בצה"ל נערכים לתמרון הקרקעי, ובינתיים חילופי האש נמשכים גם בחזיתות האחרות: ביהודה ושומרון נמשכים המבצעים הנרחבים של צה"ל למיגור תשתיות הטרור, ובמהלכם נעשה שוב שימוש בתקיפה אווירית במהלך חילופי אש עם מחבלים בג'נין. בסוריה תקף חיל האוויר מטרות של צבא אסד בתגובה לשיגורי רקטות לעבר רמת הגולן - כשברקע נמשך הירי גם בגבול לבנון.
תיעוד ההפצצה הלילה:
5 צפייה בגלריה
לפי דיווחי הסהר האדום הפלסטיני: הרוג אחד ומספר פצועים בהפצצה על מחנה ג'נין בגדה המערבית
לפי דיווחי הסהר האדום הפלסטיני: הרוג אחד ומספר פצועים בהפצצה על מחנה ג'נין בגדה המערבית
תיעוד ההפצצה ביום ראשון שביצע מטוס קרב במחנה הפליטים בג'נין. תקיפה אווירית שלישית ביו"ש מתחילת המלחמה
5 צפייה בגלריה
מחבלים פלסטינים שחוסלו בג'נין
מחבלים פלסטינים שחוסלו בג'נין
המחבלים שחוסלו בג'נין
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
ההפצצה במחנה הפליטים בג'נין, שבה חוסלו שלושה מחבלים, היא הפעם השלישית מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר שבה צה"ל תוקף עם כלי טיס ביהודה ושומרון. בתקרית הקודמת, לפני יומיים, מטוס קרב חיסל מחבלים שהסתתרו בחלל תת-קרקעי מתחת למסגד בג'נין, ותכננו פיגוע גדול ב"טווח זמן מיידי". זו הייתה הפעם הראשונה מאז האינתיפאדה השנייה שמטוס קרב מפציץ ביו"ש. בהפצצה המדויקת ניזוק רק חלק מהמסגד, והוא לא נהרס כליל.
המחבלים שחוסלו יצאו ממחנה הפליטים של ג'נין, והשליכו מטענים על כוח צה"ל שפעל בוואדי ברוקין הסמוכה - באותו המקום שבו נהרג בשנה שעברה לוחם הימ"מ נעם רז. גורם צבאי אמר כי "המצב השתנה. פיקוד המרכז במלחמה מול חמאס-דאעש והג'יהאד האיסלאמי. אין מקום בטוח לאף מחבל באיו"ש. נמשיך לרדוף אותם היכן שלא יהיו, וכל מחבל שירים נשק - יחוסל".
לפי דובר צה"ל, המחבלים פתחו באש והשליכו מטענים לעבר הכוחות, וכדי "להסיר את הסכנה" תקף אותם כלי טיס מאויש מרחוק (כטמ"מ). בצה"ל לא אמרו אם המחבלים חוסלו, אך צוין כי "זוהו פגיעות". הפלסטינים דיווחו על שלושה הרוגים ועל 23 פצועים, בהם כאלו שמצבם קשה. לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. בנוסף דיווחו הפלסטינים על הרוג בקלקיליה.
עוד נמסר כי כוחות מסיירת חרוב, ימ"ס איו"ש ומג"ב פעלו בהכוונת שב"כ במרחב ואדי בורקין, לא הרחק מג'נין, ועצרו שם שני מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. הכוחות ירו לעבר מחבלים חמושים וגם בתקרית הזו נמסר כי "זוהו פגיעות". צה"ל, יצוין, עורך מבצעים נרחבים ביו"ש מאז פרוץ המלחמה, ושלשום דיווח כי עצר במהלכם לפחות 800 מבוקשים - שכ-500 מהם מזוהים עם חמאס.
5 צפייה בגלריה
הריסות בג'נין
הריסות בג'נין
המסגד שהופצץ בג'נין בתחילת השבוע
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
5 צפייה בגלריה
הריסות בג'נין
הריסות בג'נין
(צילום: REUTERS/Raneen Sawafta )
5 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין
מחנה הפליטים ג'נין
(צילום: REUTERS/Raneen Sawafta )
צה"ל תקף הלילה גם בסוריה, בתגובה לשיגורי הרקטות אמש משטחה. לפחות שתי רקטות נפלו בדרום רמת הגולן, אך לא דווח על נפגעים או על נזק. אזעקות הופעלו בשעה 20:16 ביישובים בני יהודה וגבעת יואב. אחרי השיגורים הגיב צה"ל באש ארטילרית לעבר מקורות הירי, ובלילה הודיע על תגובה נוספת: מטוסי קרב תקפו תשתיות צבאיות ועמדות לשיגור פצצות מרגמה של צבא סוריה. צה"ל, ראוי לציין, לא האשים את משטר אסד בשיגור הרקטות.
לפי משרד ההגנה הסורי, סביב השעה 1:45 הלילה ישראל תקפה באזור הגולן הסורי ופגעה בכמה אתרים צבאיים בדרעא. עוד מסר משרד ההגנה כי שמונה אנשי צבא סורים נהרגו בתקיפה ועוד שבעה נפצעו, בנוסף לנזקים חומריים.
צה"ל תקף כבר כמה פעמים בסוריה מאז פרוץ המלחמה בדרום, והאחרונה שבהן הייתה ביום ראשון בבוקר, אז בוצעה תקיפה נרחבת למדי ששיתקה את נמלי התעופה בדמשק ובחלב - מחשש להעברת כוחות ואמצעי לחימה מתקדמים מאיראן ומעיראק לסוריה וללבנון.
התקיפות הללו מגיעות כשברקע החשש שחיזבאללה עלול להצטרף למלחמה ולהרחיב את הירי שהוא מבצע כבר עתה בגבול לבנון. חילופי האש התכופים בגבול נמשכו גם אתמול, ואמש הודיע צה"ל כי תקף שם שלוש חוליות מחבלים, ששיגרו מרגמות וטילי נ"ט לעבר מוצבי צה"ל בנטועה ואלקוש וניסו לשגר טילי נ"ט באזור קיבוץ יפתח. נמסר כי לא היו נפגעים בתקריות השונות. לפני כן, בשעות אחר הצהריים, ביצע צה"ל תקיפה משמעותית באזור הר דב, נגד חוליית מחבלים נוספת, ובמהלכה הושמד מחסן אמל"ח גדול של חיזבאללה.
תיעוד מהקרב הימי של חיל הים, במהלך מתקפת הפתע של חמאס - שכללה גם ניסיון חדירה ימי לזיקים ואשקלון
(צילום: דובר צה"ל)
חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן, התראיין לאולפן ynet על האירועים בצפון ואמר: "אני חושב שהצפון נמצא במערכה כבר הרבה זמן, ועליית המדרגה שקיימת מאז אותו יום שבת שחור היא משמעותית. מעשית אנחנו בחזית צפונית. שישה טילי נ"ט ביום, שמונה טילי נ"ט ביום, ועוד פצמ"רים או קטיושות פה ושם. אנחנו פה בתוך המערכה הצפונית, שומרים את זה על אש קטנה". רוקח הוסיף: "הגיע הזמן להסיר את האיום מעל צפון מדינת ישראל. לא יכול להיות שאנחנו נישאר בני ערובה של החיזבאללה, ונחכה חס וחלילה שהוא יעשה בנו טבח כמו שהוא עשה בעוטף".
(צילום: שמוליק דודפור)
בתוך כך, ובצל העיכוב בתמרון הקרקעי ברצועת עזה, צה"ל סיכל אמש ניסיון של מחבלים לחדור לאזור זיקים דרך הים. הוא מסר כי כוחות של חיל הים זיהו את החוליה אחרי שזו יצאה דרך פיר של מנהרה בחוף ברצועה, וסיכל את הגעתם לחוף בזיקים - באמצעות תקיפות שבהן השתתפו גם חיל האוויר והחטיבה הצפונית של אוגדת עזה. בין ארבעה לשבעה מחבלים חוסלו בשטח העזתי, בגבול הימי והקרקעי שליד זיקים. עד להסרת איום החדירה חלפו שעות ארוכות: האזהרה לתושבי זיקים וכרמיה, שהתפרסמה על ידי פיקוד העורף בשעה 19:34, הוסרה רק ב-23:27.