תקיפת ישראל באיראן, 25 יום אחרי שיגור 201 הטילים הבליסטיים, נמשכה כשלוש שעות, בשלושה גלי תקיפה. כל מטוסי חיל האוויר נחתו הבוקר בשלום בבסיסיהם, אחרי התקיפה. "תקיפת התגובה הושלמה ומטרותיה הושגו", אמרו בצה"ל. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הותקפו כ-20 יעדים. דובר צה"ל דניאל הגרי אמר בהצהרה מיוחדת הבוקר כי לפי שעה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. "אנחנו מקיימים הערכת מצב מתמשכת. אתם נדרשים להמשיך ולהישמע להנחיות פיקוד העורף כפי שעשיתם לאורך כל המלחמה", אמר.
תיעוד הפיצוצים הלילה בשמי טהרן, בגל השני של התקיפות

הצהרת הגרי הבוקר
(צילום: דובר צה"ל)

צה"ל תקף מתקנים לייצור טילים שאיימו על ישראל, מערכות נ"מ שהיו עלולות להגביל את החופש האווירי של חיל האוויר וכן אמצעים לייצור טילי קרקע-קרקע. על רקע הלחץ האמריקני הכבד להימנע מתקיפה שתגרום להסלמה נרחבת, ישראל נמנעה - כפי שדווח מראש - מפגיעה במתקני נפט או גרעין.
עשרות רבות של מטוסי קרב, מודיעין, איסוף ותדלוק השתתפו בפעולה שבה הותקפו מטרות במרחק 1,600 ק"מ מישראל - בכמה אזורים באיראן. "היקף הנזקים והתוצאות יתבררו בהמשך, אבל כבר כעת יש חופש פעולה רחב יותר לצה"ל", אמרו בצבא על המבצע ששמו "ימי תשובה" - והבהירו: "יש לנו בנק מטרות באיראן ועד כה תקפנו חלק מהן. יש ביכולתנו לתקוף עוד מטרות באיראן".
לפי הערכות, המטרה הישראלית הייתה להשמיד את יכולות הייצור של טילי הקרקע-קרקע האיראניים - וטהרן צפויה להגיב לתקיפה. גורם ישראלי המעורה בפרטים אמר: "המודיעין שהביא אמ"ן באירוע הזה הוא מדע בדיוני מעבר לכל דמיון, בצורה קיצונית. הפגיעה הייתה בצורה מדויקת במפעלים שמייצרים טילי קרקע-קרקע, כדי שהפגיעה באיראן תהיה משמעותית במיוחד. זה מודיעין 16 ספרות מדויק (נ"צ מלא) על המפעל שאין לו תחליף, ופגיעה מדויקת של חיל האוויר, לא ליד ולא בערך".
מפה
4 צפייה בגלריה
פיצוץ שתועד הלילה באיראן, וניסיונות יירוט בשמיים
פיצוץ שתועד הלילה באיראן, וניסיונות יירוט בשמיים
פיצוץ שתועד הלילה באיראן, וניסיונות יירוט בשמיים
התקיפה באיראן - מרחק של 1,600 ק"מ בין טהרן לתל אביב
"אנחנו ממוקדים במטרות המלחמה בלבנון ובעזה, ואיראן דוחפת להסלמה אזורית", הוסיפו בצה"ל. "אנחנו במוכנות שיא בהגנה ובהתקפה ואין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. אנחנו בהערכת מצב מודיעינית ומבצעית מתמשכת. הוכחנו שביכולתנו לתקוף בכל נקודה במזרח התיכון".
בהודעה לתקשורת הזרה אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי: "ביצענו תקיפות ממוקדות ומדויקות לעבר מטרות צבאיות באיראן - וסיכלנו איומים מיידיים על מדינת ישראל. משימת צה"ל הושלמה. אם המשטר באיראן יעשה את הטעות ויפתח בסבב חדש של הסלמה - נהיה מחויבים להגיב".
"המסר שלנו ברור: כל מי שמאיים על מדינת ישראל ושואף לגרור את האזור להסלמה רחבה יותר - ישלם מחיר כבד", הבהיר הגרי. "הוכחנו היום שיש לנו את היכולת לפעול בנחישות, ושאנו מוכנים, בהתקפה ובהגנה, להגן על מדינת ישראל ועל אזרחי ישראל". בהמשך מסר כאמור הצהרה גם בעברית, והדגיש כי לישראל יש "חופש פעולה אווירי רחב יותר - גם באיראן". הוא הבהיר כי לפי שעה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף.

באיראן הודו: יש נזק

באיראן אישרו הבוקר כי נגרם נזק בתקיפות הישראליות, אבל טענו כצפוי כי מדובר בנזק "מוגבל". מערך ההגנה האווירי של איראן מסר כי ישראל תקפה יעדים צבאיים במחוזות טהרן וכן חוזסטאן ואילאם שבמערב המדינה. "היקף התקרית הזו נמצא בחקירה", נמסר עוד.
הרמטכ"ל הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר מנהלים את המבצע מהבור
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט והרצי הלוי בבור במהלך התקיפה באיראן, הקריה שבתל אביב
בנימין נתניהו, יואב גלנט והרצי הלוי בבור במהלך התקיפה באיראן, הקריה שבתל אביב
הערכת מצב ביטחונית הבוקר, עם נתניהו, גלנט ובכירי מערכת הביטחון
(צילום: דוברות רה"מ)
באיראן איימו בימים האחרונים לנקום בעוצמה על כל תקיפה ישראלית, אבל לפי דיווח שלשום ב"ניו יורק טיימס" ייתכן שטהרן תתעלם מתקיפה שלא תגרום נזק נרחב - כפי שעשתה אחרי התקיפה הסמלית באפריל. לפי שעה, באיראן ממהרים כאמור לטעון שלא נגרם נזק רב בתקיפות הלילה ולהמעיט מחשיבותן. בין אם הטענות הללו נכונות או לא, הן מעידות אולי על אפשרות שהרפובליקה האיסלאמית לא תגיב בחריפות כפי שאיימה.
בכיר בבית הלבן הביע הבוקר תקווה שאיראן תימנע מתגובה - ואיים "בהשלכות" אם היא תנקום. "אם איראן תבחר להגיב פעם נוספת, נהיה מוכנים, ויהיו השלכות על איראן שוב. עם זאת, אנחנו לא רוצים לראות את זה קורה. התקיפה הישראלית צריכה להיות סוף חילופי האש הישירים האלה בין ישראל לאיראן. ישראל הבהירה לעולם כי תגובתה הושלמה כעת".
כך או כך, בישראל וגם בארה"ב נערכו בימים האחרונים לאפשרות של מתקפה איראנית נוספת - ובתחילת השבוע הודיעה וושינגטון על פריסת מערכת ההגנה THAAD שנשלחה לישראל. אמש גם הודיעה ארה"ב כי שלחה למזרח התיכון מטוסי F-16 כדי לתגבר את כוחותיה באזור.

הבהלה בטהרן: "החלונות רעדו"

אף שהתקיפות הלילה באיראן הן הפעם הראשונה אי-פעם שבה ישראל מכריזה על כך בפומבי - בעבר יוחסו לה שלל פעולות חשאיות במדינה, ורק באפריל האחרון ישראל תקפה לפי דיווחים זרים בתגובה למטח הטילים האיראני הראשון. אז דווח כי מדובר היה בתקיפה סמלית נגד מכ"ם במערך ההגנה של מתקן הגרעין בנתנז. בצה"ל טענו הבוקר כי התקיפות הלילה היו תגובה גם לתקיפה באפריל ולא רק למטח הטילים מתחילת אוקטובר.
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
יגיב כפי שאיים? המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שמי טהרן, בירת איראן, אחרי תקיפת ישראל
שמי טהרן, בירת איראן, אחרי תקיפת ישראל
איראנים בטהרן, הבוקר
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
התקיפות נעשו לפי דיווחים בשלושה גלים, כשהראשון דווח בשעה 2:00 - עם פיצוצים בטהרן, ולפי "סקיי ניוז" בערבית הן כוונו תחילה למערכות ההגנה האווירית של הרפובליקה האיסלאמית. בשעה 4:30 דווח על גל שני, ומטהרן הגיעו תיעודים של ניסיונות יירוט בשמיים, כשלפי "ניו יורק טיימס" התקיפות הסתיימו כחצי שעה לאחר מכן. לפי דיווחים זרים התקיפות כוונו למערכות הגנה אווירית, מתקני ייצור טילים וכטב"מים ואתרי שיגור.
באיראן ניסו כאמור להמעיט מחשיבות התקיפות, וטענו להצלחה במערכות היירוט ולפעילות "שגרתית" בשדות התעופה - אך בהמשך הודיעו על סגירת המרחב האווירי, ותושבים רבים העידו על חרדה בעקבות הפיצוצים. "עוצמת הפיצוץ הייתה כל כל כך חזקה שחלונות הבית רעדו", אמר אחד מהם.
דובר צה"ל הגרי, בהצהרה באנגלית לתקשורת הזרה
(צילום: דובר צה"ל)

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי פיצוצים נשמעו לא רק בטהרן אלא גם באיספהאן, משהד ומחוז כורדיסטן. "הפיצוצים בטהרן הסתיימו אבל המתיחות נותרה", דווח בעיתון מפי תושבים, כשעה אחרי הדיווחים הראשוניים על התקיפות. גורמים ישראלים שבקיאים בנושא אמרו על רקע העדויות על בהלה בטהרן: "ככה זה כשאתה מאבד שליטה. אין להם מושג מה קורה. אין מערכת אזעקות בטהרן. האזרחים בהיסטריה. לראשונה מאז מלחמת איראן-עיראק - טהרן מותקפת. ישראל משנה את המשוואה".