משפחות נופלים מפורום הורים שכולים של חללי חטיבת גולני שלחו היום (שישי) מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ולשר הביטחון יואב גלנט, ודרשו לבטל את מינויו של תת-אלוף שלומי בינדר לתפקיד ראש אמ"ן. המכתב, עליו חתומים עשרות הורים לנופלים, מביע את זעם המשפחות על המינוי של בינדר, שלטענתן יש לו אחריות ישירה על המחדל ב-7 באוקטובר. "הוא לא ראוי ללבוש את מדי צה"ל", כתבו.
טקס כניסתו של בינדר לתפקיד ראש חטיבת המבצעים
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
ראש אגף המודיעין הנכנס, תת-אלוף שלומי בינדר
"בינדר נכשל במענה לפלישה לעוטף ב-7 באוקטובר", כתבו המשפחות
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סגן אורי מרדכי שני
סגן אורי מרדכי שני
אורי שני לחם בכיסופים עד שנפל בקרב, אביו: "נמשיך את גבורתו למען המדינה"
(צילום: דובר צה"ל)
במכתב ההתראה, שנשלח על ידי עו"ד יצחק בם, טענו המשפחות כי "יש להימנע מקידומו כיוון שטרם מוצתה החקירה הבלתי תלויה של המחדלים שאירעו ב-7 באוקטובר, ולא קיימת תשתית עובדתית המאפשרת לקבל החלטות בדבר קידום קצינים הקשורים במישרין למחדל". עוד צוין במכתב כי "בינדר היה ראש חטיבת המבצעים בפיקוד הדרום, ולצד הכישלון המודיעיני החרוץ בזיהוי האיום של החמאס, המענה שצה"ל נתן לפלישה לעוטף עזה ב-7 באוקטובר - היה בבחינת כישלון מהדהד".
יהושוע שני, ששכל את בנו אורי ב-7 באוקטובר, הוא מיוזמי ההחלטה להגשת העתירה לבג"ץ. בשיחה עם ynet סיפר שני כי "ברגע ששמעתי על המינוי הייתי בתדהמה. זה פשוט לא ייתכן, מינוי של אדם שהיה לו חלק מרכזי באותו בוקר". לדבריו, "יש כבר 25 הורים לנופלים מגולני, ופונים אליי הורים נוספים מחטיבות אחרות שמתנגדים למינוי של בינדר. הדעת לא סובלת את זה שלפני שיש בדיקה יסודית על חלקו במחדל הקשה ביותר שהיה מאז קום המדינה - הוא ימונה לראש אמ"ן".
שני הוסיף כי "אנחנו יודעים כולם מה עברו הבנים שלנו באותו יום. הבן שלי לחם משש וחצי בבוקר על גדר המערכת בכיסופים. הוא לחם עם כל הכיתה שלו במשך תשע שעות והם חיסלו עשרות מחבלים. בסוף היום ראם מאיר בטיטו והבן שלי נהרגו מפצמ"ר". לדבריו, "החיילים שלחמו איתו כל היום סיפרו לנו שבמשך כל שעות הלחימה שום סיוע לא הגיע אליהם. לפני שמדברים על מינוי כל כך משמעותי בעת הזו - חייבת להיות בדיקה מה הייתה חלקו באותו יום.
"נעשה הכול כדי למנוע את הדבר הזה. זו לא נקמה ולא באים חשבון עם אף אחד, אנחנו ממשיכים את גבורת הבנים שלנו כדי לדאוג לעתיד טוב יותר במדינה. כדי לדאוג שיהיה פה ביטחון לילדים ולנכדים שלנו. מינוי כזה לא מבשר טוב ולא מצביע על כך שמישהו יתעורר", סיכם שני.
4 צפייה בגלריה
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל, אביה של רוני: "נדאג ששרשרת הפיקוד בצה"ל תוחלף באנשים ראויים"
(צילום: יאיר שגיא)
אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנפלה בקרבות ב-7 באוקטובר, הצטרף לעתירה גם כן וזעם על המינוי. "זה מעורר בי תהיות שיכול להיות שלא למדנו שום דבר מהשבת השחורה עקב החלטות כל כך כושלות שנלקחו בדרגים גבוהים בצה"ל ובמערכת הביטחון כולה", אמר. "האם באמת האיש הזה, שהוא אחד מאלו שאחראים באופן מאוד ישיר למחדל הזה, צריך להיות ממונה על תפקיד כזה רגיש בצה"ל? האם לא למדנו שום דבר מהאסון - והאם אנחנו יושבים ומחכים בציפייה לאסון הבא? על סמך מה בוצעה ההחלטה למינוי הזה?", תהה אשל.
הוא הבטיח שיפעל בכל דרך לביטול המינוי של בינדר, והוסיף: "הוא לא היה שם בשביל הבנות האלה בנחל עוז חודשים ארוכים - אז למה עכשיו הוא צריך לקבל את המינוי הזה כפרס? איפה הוא היה? זה שאלות שמישהו צריך לשאול. כמו שדאגנו שיבוטל המינוי של רח"ט מודיעין לפני שבועיים, שהוא היה אמור להיות הקצין שממונה על החקירה של שבת בבוקר מטעם פיקוד דרום, כך נדאג שגם המינוי של בינדר יבוטל. המסע שיצאנו אליו יביא לידי כך ששרשרת הפיקוד בצה"ל תוחלף באנשים ראויים".
אשל האשים את בינדר על כך שגרם לצבא להראות כמו "עוד מקום עבודה", והוסיף כי "זה אחד מהאנשים שגרמו לזחיחות ולחטא היוהרה, ובגללו קיבלנו את השבת הזו. בגלל חוסר הערכיות המוחלט שגבר באנשים האלה. במקום שצה"ל יישאר מקצועי ויתמקצע בתפקידים הכל כך חשובים, צה"ל נהפך לעוד מקום עבודה עם הרבה מאוד זלזול בנו, בכל מדינת ישראל". לדבריו, "הוא לא ראוי ללבוש את המדים הכול כך טהורים של צה"ל. הוא חלק מאותם אנשים שמוגדרים כסכנה מאוד ממשית לקיומה של מדינת ישראל, כי בגלל הליך קבלת ההחלטות שלהם אנחנו קיבלנו את המכה האנושה הזו של ה-7 באוקטובר".
4 צפייה בגלריה
שלו דגן
שלו דגן
שלו דגן נפל ב-7 באוקטובר, אביו זועם על המינוי: "הפקרתם את הילדים שלנו שבזכותם העם הזה חי"
יואל דגן, אביו של שלו שנפל ב-7 באוקטובר גם כן, סיפר כי הוא מכיר את בינדר, ואמר: "אני לא יודע מה חלקו היה ב-7 באוקטובר, אבל הוא היה בפוזיציה של אחריות. בשום פנים ואופן אני לא אתן לאותו רמטכ"ל שאחראי על ה-7 באוקטובר לקבל את ההחלטה הזו. את גופת בני כבר יש להם ביד והם יקבלו את שלי אם זה יקרה. הם הגזימו". לדבריו, "הם לא סופרים הורים שכולים וזה עבר כל גבול מה שהם עשו. הפקרתם את הילדים שלנו שבזכותם העם הזה חי. הרצי הלוי לא יחליט מי יהיה ראש אמ"ן הבא. הוא לא יכול להחליט כלום ושום דבר. במרחק הזה אני מריח את הדם של הבן שלי על הידיים שלו.
"אני נותן לבינדר את האופציה לרדת מהעץ כי אין לו שום זכות לדבר על מינוי", הוסיף דגן. "שתקנו ושתקנו אבל הגזמתם. משפילים אותנו. הוא לא יכול להיות אחראי על כלום. הוא ימונה לראש אמ״ן? הוא צריך שיהיה לו בייביסיטר 24/7. גם הרצי הלוי צריך להתפטר. 7 באוקטובר זה אירוע שלא היה, האנשים האלה חסרי אחריות זה לא רק בינדר - כולם צריכים להתפטר ונגיש עתירות נגד כולם. אלחם עד טיפת דמי האחרונה".
גלעד מורג סייע בהכנת הכתבה