נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע אמש (יום ו') שביעות רצון משחרור 13 החטופים הישראלים ברצועת עזה, ואמר כי הוא מקווה שחטופים נוספים ישוחררו מידי חמאס בימים הקרובים כפי שנקבע בהסכם שהושג בתיווך קטאר. "זו רק ההתחלה, אבל בינתיים זה עבד טוב", אמר ביידן, וציין כי יש סיכוי ממשי להאריך את ההפוגה מעבר לארבעת הימים שנקבעו. את הדברים אמר בהצהרה מיוחדת מהבית הלבן, שבה ניסה להדגיש לציבור האמריקני את חלקו בסיכום על הפוגה ועל הכנסת סיוע הומניטרי לרצועה, בצל הביקורת החריפה עליו מצד חוגי שמאל בארה"ב.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
הנשיא ביידן בהצהרה המיוחדת בבית הלבן. "חמאס שם פס על הפלסטינים"
(צילום: AP /Stephanie Scarbrough)
7 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
משוחררי הפעימה הראשונה: מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני, אמיליה אלוני וחנה פרי
בהצהרה אמש הדגיש ביידן את החוויה המחרידה שעברה על החטופים הישראלים, ותקף בחריפות את חמאס. בין השאר אמר כי הוא אינו בוטח בארגון הטרור "לעשות שום דבר נכון", אלא רק "להגיב ללחץ". עוד אמר כי חמאס "שם פס" על האזרחים הפלסטינים.
כשנשאל על ההרג הגדול שנגרם מתקיפות צה"ל ברצועה נשמע הנשיא האמריקני כמי שנותן אשראי להמשך הפעולה הישראלית: "עודדתי את ראש הממשלה (נתניהו) להתמקד בניסיון להפחית את מספר ההרוגים בעודו מנסה לסלק את חמאס – דבר שהוא מטרתו הלגיטימית", אמר ביידן. הוא הודה כי "זה דבר קשה לבקש", וכי הוא אינו יודע כמה זמן תארך המלחמה ומתי היא תסתיים: "הציפייה והתקווה שלי היא שבעודנו מתקדמים, שאר העולם הערבי והאזור יפעילו לחץ על כל הצדדים להאט את זה, להביא את זה לסיום בהקדם האפשרי".
בהצהרה שמסר בבית הלבן הדגיש ביידן את העובדה שחלק מהחטופים ששוחררו היום הם בני פחות מחמש. "כל מה שעברו החטופים האלה נורא. זו תחילתה של דרך ארוכה בדרך לריפוי", אמר הנשיא. "בובות הדובי שממתינות לילדים האלה בבית החולים הן תזכורת מטלטלת לטראומה שהם עברו בגיל צעיר כל כך". הוא הדגיש כי שחרור הישראלים התאפשר בעקבות מאמץ ממושך של המערכת הדיפלומטית האמריקנית ושלו באופן אישי: "מהרגע שחמאס חטף את האנשים האלה פעלתי לשחרורם, ואת התוצאה הראשונה של המאמץ הזה ראינו בשחרור של שתי אמריקניות בסוף אוקטובר".
7 צפייה בגלריה
הגעת החטופים לצלב האדום
הגעת החטופים לצלב האדום
החטופים ברכב של הצלב האדום, בדרך הביתה
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
7 צפייה בגלריה
תיעוד מרגע כניסת השבים לשטח מדינת ישראל
תיעוד מרגע כניסת השבים לשטח מדינת ישראל
רגע הכנסת המשוחררים לישראל
(צילום: דובר צה"ל)
בצל הביקורת החריפה עליו מצד האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית וההפגנות הסוערות שמקיימים פעילי שמאל ברחבי ארה"ב נגד הסיוע לישראל, הדגיש ביידן את העובדה כי בעזרת הלחץ שלו לקיים את ההפוגה שהחלה היום התאפשרה הכנסת סיוע הומניטרי נרחב יותר לרצועה: "ההפוגה הזו מספקת הזדמנות קריטית להכניס ציוד הומניטרי חיוני לעזה, ואנחנו לא מבזבזים את האפשרות הזו". הוא הדגיש כי ארה"ב פועלת לוודא שחמאס לא ינצל את החומרים המוכנסים לרצועה לצרכיו, אלא הם ינותבו למי שזקוקים לו באמת.

ביידן זוכר את אביגיל: "לא נפסיק עד שנחזיר אותם"

ביידן הביע תקווה שעשרות חטופים יחזרו לישראל בימים הקרובים, והדגיש כי הוא אינו שוכח את אלה שנותרו בינתיים בשבי. "אנחנו ממשיכים במאמצינו, ולא נפסיק עד שנחזיר אותם", אמר ביידן, וציין במיוחד את אביגיל עידן, בתם של צלם ynet רועי עידן ורעייתו סמדר, שנרצחו במתקפת הטרור של 7 באוקטובר. אביגיל בת הארבע, המוחזקת בשבי, היא אזרחית אמריקנית.
7 צפייה בגלריה
רועי עידן ובתו, אביגיל
רועי עידן ובתו, אביגיל
רועי עידן ז"ל ובתו אביגיל. גם ביידן מחכה לה
בהצהרתו דיבר ביידן גם על עתיד המזרח התיכון: "אנחנו צריכים לשים סוף למעגל האלימות הזה", הצהיר, והדגיש את הצורך בהגעה לפתרון של שתי מדינות שבו ישראלים ופלסטינים יוכלו לחיות זה לצד זה – "שתי מדינות לשני עמים, וזה חשוב כעת יותר מאי פעם". הוא הדגיש כי חמאס פתח במתקפת הטרור משום שאין דבר שהוא פוחד ממנו יותר מאשר מצב שבו הישראלים והפלסטינים חיים זה לצד זה.
דבריו של ביידן באים אחרי שאתמול אחר הצהריים ובערב השלימו ישראל וחמאס את הפעימה הראשונה של עסקת החטופים, שבמסגרתה הוחזרו לישראל 13 אימהות, ילדים ונשים מבוגרות שהוחזקו בשבי ברצועת עזה במשך יותר מחודש וחצי. נוסף עליהם, בהתאם להסכם בין ממשלת תאילנד למקורבי חמאס, ובעסקה שאינה קשורה לישראל, שוחררו מעזה עשרה חטופים תאילנדים וחטוף פיליפיני אחד. עם הגעת כולם ארצה שחררה ישראל 39 אסירות וקטינים פלסטינים שהורשעו בטרור.
7 צפייה בגלריה
העברת החטופות והחטופים מידי החיילים הפלסטינים לצלב האדום
העברת החטופות והחטופים מידי החיילים הפלסטינים לצלב האדום
מחבלי חמאס מעבירים חטופות לידי הצלב האדום, בתיעוד שפרסם ארגון הטרור אחרי השחרור
נשיא ארה"ב ביידן היה מעורב מאוד במגעים להגיע לעסקה, ובמסגרת הניסיונות לתווך בה קיים שיחות טלפון ישירות עם אמיר קטאר ועם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. הלחץ הפוליטי על ביידן מבית להביא להפסקת אש בין ישראל לחמאס בא כשברקע הבחירות המתקרבות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה, שבהן יזדקק גם לקולות המוסלמים והמחנה הפרוגרסיבי. לפני ימים אחדים, כשעיתונאים לחצו עליו ושאלו מתי תסתיים המלחמה, השיב ביידן כי היא תיגמר כשחמאס לא יוכל עוד לבצע בישראלים "מעשים מחרידים". דבריו התפרשו כתמיכה בזכותה של ישראל להמשיך להילחם עד שתכריע את חמאס.
פורסם לראשונה: 21:53, 24.11.23