בית משפט בקנטקי, ארצות הברית, הורה לחברת Gravity Diagnostics לפצות ב-450 אלף דולר את קווין ברלינג, עובד שלה לשעבר, שתבע אותה על כך שערכה לו מסיבת הפתעה ליום ההולדת, גרמה לו לדבריו להתקף חרדה – ובעקבות עימות על כך בין הצדדים פיטרה אותו.
1 צפייה בגלריה
בלונים יום הולדת יומולדת
בלונים יום הולדת יומולדת
החברה: "הוא לא הקורבן בפרשה"
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהגיש לבית המשפט הסביר ברלינג שכמו כ-20% מהאמריקנים הוא סובל מהפרעת חרדה, ולקראת יום הולדתו ב-7 באוגוסט 2019 ביקש מפורשות ממנהליו שלא יערכו לו מסיבת יום הולדת במקום העבודה, כפי שנהגו לערוך לכל עובד. הוא נימק את בקשתו בכך שמסיבה כזו תגרום לו לחץ, חרדה ואי-נוחות כלליים, ועלולה להציף אצלו זיכרונות ילדות רעים.
למרות בקשתו של ברלינג, ימים אחדים אחר כך הפתיעו אותו מנהליו ועמיתיו לעבודה במסיבה לכבוד יום ההולדת, ובמהלכה הוא חווה, בדיוק כפי שהזהיר, התקף חרדה. הוא עזב את המקום, כתב למנהליו מסרון זועם שבו התלונן על כך שהמסיבה נערכה בניגוד לבקשו, וכשחזר למחרת ערכו לו המנהלים שיחת בירור שבה האשימו אותו כי פגע בהנאתם של העובדים וכי התנהג "כמו ילדה קטנה". בעקבות השיחה, נכתב בתביעה, חווה התקף חרדה נוסף ונשלח לביתו. כעבור יומיים פוטר בגלל האירועים.
מעסיקיו של ברלינג טענו להגנתם כי פיטרו את ברלינג בשל החשש שאיום נשקף ממנו לביטחונם של שאר העובדים. ברלינג מצדו טוען כי מדובר באפליה, וכי המנהלים ראו בו סכנה משום שלא היו מסוגלים להבין את מהותו של התקף חרדה. בית המשפט קבע כי החברה נקטה פעולה מזיקה נגד העובדה, והורה לה לפצות אותו ב-450 אלף דולר: 300 אלף דולר על המצוקה הנפשית שנגרמה לו, ועוד 150 אלף דולר על משכורות שלא שולמו. ברלינג הספיק לעבוד בחברה עשרה חודשים.
מייסדת החברה, ג'ולי ברזיל, מסרה בתגובה כי היא בטוחה שהתנהלות החברה הייתה נכונה: "בימים אלה, שבהם אירועי האלימות במקומות העבודה נמצאים בעלייה מתמדת, פסק הדין הזה קובע תקדים מסוכן עבור המעסיקים, וחשוב מכך – עבור העובדים, ולפיו כל עוד לא מתרחשת אלימות פיזית של ממש, אלימות במקום העבודה היא דבר מתקבל על הדעת". לטענתה עמיתיו של ברלינג, ולא הוא, הם הקורבנות האמיתיים בפרשה. החברה מתכוונת לערער על הפסיקה.