נציגי העותרים בבג"ץ (צילום: אלכס גמבורג)

שופטי בג"ץ דנו היום (חמישי) בעתירות לגבי הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעקבות העתירות יצטרכו השופטים להכריע כיצד על נתניהו לנהוג, לאור עמדתו כי הוא לא מקבל את הסדר ניגוד עניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה. ההסדר נועד להגביל את סמכויותיו של נתניהו כראש ממשלה בעניינים הקשורים למערכת אכיפת החוק והמשפט, במטרה למנוע ממנו להשפיע על משפטו.
בפתח הדיון התפתח ויכוח בין נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לבין נציגו של נתניהו עו"ד מיכאל ראבילו בשאלה אם בית המשפט בכלל צריך לדון בשאלת סמכויותיו של ראש הממשלה. עורך דינו של נתניהו גם אמר כי ראש הממשלה קיבל עליו את מרבית חלקיו של ההסדר, וכי בין הצדדים יש מחלוקת על נקודות בודדות בלבד.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
בנימין נתניהו נאום מליאה כנסת
רה"מ נתניהו בכנסת, השבוע
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הדברים הללו הפתיעו את השופטים והנשיאה חיות הגיבה: "אם אדוני חושב שזה עניינים קטנים, חזקה עליכם שהייתם מגיעים להבנה בחודשים האחרונים. אנחנו לא מגשרים ביניכם".
השופט חנן מלצר הזכיר כי בדיון בבג"ץ על ההסכמים הקואליציוניים ועל כהונת ראש ממשלה תחת כתב אישום התחייב עו"ד ראבילו כי ראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים - התחייבות שהיה לה משקל בהחלטת בג"ץ שלא להתערב במינוי.
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
"אנחנו לא מגשרים ביניכם". חיות
(צילום: אורן בן חקון)
ראבילו השיב כי "אז זה לא עלה לדיון", אבל מלצר לא קיבל את תשובתו ואמר: "אתם עכשיו הולכים וכופרים בעיקר. לא אמרתם שלא יהיה ניגוד עניינים". את העתירות נגד הסדר ניגוד העניינים הגישו התנועה לאיכות השלטון וקבוצה בשם "מבצר הדמוקרטיה".
בתחילת החודש העביר היועמ"ש מנדלבליט לנתניהו את הסדר ניגוד העניינים שלו. מנדלבליט ציין כי בעקבות ההסדר הוא יוכל להגן על נתניהו בבג"ץ נוכח העתירות הדורשות להוציאו לנבצרות בגלל כתבי האישום העומדים נגדו.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
חזר בו מעמדתו. מנדבליט
(צילום: מוטי קמחי)
ביום חמישי שעבר הגיש נתניהו את תשובתו לעתירות ואמר כי הסמכות לקבוע הסדר ניגוד עניינים לראש הממשלה נמצאת בידי מבקר המדינה ולא בידי היועמ"ש. עם זאת הוא הודיע כי למען הנראות הציבורית הוא החליט מיוזמתו שלא להתערב במינוי יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה ומפכ"ל, אך הדגיש כי הוא לא מקבל עליו את ההגבלות בנוגע למינוי שופטים או חקיקה.
בעקבות זאת הגיש מנדלבליט תגובה משלימה, שבה הוא חזר בו מעמדתו כי העתירות התייתרו לאור פרסום הסדר ניגוד העניינים. היועמ"ש הבהיר כי הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו שגיבש היועמ"ש הוא חוות דעת משפטית מחייבת, והיא איננה בגדר המלצה בלבד.
עו"ד דפנה הולץ-לכנר, באת כח "מבצר הדמוקרטיה", מסרה בעקבות הדיון: "היום ביקשנו מבית המשפט להוציא צו שיחייב את נתניהו וגנץ לכבד את ההתחייבות אשר נתנו בפני 11 שופטים, ואשר אותה הם מפרים מאז, לבצע לאלתר את המינויים הבכירים בשירות המדינה. זאת, בין אם יש ביניהם מחלוקות קואליציוניות ובין אם לאו. עמדנו גם על דרישתנו שכל השרים וסגני השרים, אשר נתניהו ממנה ויכול גם לפטר, יהיו מנועים מלעסוק במערכת אכיפת החוק - בדיוק כפי שנתניהו עצמו מנוע".