עורך דינו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, פנה לבית משפט בארה"ב בדרישה לבטל את התביעה שהגיש נגדו בכיר לשעבר במודיעין הסעודי. אותו בכיר לשעבר, סעד אל-ג'ברי, טוען שבן סלמאן "שלח חוליית חיסול" כדי להתנקש בחייו בקנדה, שם הוא מתגורר מאז שברח מסעודיה לפני שלוש שנים. לדבריו קנדה סיכלה את המהלך.
אל-ג'ברי היה עוזרו של יורש העצר לשעבר מוחמד בן נאיף. בן סלמאן מונה ליורש העצר במקום בן נאיף ב-2017 והפך לשליט בפועל של סעודיה. גורמים המעורים בפרטים אמרו השנה כי לאל-ג'ברי יש גישה למסמכים המכילים מידע רגיש וכי יורש העצר חושש שישתמש בהם.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן. אל-ג'ברי טוען: "הוא מאמין שאני יודע יותר מדי"
(צילום: רויטרס)
בתביעה בת 107 עמודים נגד בן סלמאן ו-24 גורמים סעודים אחרים שהוגשה לבית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה, טען אל-ג'ברי כי יורש העצר "שלח חוליית חיסול" לקנדה באוקטובר 2018. בתביעה הוא מבקש פיצויים בסכום שייקבע במשפט.
אל-ג'ברי אמר שיורש העצר מעוניין במותו בגלל שהוא קרוב לנסיך היריב וראש שירותי הביטחון הסעודיים לשעבר, בן נאיף, ובגלל שיש לו מידע על פעילותו של בן סלמאן שיכול לגרום למשבר ביחסים ההדוקים בין וושינגטון לריאד. אל-ג'ברי טוען שבן סלמאן רצה לחסל אותו מכיוון שהוא "יודע יותר מדי".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן נאיף עם יורש העצר
מוחמד בן נאיף עם יורש העצר
מוחמד בן נאיף עם יורש העצר
(צילום: AFP)
בנוסף נכתב בתביעה כי צוות החיסול, שהורכב מאזרחים סעודים, יצא לקנדה דרך האוקיינוס האטלנטי בכוונה להרוג את אל-ג'ברי. הצוות הורכב מחברים בקבוצה שנקראה "חוליית הטיגריס" המקורבת לבן סלמאן. הם נשאו שני שקים עם כלים המשמשים לזיהוי פלילי והצוות כלל אדם שיודע להעלים ראיות מזירות פשע.
הגברים "ניסו להיכנס לקנדה בסתר עם אשרות תיירים" והעמידו פנים שאינם מכירים זה את זה. "סוכני מעבר הגבול הקנדי מצאו תמונה המציגה כמה מהגברים יחד, חשפו את השקר שלהם וסיכלו את משימתם", נכתב. לפי התביעה, החולייה נשלחה פחות משבועיים אחרי חיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. בן סלמאן, נזכיר, ספג ביקורת בינלאומית חריפה על חיסול חשוקג'י.
3 צפייה בגלריה
"המחסלים נשלחו לקנדה אחרי חיסול חשוקג'י"
"המחסלים נשלחו לקנדה אחרי חיסול חשוקג'י"
"המחסלים נשלחו לקנדה אחרי חיסול חשוקג'י"
(צילום: EPA)
מייקל קלוג, עורך דינו של יורש העצר הסעודי, הכחיש את הטענות של אל-ג'ברי. הוא אמר שאל-ג'ברי מנסה לתאר את בן-סלמאן כ"נבל שייקספירי", ושלתביעה שלו אולי יש ערך ספרותי - אך היא חסרת ערך משפטי. "הוא יכול לומר לעיתונים מה שהוא רוצה, אבל המקרה הזה לא שייך לבית משפט פדרלי", אמר קלוג. לטענתו של בן סלמאן, אל-ג'ברי החליט לתבוע אותו כדי להסתיר את הפשעים שביצע בעצמו.
קלוג טוען שמכיוון שבן סלמאן עומד בראש מדינה זרה הוא חסין מהעמדה לדין בתביעות אזרחיות שיוגשו נגדו בארה"ב. רשת BBC ציינה שאל-ג'ברי תובע את בן סלמאן בכפוף לחקיקה משפטית מיוחדת, שמאפשרת לאזרחים זרים להגיש תלונות בארה"ב בעקבות טענות לפגיעה בזכויות אדם. בממשלת קנדה אמרו אחרי הגשת התביעה שאין בכוונתם להתייחס להאשמות שהוצגו בפני בית משפט בארה"ב.