חמש שעות לאחר שחמאס פתח במתקפת פתע, אמר הבוקר (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו במלחמה". בהצהרה שלו אחרי הערכת מצב בקריה הוסיף: "אזרחי ישראל, אנחנו במלחמה. לא במבצע, לא בסבבים. במלחמה. הבוקר חמאס פתח במתקפת פתע רצחנית נגד מדינת ישראל ונגד אזרחיה. אנחנו בתוך זה משעות הבוקר המוקדמות".
נתניהו מתייחס למתקפת הפתע

על הערכת המצב שהתקיימה, אמר ראש הממשלה: "כינסתי את ראשי מערכת הביטחון, הנחיתי קודם כל לטהר את היישובים מהמחבלים שחדרו פנימה, הפעולה הזאת מתבצעת בשעות הללו. במקביל, הוריתי לבצע גיוס מילואים נרחב ולהשיב מלחמה שערה בעוצמה ובהיקף שהאויב לא הכיר. האויב ישלם מחיר שהוא לא ידע כמותו".
הוא שלח מסר לתושבי המדינה: "אני קורא בינתיים לכל אזרחי ישראל להישמע בקפדנות להנחיות הצבא, להנחיות פיקוד העורף. אנחנו במלחמה ואנחנו ננצח בה".
ב-6:30 יצא חמאס להתקפה כנגד מדינת ישראל: בוצעו פשיטות של מחבלים לשטח הארץ מהיבשה, במצנחי רחיפה ומהים. נכון ל-10:30 בבוקר נשארו עדיין מוקדי לחימה בכפר עזה, שדרות, סופה, בסיס זיקים, נחל עוז, בארי, מגן ומחנה רעים. דובר צה"ל הודיע על פתיחת מבצע "חרבות ברזל" והוסיף: "הקפצנו כוחות גדולים לדרום כולל יחידות מובחרות ומפקדים בכירים. הכרזנו על גיוס מילואים נרחב, חסימות צירים ומצב מיוחד בעורף".
לפני כן הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי אל-קסאם: "כוחותינו הצליחו ללכוד יותר מ-35 חיילים ואזרחים ישראלים מתוך ההתנחלות הציונית שדרות, והם הועברו לרצועת עזה".
בארבע השעות הראשונות של האירועים שוגרו כ-2,200 רקטות לישראל – רובן לעוטף עזה, אך גם לשפלה, גוש דן ואזור ירושלים. על פי הדיווחים, נרשמו הרוגים בחדירות לעוטף וחטיפת ישראלים לתוך הרצועה.