העסקה לשחרור חטופים והפסקת אש נמצאת על סף קריסה - ואין מתווה חלופי מיידי ברור שניתן להעלות במקומה. כך דווח ב"פוליטיקו" מפי שני בכירים אמריקנים ושני ישראלים.
הפגנת משפחות חטופים בת"א
(צילום: מיקי שמידט, אדר אייל)

2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
לדברי הגורמים, ההצעה הנוכחית שגובשה על ידי ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר במשך מספר שבועות ביולי - היא ה"צורה החזקה ביותר" של הסכם אפשרי שגובש עד כה, מכיוון שהיא כוללת תנאים המותאמים לדרישות של חמאס וישראל כאחד. ישראל חתמה על העסקה, אבל חמאס, בהצהרותיו הפומביות, אמר שלא יקבל את העסקה. גורמים רשמיים בארה"ב מודאגים שההצעה הזו תלך ותדשדש, כפי שקרה קודם לכן, והם לא רואים דרך ברורה לסיום המלחמה או החזרת החטופים.
מדובר בהערכה חמורה הרבה יותר ממה שגורמים רשמיים בארה"ב מציגים בפומבי, כך דווח. בזמן שדחקו בחמאס להסכים להצעה הנוכחית, הם אמרו שוב שוב ושוב בימים האחרונים שהם קרובים מתמיד לגרום לשני הצדדים לחתום.
שיחות התיווך צפויות להתחדש בימים הקרובים בקהיר, והחשש של המתווכות הוא שאם חמאס לא יתקרב להסכמות, לא יהיו אופציות נוספות, והאזור כולו עלול להתדרדר להסלמה נוספת בעיקר בצפון, מה שישליך גם על עימות ישיר בין ישראל לאיראן. "אנחנו לא יודעים אם סינוואר רוצה את העסקה", אמר אחד הבכירים, "אבל אם לא נשיג את העסקה יש סיכוי שאיראן תתקוף והמצב יסלים לעימות כולל באזור".
2 צפייה בגלריה
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן ועבד אל-פתאח א-סיסי. מנסה ללחוץ על מצרים
(צילום:AFP / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY)
בעוד ארצות הברית מעוניינת לקיים פסגה בקהיר ביום שישי - וייתכן שכבר בחמישי - כדי "לסגור" עסקה להחזרת חטופים והפסקת אש בעזה, כרגע כלל לא בטוח שהיא תתקיים. מעבר לעובדה שבינתיים לא ברור אם חמאס ייעתר ויגיע לשיחות, סימן שאלה מגיע גם מהכיוון המצרי - בעקבות סירובה העיקש של קהיר להסכים לנוכחות צה"ל בציר פילדלפי, כמו גם סירובה להעביר אפילו את עמדת ישראל בנושא לידי חמאס.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ניסה ללחוץ אתמול (שלישי) בביקורו בקהיר על נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי לקבל את הצעת הגישור האמריקנית בנוגע לפילדלפי, ולא ברור מה התשובה שקיבל. גורם ישראלי אמר כי "כמו שזה נראה עכשיו, בכלל לא בטוח שתהיה פסגה - וגם אם תהיה לא יהיה באמת על מה לדבר כל עוד ישראל בעמדתה והמצרים לא מקבלים אותה".
בכיר ישראלי אחר, מנגד, דיבר בצורה שונה. "אני לא מכיר סימן שאלה לגבי קיומה של הפסגה, אני מכיר מלא ספינים", אמר. "מבחינת ישראל, אנחנו ממשיכים את המאמצים שלנו בכל הכוח, וחמאס מסרב. זאת תמונת המצב. אפשר לספר סיפורים על טרפודים, אבל אין מאחורי זה שום דבר גם בשיחות בפריז, גם בוורשה, גם בדוחא, וגם ברומא - גם שם חמאס לא היה. אנחנו עושים את כל המאמצים להגיע למומנטום של עסקה כדי להביא את חמאס לשיחות, אך חמאס פשוט לא מעוניין בעסקה".
הוא הוסיף: "בכל פעם שאנו מתגמשים - חמאס רוצה עוד. הפעם היחידה שחמאס חזר עם אמירה שהוא מוותר על דרישותיו הייתה אחרי שעמדנו איתן מחג השבועות עד 3 ביולי - על מתווה ה־27 במאי - כשעמדנו איתן וידענו שלא נזוז מילימטר. גם אם הם רוצים עסקה - וכרגע אני לא יודע מה הם רוצים - אז חשוב שגם נפגין מולם עמידה איתנה ונחישות. בכל פעם שאנו מציגים התגמשות - הם דורשים עוד".