יותר מחודש לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה, איגוד הגזברים של הרשויות המקומיות מזהיר שאלפי כיתות בבתי ספר וגני ילדים לא יהיו מוכנים בזמן בגלל המשבר בענף הבנייה. "צריך לגייס את כל המשאבים כבר עכשיו, כדי שנגיע לשנת הלימודים בצורה המיטבית ביותר", אמר היום (שני) יו"ר איגוד הגזברים ברשויות המקומיות רו"ח אריה ברדוגו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
באיגוד הגזברים מסבירים כי עם התארכות המלחמה והמחסור החמור של פועלי בניין בכל רחבי הארץ, שגורמים לעיכוב משמעותי במסירת דירות ומרכזים מסחריים, ישנה פגיעה משמעותית גם בבינוי כיתות לימוד בבתי ספר ובגני ילדים.
בכל שנה בונים ביישובים ברחבי המדינה אלפי כיתות וגנים חדשים לפי צורכי הגידול של האוכלוסייה, אך כעת, עם השבתת ענף הבנייה, יש צפי לחוסר של יותר מ-5,000 כיתות בנויות ברחבי הארץ.
"הסיבה העיקרית להשבתה של הבנייה הציבורית היא בעיקר בגלל המחסור בעובדים, אבל סיבה נוספת לכך היא מחירי החוזים שנחתמו בין הקבלנים לרשויות המקומיות שאינם משקפים את המחירים שמשלמים היום לעובדים, והעלות של יום עבודה הכפילה את עצמה כך שקבלנים לא מצליחים לגייס עובדים", הסבירו באיגוד.
אריה ברדוגורו"ח אריה ברדוגוצילום: יוסי זליגר
עוד אמרו באיגוד כי בנוסף לכך, הקבלנים השביתו את אתרי הבנייה במשך חודשים רבים ונגרם להם הפסד כספי. מצב זה גרם לקשיים בתזרים מזומנים ולכך שלא מעט קבלנים עומדים לפני הליך משפטי של כינוס נכסים. כמו כן, ישנם קבלנים שהתחילו חלק מהפרויקטים אך מתקשים לסיים אותם.
"אנחנו נמצאים בדקה ה-90", אמר יו"ר האיגוד ברדוגו. "משרדי הממשלה צריכים לתת את הדעת כדי לצאת מהמשבר הזה, שיהיו לו השלכות רבות גם על הרשויות המקומיות וגם על כל עולם הנדל"ן בתשתיות, במסחר ובדיור".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד נותן מענה לכל פערי הכיתות החסרות באמצעות פתרונות שונים, חלקם זמניים, בעיקר באמצעות הכשרת מרחבי למידה בתוך שטחי בתי הספר ובאמצעות תוספת של מבנים יבילים.
"באשר לחוסר המשקי של כוח אדם בבינוי, מדובר באתגר שהמענה שלו אינו נמצא בידי משרד החינוך. בימים אלה משרד החינוך מקדם בנייה של 3,400 כיתות לימוד חדשות בבתי ספר וגני ילדים, ועושה הכול כך שבתחילת שנת הלימודים לכל תלמידה ותלמיד תהיה כיתה".