סלעים בגודל של מקררים מתדרדרים הקיץ במורדות המון בלאן על רקע ההתחממות באזור האלפים, ומטיילים רבים מעדיפים כעת להדיר את רגליהם מאזורים בהר הגבוה ביותר במערב אירופה, שנחשב ליעד תיירות פופולרי במיוחד.
5 צפייה בגלריה
מון בלאן
מון בלאן
במסלולי הטיולים באזור המון בלאן. בינתיים מסתפקים ברכבל
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
מון בלאן
מון בלאן
(צילום: shutterstock)
גלי החום והבצורות שפקדו לאחרונה חלקים גדולים מאירופה חשפו סדקים עצומים בהר, גרמו למפולות – והפכו את הטיפוס לפסגה לקשה ומסוכן יותר. מבחינה רשמית אף אחת מהדרכים המובילות אל ראש המון בלאן, שגובהו 4,807 מטר, לא נסגרה, אבל לפי מומחים התנאים שם התדרדרו עד כדי כך שרק המטפסים המנוסים ביותר מסוגלים כעת להעפיל אל הפסגה בשלהי יולי ובתחילת אוגוסט.
המחסור בשלג במהלך החורף הותיר קרחונים הנמצאים בגובה רב חשופים וסובלים מסדקים רבים, וחלקים גדולים מהם נצבעו בגוון אפור או צהוב בגלל הצטברות של חלקיקי חול שנישאו ממדבר סהרה. החום שפוקד את האזור ודאי לא תורם, והוא גורם להמסת מעטה השלג הדק שאִפשר לחצות את הסדקים, וכעת סלעים ענקיים מתדרדרים במדרונות ומתרסקים בסופם.
5 צפייה בגלריה
מון בלאן
מון בלאן
בעיירה שאמוני, בסיס יציאה לטיולים במון בלאן. "בכל מקום שבו הלכנו ראינו מפולות"
(צילום: shutterstock)
בעיירה שאמוני שבדרום צרפת, עיירה השוכנת למרגלות המון בלאן ורגילה לארח מטפסים המגיעים לאזור, עונת התיירות נמצאת בשיאה. המטיילים נוסעים מדי יום באלָפים אל פסגת המון בלאן בעזרת רכבל, אבל רק מעטים יחסית שמים כעת פעמיהם אל מערה קטנה החצובה בקרח ומשמשת כחדר הלבשה וכנקודת ההתחלה עבור מטפסי ההרים הנערכים לטפס רגלית אל פסגת ההר או אל קרחון Vallee Blanche.
שניים מהמטפסים הנועזים האלה הם איוואן וורדן ובנו בן ה-14 דייוויד, שבאו מסקוטלנד כדי לטפס לקרחון שמתחת לפסגה – אבל גילו בו לדבריהם תנאים איומים. "בכל מקום שבו הלכנו ראינו כל הזמן מפולות סלעים וסדקים שנפערו בקרקע", סיפר דייוויד, שעבורו היה זה הביקור הראשון בהרי האלפים.
האב ובנו ויתרו על תוכניתם המקורית לטפס על המון בלאן דרך נתיב Trois-Monts הנודע, משום שהוא נעשה מסוכן מדי. "לא ראיתי כאן כל כך הרבה דרדרת-סלעים כבר זמן רב, אין ספק שזו ההתחממות הגלובלית", אומר איוואן, שמקווה לחזור להר בשנה הבאה.

בחום כזה, שלג לא יכול להישאר קפוא

מוניקה ומרטן, בני זוג מנורבגיה, חיכו שלוש שנים לטפס על המון בלאן, אבל הטיפוס המודרך שאליו נרשמו בוטל בגלל התנאים המסוכנים. "המדריכים מכירים את האזור ואת התנאים, וזה בסדר מבחינתנו – נוכל לעשות את זה בהמשך", אומרת מוניקה.
חברות הטיולים בשאמוני ובסן ג'רבה הסמוכה השעו באמצע יולי את הטיפוס דרך הפס הפופולרי Gouter בגלל מפולות סלעים בעלות פוטנציאל קטלני. הפס הזה ידוע ממילא כ"פס המוות".
5 צפייה בגלריה
מון בלאן
מון בלאן
רק הקשוחים בוחרים במסלולים החלופיים והקשים, השאר מוותרים. המון בלאן
(צילום: shutterstock)
נואה וריטה, שעובד בבקתה באחד ממסלולי הטיולים בהר, מספר שבשבועות האחרונים ערערו הטמפרטורות הגבוהות את התנאים במון בלאן, ומעיד כי בבקתה שלו, השוכנת בגובה 3,613 מטר מעל פני הים, הצביע לילה אחד מד החום על שש מעלות באמצע הלילה – טמפרטורה שמונעת מהקרח להישאר קפוא ומאלצת מטיילים לשוב על עקבותיהם.
חודש יולי הוא בדרך כלל שיא עונת התיירות בבקתה של וריטה, אבל השנה, על רקע הרעת תנאי מזג האוויר, רשימת הביטולים אצלו הלכה והתארכה. הוא מעיד על סלעים בגודל של מקרר שהתרסקו על המסלול הרגיל בדרך לפסגה, ומספר שרק קבוצה של מטפסי הרים ותיקים, מנוסים וקשוחים במיוחד העזה לטפס לראש ההר דרך מסלולים אחרים, בהתחשב ברמת הקושי שלהם.
5 צפייה בגלריה
מון בלאן
מון בלאן
טיפוס? לא "סתם ליום הולדת 40". במסלול טיולים סביב המון בלאן
(צילום: shutterstock)
אוליביה גרבר, נשיא חברת מדריכי הטיולים של שמוני, אומר שרק כ-12 בני אדם, רובם מטפסים מומחים, מטפסים כעת מדי יום לפסגת המון בלאן, בעוד בזמנים רגילים עומד המספר על כ-120. מי שמבטלים את ההזמנה שלהם יכולים להזמין אחת למועד מאוחר יותר, לקבל את כספם חזרה או לבקש לטפס בנתיבים אחרים.
את השיבושים בטיפוס מנצלת החברה של גרבר כדי לנסות לחנך את מי שמבקשים – שלא בחוכמה – לטפס על ההר כדרך מהנה לחגוג את יום ההולדת ה-40 שלהם. "הטיפוס הזה צריך להיעשות על-ידי מטפסים מקצועיים, עם קריירה בתחום הטיפוס. למון בלאן יש לפעמים מוניטין של הר שקל לטפס עליו, אבל זה לא נכון, בטח שלא השנה".
פורסם לראשונה: 23:11, 01.08.22