מוסי רז (מרצ) ושמחה רוטמן (הציונות הדתית) בריאיון ל-ynet
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

מוסי רז ממפלגת מרצ, ושמחה רוטמן - מספר 4 ברשימת הציונות הדתית, התראיינו היום (שלישי) באולפן ynet והתייחסו לתרחישים האפשריים להקמת ממשלה. בעוד שרוטמן טען כי "בלתי אפשרי להישען על רע"מ גם בהצבעה אחת", רז התעקש: "לא תהיה קואליציית שינוי בלעדינו".
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ומוסי רז
שמחה רוטמן ומוסי רז
מימין: שמחה רוטמן ומוסי רז
(צילום: הדר יואביאן)
- בציונות הדתית פוסלים את רע"מ? אם נתניהו יאמר שהוא מקים ממשלה וחייב את עבאס להצבעה אחת? "הדבר הזה הוא בלתי אפשרי היות שיש דרך וערכים לקדם. אנחנו צריכים להסדיר את ההתיישבות הצעירה, אתם רואים ממשלה שנשענת על עבאס עושה את זה? צריכים לתקן את מערכת המשפט, יש בעיית משילות קשה בנגב ובגליל, עוד בעיות שדורשות טיפול.
"צריך ממשלת ימין", המשיך רוטמן, "סער ובנט צריכים להיות שותפים בממשלה כזאת. אפשר להקים ממשלה מתפקדת בישראל אחרי הרבה זמן, אחרי הבחירות הרביעיות הממשלה קמה ללא בסיס ערכי ואידיאולוגי משותף, מראש אפשר היה לחשב את קיצה לאחור. ממשלה לא יכולה לקום בלי הסכמה בסיסית בין מרכיביה, על מה היא הולכת לעשות, איך ייראה התקציב, איך תיראה הממשלה והמדיניות. כשקווי השבר יהיו כאלה שלא יאפשרו תפקוד, נמצא את עצמנו בבחירות חמישיות. אין דבר כזה להקים ממשלה עם הצבעה אחת".

4 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
- רז, גנץ הזמין לפגישה גורמים רבים אך לא אתכם במרצ ולא את מפלגת העבודה. נעלבתם? "לא. אנחנו חלק ממחנה השינוי, לא תהיה קואליציית שינוי בלעדינו - ותהיה כזאת כי הציבור הצביע. זה לא היה ימין ושמאל, אלא בעד ונגד נתניהו, והציבור הכריע בצורה ברורה, ולא בפעם הראשונה, נגד נתניהו. אני מקווה שלא יהיו עריקים".
- אתה חושש שיהיו עריקים? "לא חושש, אני אומר את זה כי בפעם הקודמת היו. אני מאמין שהפעם זה לא יקרה, כבר למדו מי זה נתניהו שמבטיח הבטחות ולא מקיים אותן".
רז הוסיף כי מפלגתו תמליץ על לפיד בפני נשיא המדינה להרכבת הממשלה. "אנחנו לא פוסלים איש, חוץ מכהניסטים ונתניהו" אמר, "בוודאי שיהיו בעיות אבל הציבור הצביע ונתניהו צריך ללכת, צריך רה"מ אחר ועדיף שזה יהיה לפיד".
גנץ באולפן ynet, היום
(צילום: שחר גולדשטיין)

- לנתניהו אין סיכוי להקים ממשלה? "הכול תיאוריות, יש חשש שזה יקרה. אני מאוד מקווה שבנט לא ישתף עם זה פעולה וגם לא מנסור עבאס, ואז זה לא יקרה. הסיכוי של נתניהו נמוך כי המנדט של שניהם הוא לא לשת"פ עם נתניהו אלא לממשלת שינוי שמבוססת על רוב יותר גדול בציבור".
"צריך זכוכית מגדלת כדי לאתר את ההבדלים האידיאולוגיים בין בנט לסער לבנינו ולבין הליכוד", אמר רוטמן, "אני מודע לכך שיש בעיה פרסונלית. אפשר להכיר במציאות, זה חשוב, אבל עם כל הכבוד לבעיות הפרסונליות, כל אחד וסיבותיו הוא, יש מדינה לנהל וערכים לקדם. שיח מחנה השינוי לא מצליח לדבר חד וחלק על ממשלה עם תומכי טרור, זה מנגנון לגיטימי לשינוי. על המצב להיות ברור - 60 ח"כים שאידיאולוגית הם ימין על מלא ויכולים להקים קואליציית ימין על מלא".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער בנימין נתניהו
גדעון סער בנימין נתניהו
רוטמן: "הבית של סער הוא בגוש הימין"
(צילום: AP, AFP)
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
רז: "הח"כים הערבים נציגים לגיטימיים". בתמונה: עבאס
(צילום: שרון צור)
- אתה קורא לגדעון סער "לחזור הביתה"? "בוודאי. חד וחלק. אני קורא לסער לחזור לגוש הימין, שם ביתו. זה המקום הנכון מבחינתו, גם אידיאולוגית וגם פרקטית. כך נוכל להקים את הממשלה שאזרחי ישראל הצביעו עבורה".
- ואתה קורא לשותפים הערבים של נתניהו תומכי טרור? "המונח המכובס של 'קואליציית שינוי', שפירושה להקים קואליציה שתחרים את הרוב הגדול בישראל, הוא לא לגיטימי ולא נכון, במיוחד כשהדבר הולך להיתמך בידי תומכי טרור. הסיטואציה של ממשלה שתקום, שלא מבוססת על ערכים משותפים או דרך משותפת, תגרור את ישראל לבחירות חמישיות ולא משנה מה תהיה מתכונתה.
"ממשלת מיעוט מכיוון א' או ב', זה מה שגרר אותנו לבחירות רביעיות וזו יכולה גם להיות הסיבה שתגרור אותנו לבחירות חמישיות ממקום פחות טוב", טען רוטמן.
בתגובה לכך אמר רז: "חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת ורע"מ, בוודאי אלו שבמרצ ובעבודה, הם נציגים לגיטימיים של הציבור הישראלי. הם מעולם לא הביעו תמיכה בטרור. חבר הכנסת היחיד שהורשע בחברות בארגון טרור נמצא דווקא במפלגתו של רוטמן.
"אז נתניהו באמת רוצה לעשות קואליציה עם תומכי טרור, זה נכון, ממפלגת הציונות הדתית", הוסיף רז, "הוא עצמו דיבר על הכשרת ההתיישבות הצעירה, שאינה אלא טרור - לגנוב קרקע בכוח ולהקים התנחלות בלתי חוקית. זה טרור שהוא רוצה להכשיר, בזמן שהוא מפנה את האצבע כלפי נציגי הציבור הערבי".