בתמונה הזו, מלפני קרוב ל-20 שנה, נראים מפקד גדוד 51 של חטיבת גולני ושלושה קצינים צעירים, מפקדי פלוגות בגדוד. חסר בה סגן מפקד הגדוד. המג"ד, יניב עשור, הוא עכשיו ראש אגף כוח אדם, בדרגת אלוף. ארבעת הקצינים שתחתיו, למעשה כל צמרת הפיקוד אז של הגדוד מלבדו, נהרגו במלחמות - אל"מ יצחק בן בשט, אל"מ רועי לוי, רס"ן בנג'י הילמן ורס"ן רועי קליין.
4 צפייה בגלריה
מימין: רועי לוי, יניב עשור, איציק בן בשט, בנג'י הילמן
מימין: רועי לוי, יניב עשור, איציק בן בשט, בנג'י הילמן
מימין: רועי לוי, יניב עשור, יצחק בן בשט ובנג'י הילמן
האלוף עשור ספד היום (רביעי) לאל"מ בן בשט, "בנבה", שנפל אתמול בקרב בשג'אעיה ביחד עם שמונה קצינים ולוחמים אחרים ושימש כמפקד פלוגה תחתיו בעת שעשור היה מפקד גדוד 51. "בנפילתך יש ממד אישי, נמשיך ברוח שלך עד לניצחון, החנוכייה של בנבה מאירה ודולקת", ספד עשור.
ובחזרה לתמונה, כמעט 20 אחורה. הימים היו ימי ההתנתקות מרצועת עזה, ועשור התלבט את מי למנות לפלוגה שהייתה במשבר. הוא התייעץ עם מפקד החטיבה הדרומית דאז, אל"מ אבי פלד, ולבסוף בחר בבנבה. הקצין הצעיר שגדל בנווה צוף שבבנימין היה קרוע אז בין משפחתו שהתנגדה להתנתקות לבין המשימה, אבל ביצע אותה בדיוק כפי שנדרש. משם עלה הגדוד ללבנון בקיץ 2006 ויחד עם חטיבת גולני הוביל את הלחימה.
הלווייתו של אל"מ יצחק בן בשט
(צילום: אביהו שפירא )

התמונה הזו צולמה בטיול מ"פים עם המג"ד, בימים שבין ההתנתקות למלחמה. המג"ד יניב עשור נראה בה מצביע, כשמימינו (בחולצה כחולה/שחורה) יצחק בן בשט. יחד הם לחמו בלבנון השנייה בבינת ג'ביל. בן בשט הפך לימים למפקד גדוד הסיור של החטיבה החומה, שימש כמפקד חטיבות שגיא, פארן ויפתח וכשכבר היה בתהליך פרישה משירות קבע קפץ ב-7 באוקטובר והתנדב לפקד על חפ"ק מח"ט גולני.
מצדו השני של עשור, בחולצה הירוקה, נראה רועי לוי, לימים מפקד גדוד הסיור של גולני שנפצע קשה במבצע צוק איתן. למרות פציעתו, הוא המשיך לשרת, קיבל את הפיקוד על יחידת אגוז ואף הדליק משואה בשנת 2018. ב-7 באוקטובר אל"מ לוי קפץ מביתו כמפקד היחידה הרב-ממדית, נלחם בעוטף ונפל בקרב.
אל"מ בן בשט ואל"מ לוי הם שניים מחמישה אלופי משנה שנפלו במלחמה, לצד מפקד החטיבה הדרומית אל"מ אסף חממי שחמאס מחזיק בגופתו, מפקד חטיבת הנח"ל אל"מ יהונתן שטיינברג ואל"מ במיל' ליאון בר שהציל אזרחים ונהרג.
4 צפייה בגלריה
בית הלווייתו של אל"מ יצחק בן בשט ז"ל כפר תבור
בית הלווייתו של אל"מ יצחק בן בשט ז"ל כפר תבור
נושאים את ארונו של אל"מ בן בשט
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
אל"מ רועי לוי. נפצע, חזר לפקד והדליק משואה
אל"מ רועי לוי. נפצע, חזר לפקד והדליק משואה
אל"מ רועי לוי. נפצע, חזר לפקד והדליק משואה
(צילום: באדיבות המשפחה)
4 צפייה בגלריה
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, בית עלמין הר הרצל בירושלים, הקבר של רועי קליין
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, בית עלמין הר הרצל בירושלים, הקבר של רועי קליין
קברו של גיבור ישראל, רס"ן רועי קליין
(צילום: EPA)
בקצה התמונה, בחולצה לבנה, נראה גיבור נוסף, רס"ן בנג’י הילמן, שהיה מ"פ בגדוד. הוא נהרג במלחמת לבנון השנייה, ב-20 ביולי 2006, בפעילות מבצעית בכפר הלבנוני מארון א-ראס, בעת ששימש כמפקד פלוגה באגוז.
בתמונה חסר גיבור ישראל רס"ן רועי קליין, שהיה באותה עת סגן מפקד הגדוד של עשור ונהרג בקרב בבינת ג'ביל בלבנון השנייה, שישה ימים אחרי נפילתו של רס"ן הילמן. רס"ן קליין זינק על רימון יד כדי להציל את חיי חייליו ועל מעשהו הוענק לו לאחר מותו עיטור העוז.
לצד אל"מ בן בשט נפלו כאמור בקרב הקשה בשג'אעיה שמונה קצינים ולוחמים נוספים, ובהם מג"ד 13 סא"ל תומר גרינברג וגם ארבעה קצינים ולוחמים מגדוד 51: רס״ן משה אברהם בר-און, בן 23 מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד, סרן ליאל חיו, בן 22 משוהם, מפקד מחלקה, והלוחמים אחיה דסקל, בן 19 מחיפה, וערן אלוני, בן 19 מאופקים.