תיעוד הרצח הכפול של האחים בטול כרם ב-2021

פרקליטות המדינה הודיעה הבוקר (יום שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה על משיכת ראיות מתיק הרצח של האחים שאפע וסלאח אבו-חוסיין מבאקה אל-גרבייה, שנורו למוות בטול כרם באפריל 2021. לפי הפרקליטות, הסיבה למשיכת הראיות היא שהושגו בחקירת המשטרה שלא כדין, "באמצעות שימוש באמצעי לביצוע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים (רוגלות), תוך חריגה מצו בית המשפט".
בהודעה שמהדהדת את פרשת NSO על השימוש של המשטרה בכלים בתוכנות רוגלה תוך חריגה מצווי בית משפט, הוסיפה הפרקליטות כי "חריגת המשטרה מהצו התגלתה לאחרונה, אגב טיפול הפרקליטות בתיק רצח המתנהל בביהמ"ש. בבדיקה יזומה שערכה הפרקליטות התברר, כי בפעם הראשונה מאז שורת הפרסומים על אודות שימוש משטרת-ישראל ברוגלות, ומאז שהוחל בבדיקת עבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת הרוגלות, התגלה כי במסגרת הפעלת הרוגלות נעשה שימוש ראייתי במידע החורג מגדרי צו האזנת הסתר לתקשורת בין מחשבים".
3 צפייה בגלריה
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
שאפע וסלאח אבו חוסיין שנרצחו בטולכרם
האחים אבו חוסיין
לפי הפרקליטות, "בירור מעמיק שערך מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה העלה, כי בנסיבותיו של המקרה הותקן אמצעי להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים במכשיר קצה של אחד החשודים בתיק, אשר נגדו לא הוגש כתב אישום. אותו אמצעי ביצע פעולות העולות כדי חיפוש סמוי (העתקת מידע אגור במכשיר), וזאת מעבר לפעולות העולות כדי האזנת סתר.
"אותו מידע שנאסף בדרך של חיפוש סמוי חרג מגדריו של צו האזנת הסתר, וממצאיו הועברו לגורמים נוספים במשטרה. על יסוד אותו מידע חורג התבקש והתקבל צו שיפוטי, אשר הסמיך את המשטרה לבצע פעולת חקירה נוספת שהניבה תוצרים ראייתיים. אותם תוצרים הוכנסו לתיק החקירה, הוטחו בפני הנחקרים בתיק ואף הוגשו לבית המשפט כמוצג.
"תוצאות בירור הבדיקה הועברו לפרקליט המדינה, עמית איסמן, שהורה על משיכת הראיה שהושגה לאלתר, ויידוע ההגנה ובית המשפט בדבר הפגם בהשגת הראיה.
"יצוין כי עד כה, מאז פברואר 2022 נבדקו בפרקליטות 27 תיקים בהם נעשה שימוש באמצעים להאזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, הכוללים חדירה למכשירי קצה. עד כה, בדיקות מעמיקות לגבי התיקים העלו כי הגם שהרוגלות אספו פרטי מידע עודפים, החורגים מגדרי המותר במסגרת האזנת הסתר, הרי שלא נעשה כל שימוש ראייתי או מודיעיני במידע החורג מגדרי המותר. זהו המקרה הראשון שבו נחשף שימוש ראייתי במידע עודף שנאסף שלא כדין, במסגרת השימוש ברוגלות".
גורם בפרקליטות מציין כי אחת הראיות שהושגו בתיק חקירת הרצח הכפול הושגה באמצעות רוגלה תוך חריגה מצו בית המשפט, ונוגעת לחומר שנשלף מהטלפון הנייד של אחד הנאשמים. מדובר בחומר שהושג הנוגע למצלמת אבטחה שחוקרי המשטרה לא היו צריכים לראות על כל נגזרותיה, כמו הצגת הסרטון לאחד הנאשמים ואולי ליותר. הפרקליטות ביקשה למחוק את הסרטון עצמו ואת כל הנגזר ממנו.
הנאשם בתיק הרצח שהתרחש בטול כרם הוא ג'מאל, הבן של חאלד אבו ג'ודה, והוא נאשם עם שניים נוספים. יום לאחר מכן הרצח, הגיעו ג'מאל והשניים הנוספים לביתו של חאלד, שם נישק הבן את אביו. הפרקליטות הגישה לבית המשפט כראיות סרטונים מתוך מצלמות האבטחה בביתו של חאלד אבו ג'ודה, שבהם נראים שלושת הנאשמים מגיעים אל הבית והבן ג'מאל מנשק את אביו.
סנגוריו של ג'מאל, עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרלינג, פנו לפרקליטות בבקשה לקבל את הפריקה של המצלמות, אז התברר שאין פריקה מסודרת. הסנגורים ביקשו לבדוק אפשרות שאולי בכל פעם שהבן מגיע לבית אביו הוא מנשק אותו, אך אז נאמר להם שאין פריקה, מה שעורר את חשדם שחוקרי המשטרה ראו את הסרטונים ממצלמות האבטחה באמצעות השתלטות מרחוק על הטלפון הנייד של האב חאלד אבו ג'ודה.
עו"ד משה יוחאי, שמייצג את אחד הנאשמים בתיק הרצח, אמר: "אני מודה לפרקליטות שחשפה את האמצעים הלא חוקיים שהשתמשה בהם המשטרה בגביית ראיות בתיק שלנו. יש לציין כי חדשות לבקרים אנחנו טוענים כי המשטרה משתמשת בתואנה הלא חוקית הזו על מנת לגבות ראיות, והיום קיבלנו גושפנקא לכך".
3 צפייה בגלריה
NSO
NSO
"שימוש ראייתי במידע החורג מגדרי צו האזנת הסתר לתקשורת בין מחשבים". בניין משרדי NSO
(צילום: AFP)
בפרקליטות הציגו תעודת חיסיון, אך לא ידעו תחילה שהראיות הושגו באמצעות רוגלה. הוגש צו של בית המשפט, אך כעת התברר שהוא התבסס על תוצר שימוש ברוגלות בעייתי. ראש הרכב השופטים, השופט יחיאל ליפשיץ, שהבין שישנה בעיה, הודיע לפרקליטות כי ישנה בעיה להגיש ראייה מבלי לומר כיצד היא הושגה, ולכן השופטים השאירו את הראיה בצד ואינם מכריעים בה.
עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרלינג, אמרו: "בהמשך לבקשה שהגשנו לפרקליטות נערכה בדיקה לגבי החומרים המדוברים ואנחנו מברכים את הפרקליטות על הבדיקה היסודית שהובילה למסקנה כי הראיות אינן קבילות במשפט. בבחינת טוב מאוחר מאף פעם. את האזרח צריכה להדאיג התנהלות המשטרה שאין לדעת בכמה תיקים נוקטת בפרקטיקה לא חוקית שכזו".
יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי ומי שהקים את הרשות להגנת הפרטיות, הגיב להחלטת הפרקליטות: "מדובר בצעד שממחיש את חשיבות הסדרת השימוש ברוגלות וגם את תהליך אישור הכנסת הטכנולוגיות על ידי המשטרה. אם המידע המופק משמש גם כראייה במשפט ולא רק לשם מודיעין - ישנה שאלה לגבי המעמד הראייתי של התוצרים האלו. מעל הכול - תפקידו של המחוקק לתקן את כל המסגרת המשפטית שקשורה לראיות שהושגו באמצעים טכנולוגיים, מסגרת שלחלוטין אינה תואמת את המאה ה-21".
בהודעה על כתבי האישום שהוגשו אז בבית המשפט המחוזי בחיפה, נכתב כי הוגשו שלושה אישומים נגד ג'מאל אבו ג'ודה (20) מבאקה אל גרביה והאחים נאסר (28) ורג'א גאבר (25) מג'לגוליה בגין הרצח הכפול של האחים אבו-חוסיין. בנוסף הואשמו השלושה יחד עם אשרף דאהר (31) ומהדי חטיב (23) מטול כרם בעבירות נשק, הצתה, סיוע לחבלה בכוונה מחמירה ועוד.
בכתבי האישום, שהוגשו באמצעות עורכי הדין ענבל ברנסון וענאן גאנם, נטען כי המנוחים, ביחד עם אביהם ושני אחיהם הצעירים עברו לפני הרצח להתגורר בטול כרם, זאת על רקע סכסוך עקוב מדם, בינם לבין חאלד אבו-ג'ודה ובני משפחתו המתגוררים בבאקה אל גרביה. על רקע הסכסוך, גמלה בליבם של ג'מאל בנו של חאלד והאחים גאבר להמית את המנוחים, לצורך כל הנאשמים הצטיידו באקדח ושני רובים.
3 צפייה בגלריה
עורכי הדין תמיר סננס, שחר חצרוני, יהלי שפרלינג ודורון נוי
עורכי הדין תמיר סננס, שחר חצרוני, יהלי שפרלינג ודורון נוי
עורכי הדין תמיר סננס, שחר חצרוני, יהלי שפרלינג ודורון נוי
(צילום: מוטי קמחי, עידו ארז)
במהלך הלילה שבין 16.04.21-15.04.21 הגיעו הנרצחים ברכבם אל מתחם ביליארד הנמצא בטול כרם. באותו זמן רג'א ואשרף נסעו ברחובות העיר טול כרם וחיפשו את רכבם של המנוחים. עם איתורו התקשר רג'א, לאדם נוסף וביקש שיבדוק האם בביליארד יש אדם צולע (כוונתו למנוח שאפע). כעבור מספר דקות עודכן רג'א, שהיה עם אשרף, כי הבחור אותו מחפש אכן נמצא במקום ואף דיווח להם מאוחר יותר כאשר עזבו את המקום.
בשלב זה, התקשר רג'א ודיווח על כך לג'מאל ונאסר, שהחלו במרדף אחרי רכבם של המנוחים ברחובות טול כרם על פני כ-500 מטרים. במהלך המרדף, ירו הנאשמים לפחות 17 כדורים לעבר רכבם של המנוחים. בשלב מסוים, וכתוצאה מהירי, פגע רכבם של המנוחים ברכב חונה בצידי הכביש. אז הנאשמים עקפו את ההרכב מימין, נצמדו אליו ושבו וירו לעבר המנוחים. כתוצאה מהירי נגרם מותם של המנוחים.
בשלב זה נמלטו ג'מאל ונאסר באמצעות רכב, אשר ננגב כחצי שנה לפני האירוע, מחוץ לטול כרם לכיוון מטע זיתים ושרפו את הרכב וכן את מכלול הרובה והמחסנית. לאחר תיאום טלפוני עם נאסר וג'מאל, יצאו שלושת החשודים הנוספים מביתו של אשרף, לכיוון מטע הזיתים, אספו את שני הנאשמים כשהם מצוידים באקדח ורובה והחבורה עזבה את מקום ההצתה.
ממשטרת ישראל נמסר: "בדיון שהתקיים היום בבית משפט המחוזי בחיפה, הורתה פרקליטות המדינה על משיכת ראייה בתיק רצח כפול המתנהל בפניו. מדובר בחריגה שהתגלתה לאחרונה ובתיאום עם הפרקליטות הוחלט על הסרת הראייה ממארג הראיות כנגד הנאשם במסגרת כתב האישום שהוגש נגדו ועדיין מתנהל כתיק רצח כפול בבית המשפט. יודגש כי משטרת ישראל תמשיך להילחם בפשיעה החמורה, במסגרת החוק והסמכויות המוקנות לה".