק, הפרקליטות דרשה ממנו הבוקר (חמישי) הבהרות - וטענה כי עד אז אין טעם להמשיך לשמוע את העדויות במשפט. השופטים הבהירו כי הם דוחים את הבקשה, והדיונים - בהם גם הדיון היום - יתקיימו כרגיל. לדברי השופטים, "כל עוד לא תהיה מניעה חוקית, המשפט יימשך כסדרו".
3 צפייה בגלריה
אשר קולה ורומן זדורוב
אשר קולה ורומן זדורוב
הסנגור אמר דברים קשים נגד הפרקליטות, השופט לא הגיב. קולה וזדורוב
(צילום: נחום סגל, מתוך אתר הרשות השופטת)
השופט, נזכיר, טען שלשום כי הפרקליטות מביעה בו אי אמון, וציין כי נעשו "דברים שאסור שיקרו במדינה מתוקנת". לדבריו, "אם הבעת האי אמון תימשך, אצטרך לשקול את צעדיי – על כל המשתמע מכך". בהמשך הבהיר כי אותם מעשים "בלתי חוקיים" שבוצעו כלפיו לא נעשו על-ידי הפרקליטות.
הפרקליטות התייחסה לכך הבוקר: "ב-26 באפריל הודיע כבוד אב בית הדין כי הוא עשוי כדבריו לקבל החלטה דרמטית בתיק. זאת לדבריו, עקב התנהלות הפרקליטים המופיעים בתיק מטעם המאשימה, המביעה אי-אמון כלפיו, והודיע כי: 'אני באופן הזה לא יכול לשפוט בתיק הזה בנפש חפצה'. כבוד אב בית הדין הציג בפני צוות התביעה שתי אפשרויות: להגיש "בקשה כזאת או שתודיעו הודעה אחרת" (להבנת הח"מ, הכוונה היא להגשת בקשת פסלות נגדו), או, להגיש הודעה על מתן אמון בכבוד אב בית הדין".
3 צפייה בגלריה
משפטו החוזר של רומן זדורוב
משפטו החוזר של רומן זדורוב
זדורוב עם פרקליטו עו"ד ירום הלוי בבית המשפט, הבוקר
(צילום: אביהו שפירא)
הפרקליטות מחתה: "כבוד אב בית הדין הוסיף ואמר בישיבת בית המשפט, כי מתנהל נגדו קמפיין שלם בתקשורת, תוך טענה מרומזת לכאורה, שהמאשימה (הפרקליטות, א"ר) היא זו שמובילה את ה"קמפיין" הזה. זאת ועוד, דברי הסנגור לפיהם 'זה מה שהפרקליטות עושה ולכן לכבודו אסור להיכנע. זה מה שהם עושים. אם כבודו יפרוש, הם אלופים. אלופים בפייק ניוז, אלופים בלשחרר את כלבי התקיפה שלהם', נענו בשתיקה על ידי כבוד אב בית הדין".
הפרקליטות מסרה כי היא "דוחה מכל וכל את טענותיו הקשות של אב בית הדין", והוסיפה שהן "מצטרפות לאמירות אחרות של כבוד אב בית הדין כלפי נציגי המאשימה במהלך ניהול התיק".
באשר לבקשתו של קולה שהפרקליטות תגיש "הודעת אמון" בו, או לחילופין תגיש בקשת פסילה, נמסר כי "הליך של מתן 'הודעת אמון בשופט' אינו מוכר, אין לו יסוד בדין או בכל מקור סמכות אחר".
לאחר מכן הוסיפה הפרקליטות: "אב בית הדין אמר כי 'אמרתי את מה שאמרתי ויש עוד דברים שלא את כולם אני רוצה לחשוף עכשיו. מי שצריך לדעת – יודע, מי שלא צריך לדעת – לא יודע, שנעשו כאן דברים שלדעתי אסור שייעשו במדינה מתוקנת'. סתם, ולא פירש. לשאלת הח"מ, הבהיר כבוד אב בית הדין בהמשך, כי הטענה בדבר מעשים בלתי חוקיים שבוצעו כלפיו, אינה מופנית כלפי הפרקליטות".
הפרקליטות מסרה כי היא סבורה ש"דברי אב בית הדין המרמזים לכאורה על מעשים לא חוקיים שנעשו כלפיו מצד גורמים עלומים, אינה יכולה להיוותר בערפל". לכן, הפרקליטות מבקשת מקולה להבהיר את דבריו, שלדבריה "לא יכולים להיוותר עלומים". בסיום המכתב הדגישה הפרקליטות: "בנסיבות אלה, סבורה המאשימה שאין מקום להמשיך בשמיעת הראיות עד להבהרת הדברים, כמבוקש בסעיף 5 לעיל, ומשכך, נכון יהיה לבטל את מועדי ההוכחות הקבועים ליום 28 באפריל וליום 1 במאי". הפרקליטות ציינה כי בקשתה נמסרה באישור פרקליט המדינה ועל דעתו.
3 צפייה בגלריה
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
"לא ניתן להשאיר את דברי השופט כמרחפים מעל המשפט". ח"כ ארבל
(צילום: הדר יואביאן)
בדיון שנערך הבוקר בבית המשפט השופט לא התייחס לאירועים של הימים האחרונים, אולם עם תחילת הדיון ביקשה אילנה ראדה לומר דבר מה והשופט ביקש שלא תדבר. "הדיון היום טעון, אני מבקש בפעם הראשונה במשפט הזה שהיום לא תדברי", אמר.
לאחר הדיון אמרה ראדה: "אני פונה לשופט שלא יפרוש, שלא ינטוש אותנו". ראדה התייחסה לאפשרות שהשופט קולה יפסול עצמו ואמרה: "אני חושבת שזו תהיה טרגדיה בכללותה לכל מערכת המשפט".
בינתיים, חבר הכנסת משה ארבל מש"ס פנה ליועצת המשפטית לממשלה ולפרקליט המדינה בדרישה לחקור את הדברים שעליהם דיבר השופט קולה. "אלה אמירות מדאיגות ביותר שצריכות להרים דגל שחור לכל מי שמערכת המשפט יקרה לליבו", אמר. "קיומה של מערכת משפט מקצועית ועצמאית מלחצים הכרחית לשרידות הדמוקרטיה הישראלית ואמון הציבור במערכת ולא ניתן להסכים למצב בו גורמים עלומים מטילים את מוראם על שופט בישראל להכריע באופן מסוים בהליך משפטי כלשהו, וודאי במשפט רצח. לא ניתן להשאיר את דברי השופט קולה כמרחפים מעל המשפט ללא חקר העניין וירידה לשורש הדברים".
הדיונים בתיק, נציין, רוויים באמוציות, ולעיתים אינם עומדים בכללים של סדר הדין הפלילי. כבר בתחילתם הבהיר השופט קולה כי לעיניו עומדת מטרה של חקר האמת, ויש מקום לחריגה מנהלים כדי להגיע לעומקה. בתהליך המשפט, הוא והשופט דני צרפתי מרבים לשאול את העדים שאלות בעצמם, ולעיתים אף מתעמתים עם צדדים – ובעיקר עם התביעה – על נוסח השאלות ומשך הזמן שיוקדש לכל עד.
בחלק מהמקרים הגיעו הדברים לידי חילופי צעקות והתפרצויות זעם של השופט על אנשי התביעה. בחודש שעבר התעמתו השופטים עם אחד התובעים, עורך הדין ויאאם קבלאוי, כאשר התעקשו לקיים דיונים גם ביום חג עיד אל פיטר בשבוע הבא. בעקבות העימות, איים עו"ד קבלאוי בפנייה ללשכת עורכי הדין.