אחרי החשיפה ב-ynet ולפיה ישראל נערכת להקמת בית חולים זמני לטיפול בילדים פלסטינים מעזה, היום (ה') הודיעה לשכת ראש הממשלה ללשכתו של שר הביטחון כי רה"מ בנימין נתניהו לא מאשר את הקמת בית החולים לטיפול בילדים העזתים בשטח ישראל. כך נודע ל-ynet.
1 צפייה בגלריה
 יואב גלנט, בנימין נתניהו
 יואב גלנט, בנימין נתניהו
נתניהו, גלנט וילדים בתור למזון בחאן יונס
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה, REUTERS/Mohammed Sale)
המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף רומן גופמן, מנמק זאת בכך שלא הבשילו עדיין המאמצים לייצר ציר להטסת חולים ופצועים עזתים למדינות אחרות. מדובר בציר שמנסה לגבש המל"ל ויטיס פצועים, בעיקר ילדים, לטיפול במדינות אחרות - דרך ישראל או מצרים.
מדובר בעוד פרק של עימות ביחסים המורכבים ממילא בין נתניהו לשר הביטחון גלנט, שבנושאים מסוימים לא רואים את התמונה עין בעין. לאחרונה אף נודע כי ראש הממשלה שקל להחליף את גלנט בתפקידו, אולם בלשכתו מכחישים את הדברים.
המחלוקת הנוכחית החלה לאחר שחיל הרפואה ביקש ממשרד הבריאות וגורמים רלוונטיים במערכת הבריאות להיערך להקמת מתקן רפואי שיוקם בשטח ישראל, ויטפל בילדים פלסטינים מהרצועה המתמודדים עם מחלות כרוניות ובכללן סרטן, סוכרת ופגיעות אורתופדיות.
נתניהו בדיון אתמול בכנסת: "חמאס בלחץ, אנחנו מחסלים את בכירי מפקדיו"
(צילום: ערוץ כנסת )

המהלך התגבש כחלק מהבנות בהסכם עתידי לשחרור חטופים - או לצורך קבלת לגיטימציה בינלאומית וברקע החשש מהכרעות בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. לאחרונה התקיימו מספר דיונים בנושא בין חיל הרפואה לבכירים במערכת הבריאות והמהלך היה אמור להבשיל ולצאת אל הפועל.
על-פי התוכנית שהתגבשה, הרופאים שאמורים לעבוד בבית החולים המתוכנן הם ישראלים - כשהכוונה היא להקים נקודת מעבר בדרך להוצאת הילדים לטיפול במדינה שלישית. כעת כאמור נודע כי ראש הממשלה לא מאשר את הקמת בית החולים, כל עוד לא יימצאו המדינות אליהן יועברו הפצועים.
גורם המעורה בפרטים אמר לכתבנו אדיר ינקו: "לשכת רה"מ שפכה מים קרים על היוזמה, אבל גם מראש התכנון היה מאוד באוויר. עוד מדברים על זה בדרגים המקצועיים אבל נראה שיש פה אירוע שהוא גם פוליטי וגם לוגיסטי. זה כנראה קשור ליחסים בין גלנט לנתניהו".
מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בכתב כי הוא אינו מאשר הקמת בית חולים לעזתים בשטח ישראל - ולכן הוא לא יקום".
מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "ראש הממשלה אימץ את המלצת שר הביטחון להעברת החולים המורכבים מרצועת עזה למדינה שלישית דרך ישראל. כבר לפני שבועיים בוצעה פנייה מלשכת שר הביטחון למל״ל, על מנת שתצא הנחייה לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים לשתף פעולה עם מתווה הוצאת החולים דרך ישראל למדינה שלישית.
"למרות קביעתו הברורה של רה״מ ליישם את הצעת שר הביטחון, דיון בנושא בוטל והנחיית המל״ל לא נשלחה. לאור הצורך הדחוף בקבלת החלטה, הנחה שר הביטחון על הקמה זמנית של בי"ח שדה לטיפול בילדים חולים במצב קשה בסמוך לרצועת עזה.
"רק לאחר הנחיית שר הביטחון על הקמת בי"ח שדה, נזכרו במטה לביטחון לאומי להשיב לפנייתו ולאמץ את הצעתו להעביר את החולים המורכבים מעזה למדינה שלישית דרך ישראל".
פורסם לראשונה: 12:50, 18.07.24