"הייתה גבורה של הלוחמים והיחידות שפעלו ב-7 באוקטובר - ביניהם גם יחידת שלדג. זאת גבורה גדולה מאוד, אנשים שחתרו למגע בכל העוטף בכל מקום והם נלחמים מאז. דור של מפקדים ולוחמים שהם גאווה, והם ישיגו את מטרות המלחמה". כך אמר היום (ב') דובר צה"ל דניאל הגרי בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט".
הגרי בוועידת כלכליסט
(צילום: סיני דוד, ועידת כלכליסט)

2 צפייה בגלריה
דניאל הגרי, הבית של פסי כהן ז"ל
דניאל הגרי, הבית של פסי כהן ז"ל
הגרי, וביתה של פסי כהן ז"ל בבארי
(צילום: דובר צה"ל, גדי קבלו )
הגרי אמר את הדברים בתשובה לשאלה על הביקורת על החורים בתחקיר בארי, והזעם של לוחמי שלדג - שב-7 באוקטובר לחמו במשך שעות ארוכות בקיבוץ בארי, כמעט ללא סיוע ועם מעט תחמושת. אחד מהם שהביע ביקורת בפומבי הוא סא"ל במיל' רוני אליאב, יוצא סיירת מטכ"ל ושלדג שכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "תחקיר שקרי. התחקיר הצה״לי שפורסם על הלחימה בבארי רצוף שקרים ומסקנות לא נכונות. זה לא תחקיר - זה כתב הגנה לכיתת הכוננות וברק חירם".
לטענת אליאב, "בניגוד למה שכתוב בתחקיר, כוח שלדג בן 13 אנשים הגיע לבארי ב-8:45 בבוקר וזינק לתוך הקרב בשכונות המערביות ונכנס למארב של מאות מחבלים. חייל נפצע ומיד אחר כך חייל נהרג. מפקד הכוח שהיה בטוח שיש לו שני פצועים בסכנת חיים החליט לפנות אותם למסוק חילוץ מחוץ לקיבוץ. הכוח נשאר במרכז הקיבוץ ושני לוחמים עם שני חברי כיתת הכוננות פינו את הפצועים. כשהם חזרו הכוח יצא להילחם, אבל סרב להיכנס לעוד מארב וערך מארבים בעצמו. ההתקלות של הכוח עצרה את ההתקפה. אז למה זה לא כתוב? כתוב שמ-09:00 עד 13:30 נלחמו חברי כיתת הכוננות לבדם. שקר. לחברי כיתת הכוננות לא היה נשק ולאזרחים המעטים שהיה להם נשק לא הייתה תחמושת".
הגרי התייחס כעת לביקורת הזו והדגיש כאמור את גבורתם של הלוחמים, אולם נמנע מלהיכנס לטענות ספציפיות. הגרי הביע בנוסף ביטחון שהתחקיר עצמו - שכולל לא מעט חורים ושאלות שטרם נענו - הוא "תחקיר מקצועי, איכותי, קשה מאוד - ששוקף לקהילה והמבחן שלו היה האמון בין צה"ל לקהילה כדי שקהילות יוכלו לחזור הביתה".
לדבריו, "עברו יותר מתשעה חודשים למלחמה, הבטחנו שנתחקר ונשקף לציבור. המטרות של התחקירים שאנחנו עושים הן למידה ויישום מיידי של הלקחים. יש לנו עוד מלחמה, יש לנו עוד אויבים, יש לנו גבולות מסביבנו שצריכים את הפקת הלקחים הזאת - כדי שלא יקרה לנו משהו מחר בבוקר כי לא הפקנו לקחים".
הוא התייחס גם לשלבים הבאים בתחקירי 7 באוקטובר, ואמר: "יש לנו חובה גדולה להציג - וכך נעשה בתחקירים הבאים - דבר ראשון מה קרה מלמעלה למטה, מה קרה במודיעין, מה קרה במענה של ההגנה, מה היה בלילה שלפני 7 באוקטובר. זה מה שנעשה, נציג את זה לציבור, זאת החובה שלנו". הוא הדגיש כי הממצאים יוצגו קודם לקהילות השונות, ורק לאחר מכן לכלל הציבור דרך התקשורת.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
בנימין נתניהו בנאום בקריה
"ברגע שיהיו לי פרטים, אופיע בפני הציבור". נתניהו במסיבת העיתונאים, שלשום
(צילום:REUTERS/Nir Elias/Pool )
באשר למצב בצפון, הגרי אמר כי "יש לנו משימה ברורה, לדחוק את חיזבאללה מהגדר ושלא יהיה איום כמו 7 באוקטובר מחיזבאללה סמוך לגדר, אחרת לא נוכל להחזיר את תושבי הצפון". לדבריו, "אנחנו רואים, מבינים, מקשיבים ונוכחים בצפון והמציאות הקשה מאוד שהתושבים בחוסן רב חווים אותה, התפקיד שלנו להביא מציאות ביטחונית אחרת. אנחנו מכינים את כל החלופות לשם הדבר הזה והדרג המדיני יצטרך להחליט. חשוב מאוד לייצר ודאות לתושבי הצפון".
הגרי נשאל לגבי הצהרותיו, ברקע מסיבת העיתונאים שמיהר נתניהו לכנס בשבת לאחר ניסיון החיסול של מוחמד דף. הוא השיב: "התפקיד שלי זה לתת מידע רלוונטי לציבור. בסוגיית התקיפה של מוחמד דף, יש פרטים שעדיין צריך לאמת. ברגע שיהיו לי, אופיע בפני הציבור. למסיבות העיתונאים יש שיקולים אחרים, ואני בוודאי לא מתכוון להתייחס לזה".
על הקריאות מצד גורמים מסוימים לפטר בכירים בצה"ל, וביניהם גם אותו, השיב: "אני עוד מעט 30 שנה בצבא. לא תכננתי להיות דובר צה"ל, מה שעניין אותי זה להיות מפקד שייטת 13, זה הדבר הכי חשוב מבחינתי. אני כפוף לרמטכ"ל, ולכל מה שהוא ושר הביטחון יחליטו. זו מדינה דמוקרטית".