שעה וחצי מהרגע שנפתחה האש ועד שהגיעו החטופים לבית החולים: פרטים חדשים נחשפים הבוקר (שני) על מבצע החילוץ של פרננדו מרמן (60) ולואיס הר (70), ששוחררו הלילה משבי חמאס ברפיח שבדרום רצועת עזה. פרטי המבצע, שכונה "יד זהב", מעידים על התכנון המדוקדק של מערכת הביטחון ורמת הוודאות הגבוהה שנדרשה להצלחתו לפני הוצאתו לפועל. למעשה, היו הזדמנויות בעבר לשחררם, אך המבצע בוטל כי התנאים לא הבשילו.
המבנה שבו הוחזקו פרננדו ולואיס ברפיח

2 צפייה בגלריה
לואיס הר ופרננדו מרמן
לואיס הר ופרננדו מרמן
חולצו תוך חיפוי של מכת אש אדירה. מימין לשמאל: לואיס, קלרה, פרננדו וגבריאלה ליימברג
2 צפייה בגלריה
רפיח עזה
רפיח עזה
ההרס ברפיח
(צילום: Palestinian Civil Defence/Handout via REUTERS)
המבצע ההרואי - כתבות נוספות
בניסיון הנוסף היום לפנות בוקר, הפתיעו לוחמי הימ"מ והיחידה המבצעית של שב"כ את המחבלים בבית שבו הוחזקו החטופים, ואלו נהרגו תוך שניות ספורות. מהרגע שהתגלה הכוח במקום, נפתחה אש מבתים סמוכים ובחילופי האש עם הלוחמים נהרגו עוד מחבלים רבים.
אחד המרכיבים המשמעותיים של מבצעים מסוג זה הוא לא רק בפריצה למבנה והצלת החטופים אלא גם ניתוק המגע והחזרה הבטוחה לארץ. כדי לסייע לכוח, ניתנה פקודה למכת אש אדירה, שהוכנה מבעוד מועד בפיקוד הדרום ובחיל האוויר, לעבר מטרות צבאיות, חמ"לים ויעדים של משטרת חמאס. בארגון הטרור ניסו לתגבר כוחות, אך לא הצליחו – וכך גם רכב של פעילי טרור שרדף אחרי הכוח הותקף מהאוויר.
כאמור, המבצע נמשך כשעה וחצי על הקרקע - מהרגע שנפתחה האש ועד שהלוחמים, עם החטופים, הגיעו לבית החולים שיבא בתל השומר. במהלכו, הביאה מערכת הביטחון לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שלה, מודיעין מדויק, פעילות יחידה מיוחדת, מעטפת אש חילוץ, טנקים ומסוקים לפינוי. הוא נוהל משני מוקדים: חמ"ל פיקוד הדרום ומטה השב"כ – שבו שהו יחד הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש השב"כ רונן בר, אליהם הצטרפו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט.
(צילום: שמוליק דודפור )

על המבצע פיקד הרמטכ"ל עם שרשרת פיקוד ייחודית, שמעידה על הקשרים המקצועיים הקרובים והטובים עם שב"כ, שתכלל את המבצע, והימ"מ שהיה הגוף המבצע.
הפעולה המוצלחת הלילה, שנדחתה, היא בדיוק התשובה לחשיבות התמרון הקרקעי ברצועת עזה. המודיעין הגיע כתוצאה מפעולות כוחות צה"ל.
ההערכות הן שהמבצע עשוי להשפיע מאוד על התנהלות חמאס במשא ומתן לשחרורם במסגרת עסקה. הפעולה, מקווים בישראלים, תגרום לארגון הטרור לחשב מסלול מחדש, במיוחד כשהפעולה התרחשה ברפיח, העיר שחמאס מנסה למנוע בכל הכוח שצה"ל יפעל בה. איום ממשי בפעולה רחבה שכזו יכול לזרז הגעה לעסקה.
יש לזכור כי מדובר בפעולה שנעשתה בקרקע ולא בתוך המנהרות, שם סביר להניח מוחזקים חטופים ופעולות החילוץ שלהם מורכבות הרבה יותר.
דובר צה"ל הודיע הלילה כי סמוך לשעה 1:00 בוצע מבצע החילוץ המוצלח. המבצע לצד כוחות שב"כ,ימ"מ והחיפוי של חיל האוויר, למבצע ניתנה מעטפת של כוחות שייטת 13 ואוגדה 98 עם חטיבת השריון 7.
במהלך המבצע הותקף גדוד "שאבורה" של חמאס ברפיח כדי להפתיע את כוחות חמאס במקום. מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן פיקד מבסיס הפיקוד בבאר שבע על כל המעטפת והתקיפות. "יש לנו עוד 134 חטופים ברצועה ונעשה הכול כדי להשיבם", אמר הבוקר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי. "יש כאן סיפור גבורה עם סבלנות גדולה שקדמה לה כדי לבצע בתנאים הנכונים, אומץ גדול של הלוחמים בפיקוד מפקד הימ"מ שאיבד את בנו".