שר ההגנה של בריטניה בן וואלאס, שסומן בסקרים שפורסמו בסוף השבוע כמועמד המועדף על חברי המפלגה השמרנית להחליף את ראש הממשלה הפורש בוריס ג'ונסון, הודיע אתמול (שבת) כי החליט שלא להתמודד בבחירות הפנימיות שיחלו השבוע – הודעה ההופכת את המרוץ לראשות הממשלה לתחרותי עוד יותר. לא פחות משמונה מאנשי המפלגה השמרנית כבר הודיעו כי בכוונתם להתמודד על התפקיד, בתקווה להיכנס בעוד כחודשיים לדאונינג 10.
10 צפייה בגלריה
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
בן וואלאס שר ההגנה של בריטניה במהלך ביקור ב מוסקבה רוסיה בצל חשש מפלישה ל אוקראינה 11 בפברואר
שר ההגנה וואלאס. התייעץ עם המשפחה והעמיתים
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ג'ונסון מתפטר בשבוע שעבר. אמור לפנות את הכיסא בתוך שבועות
(צילום: AFP)
וואלאס בן ה-52 נהנה בחודשים האחרונים מפופולריות הולכת וגוברת בשורות המפלגה השמרנית הודות לאופן שבו ניהל את הסיוע של בריטניה למאמץ המלחמתי של אוקראינה נגד רוסיה וולדימיר פוטין. סקרים שפורסמו מאז יום חמישי העלו כי הוא עקף את שרת החוץ ליז טראס, והפך לחבר הממשלה האהוד ביותר על חברי המפלגה, ולאור זאת הוא הסתמן כפייבוריט מובהק להתמנות לראש הממשלה הבא במקום בוריס ג'ונסון.
ג'ונסון, נזכיר, התפטר ביום חמישי בצל פרשת כריס פינצ'ר ופרשת מסיבות הקורונה, שגרמו לשריו ולחברי הפרלמנט של המפלגה לאבד אמון בו, והוא אמור לפנות את הכיסא ברגע שהמפלגה תבחר לו מחליף. קמפיין הבחירות אמור לצאת לדרך כבר השבוע, וייערך בכמה סיבובים: לאורך רוב התהליך יצביעו רק חברי הפרלמנט של המפלגה, ובסיומו של כל סיבוב ינשרו המועמדים שקיבלו את מספר הקולות הנמוך ביותר. בסיבוב האחרון, כשיישארו בזירה שני מועמדים בלבד, יוזמנו כל חברי המפלגה השמרנית להצביע, ומי מהשניים שיצבור את מספר הקולות הגדול יותר – יתמנה לראש המפלגה וראש הממשלה.
10 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
8 כבר הכריזו על מועמדותם במרוץ להחלפתו. בוריס ג'ונסון
(צילום: EPA)
אמש הודיע כאמור וואלאס כי החליט שלא להתמודד על התפקיד. "אחרי בחינה דקדקנית של הדברים ואחרי שדנתי בכך עם עמיתיי ומשפחתי, החלטתי שלא להצטרף למרוץ להנהגת המפלגה השמרנית", הודיע בטוויטר. "זו לא הייתה החלטה קלה עבורי, אבל אני מתמקד במשימתי הנוכחית ובשמירה על המדינה הזו בטוחה".

עוד ניסיון לג'רמי האנט

מאז הודעת ההתפטרות של ג'ונסון הכריזו כבר שמונה מחברי המפלגה על כוונתם להתמודד בבחירות הפנימיות, וארבעה מהם נחשבים בכירים. הבכיר מכולם, ומי שמסתמן כרגע כמועמד המוביל על פי סוכנויות ההימורים, הוא רישי סונאק, שעד לאמצע השבוע שעבר כיהן כשר האוצר של ג'ונסון, אבל אז הודיע על התפטרותו בצעד שאותת כי ממשלת ג'ונסון קורסת. ביום שישי פרסם סונאק סרטון וידאו שבו הכריז על התמודדותו והבטיח להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה בבריטניה "בכנות, ברצינות ובנחישות": "מישהו חייב לתפוס את הרגע ולקבל את ההחלטות הנכונות", אמר.
10 צפייה בגלריה
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
רישי סונאק, שהתפטר בשבוע שעבר מתפקיד שר האוצר. האמירה המוסרית תשפר את סיכוייו?
(צילום: רויטרס)
עד לא מזמן נחשב סונאק לפייבוריט המובהק להחליף את ג'ונסון במקרה שיודח, גם הודות לאופן שבו ניהל את הכלכלה הבריטית בימי הקורונה, אבל בחודשים האחרונים התערער מעמדו, בין השאר בעקבות דיווחים על אורח חייו הראוותני לכאורה, ובשל תהיות שעלו בנוגע להון שצברה משפחתו ולהסדרי המיסים שלה. מבקריו של סונאק מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי מדווחים שלבני הזוג יש לפי הערכות לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. עוד פגעו בסונאק העובדה שכמו ג'ונסון הוא נקנס בשל חלקו במסיבות הקורונה, וכן סירובו לנקוט צעדים מסוימים שיגבירו את הסיוע הממשלתי לאזרחים הבריטים בצל העלייה הדרמטית ביוקר המחיה. יש המעריכים כי החלטתו בשבוע שעבר להתפטר בנימוקים מוסריים הנוגעים להתנהלות ג'ונסון משפרת את סיכוייו, ועל כל פנים הוא נחשב למועמד בכיר ביותר.
מי שעוד הכריז על מועמדותו בסוף השבוע הוא שר החוץ לשעבר ג'רמי האנט, שהגיע למקום השני בבחירות הפנימיות לראשות הממשלה ב-2019 והפסיד לג'ונסון בקו הגמר. האנט בן ה-55 מוצג על-ידי רבים כמי שיכול להיות "האיש האחראי", שינווט את דרכה של המפלגה בשלטון ביום שאחרי ג'ונסון בלי לגרום טלטלות גדולות מדי. עם זאת לאחרונה ניכרה ירידה במעמדו בסוכנויות ההימורים, בין השאר בשל העובדה שהוא נתפס כמועמד אפרורי-משהו. גם העובדה שנמנה עם האגף במפלגה השמרנית שתמך בהישארות באיחוד האירופי עלולה להרחיק ממנו קולות.
10 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט בחירות לראשות ממשלת בריטניה
ג'רמי האנט. יש שתופסים אותו כמבוגר האחראי
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט מברך את בוריס ג'ונסון ראש הממשלה החדש של בריטניה
ג'רמי האנט מברך את בוריס ג'ונסון ראש הממשלה החדש של בריטניה
האנט מברך את ג'ונסון עם ההכרזה על ניצחונו במרוץ ביניהם ב-2019
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר הצטרף האנט בפומבי אל הקוראים לג'ונסון לפרוש, והודיע כי הצביע נגד ראש הממשלה בהצבעת האי-אמון שערכה הסיעה: "הבוחרים כבר לא בוטחים בנו, ואנחנו בדרך להפסיד בבחירות הבאות", הזהיר אז האנט. בשנתיים האחרונות ניצל האנט את ניסיונו מהימים שבהם כיהן כשר הבריאות, ובפרק הזמן הזה ישב בראש ועדת הבריאות של הפרלמנט. עשויה להועיל לו העובדה שלא כיהן בתפקיד כלשהו בממשלה היוצאת, בצל השערוריות הרבות שאפפו אותה.

הפליט מעיראק ובן המהגרים מפקיסטן

מועמד שלישי שהצטרף למרוץ הוא נדים זהאווי, מי שמונה על-ידי ג'ונסון לשר האוצר רק בשבוע שעבר, בעקבות התפטרותו של סונאק, ובחלוף 36 שעות כבר הצטרף לקוראים לראש הממשלה להתפטר. זהאווי הוא פליט לשעבר מעיראק, שהגיע לבריטניה כילד שאינו דובר אנגלית, ונמנה עם מייסדי מכון הסקרים הבריטי הנודע YouGov. "המטרה שלי היא אחת", אמר זהאווי בסוף השבוע כשהכריז על מועמדותו, "לספק את ההזדמנויות שהיו לדור שלי לכל הבריטים, לא משנה מיהם ומהיכן הם באים. מטרתי היא לייצב את הספינה ואת הכלכלה". לפני מינויו לשר האוצר שימש זהאווי כשר לענייני חיסונים, והוא זכה לשבחים על מבצע החיסונים היעיל שקיימה בריטניה – מבצע שהיה מהמהירים בעולם.
10 צפייה בגלריה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
נדים זהאווי שר האוצר של בריטניה
נדים זהאווי. מונה לשר האוצר - ואחרי 36 שעות קרא לג'ונסון להתפטר
(צילום: AFP )
עוד הכריז על מועמדותו שר הבריאות המתפטר סג'יד ג'וויד. ג'וויד בן ה-52, מעריץ גדול של ראשת הממשלה לשעבר מרגרט תאצ'ר, הוא בנם של מהגרים מפקיסטן, ובעוד אביו עבד כנהג אוטובוס, הוא עצמו נסק לצמרת והפך לבנקאי בכיר. הוא כבר התמודד על הנהגת המפלגה השמרנית, בבחירות הפנימיות של 2019, ואז הגיע למקום הרביעי. כמו במקרה של סונאק, מבקריו מעלים תהיות בנוגע להון האישי שצבר ולהסדרי המיסים שלו. ג'אוויד היה השר הראשון להתפטר מממשלתו של ג'ונסון בעקבות החשיפה שראש הממשלה קידם לתפקיד בכיר את איש המפלגה כריס פינצ'ר, אף שידע לכאורה כי נטען נגדו בעבר שהטריד מינית.
עוד הכריז על מועמדותו שר התחבורה גרנט שאפס, שמכהן בתפקיד מאז 2019. הוא נודע כבעל בריתו הנאמן של ג'ונסון, ולעתים קרובות יצא לתקשורת לדבר בשם הממשלה. שאפס נותר לצדו של ראש הממשלה ממש עד לימיו האחרונים בתפקיד, אבל ביום רביעי, כשהתברר מעבר לכל ספק שלג'ונסון לא נותרו סיכויים לשרוד פוליטית, הוא הצטרף למשלחת הבכירים שהגיעו לדאונינג 10 כדי לשכנע את ראש הממשלה להתפטר. לעיתון "סאנדיי טיימס" אמר שאפס עם ההכרזה על מועמדותו כי מטרתו היא לטפל ביוקר המחיה, וכי בכוונתו לגבש תקציב חירום ב-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד כדי לקצץ מיסים עבור האוכלוסיות הפגיעות ביותר ולספק סיוע ממשלתי לחברות הצורכות אנרגיה רבה.
10 צפייה בגלריה
שר הבריאות המתפטר של בריטניה סג'יד ג'וויד סג'יד ג'אוויד
שר הבריאות המתפטר של בריטניה סג'יד ג'וויד סג'יד ג'אוויד
האבא נהג אוטובוס, הוא נסק לצמרת. סג'יד ג'וויד
(צילום: AFP)
מלבד הארבעה האלה הכריזו על התמודדותם גם כמה מועמדים בעלי פרופיל נמוך בהרבה: טום טוגנדהאט, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט שלחם בעיראק ובאפגניסטן; סואלה ברוורמן, שכתובעת כללית ספגה ביקורת חריפה מעורכי דין כשממשלת בריטניה חתרה להפר את החוק הבינלאומי בנוגע לתקנות הסחר בצפון אירלנד שלאחר הברקזיט; וקמי בדנוק, שנבחרה לראשונה לפרלמנט ב-2017 והחזיקה בכמה תפקידים זוטרים בממשלה, בהם השרה לשוויון. איש מהם אינו נחשב לבעל סיכוי ממשי להיבחר.

שרת ההגנה ל-85 יום

מי שטרם הכריזה על מועמדותה אבל צפויה לעשות זאת מחר היא שרת החוץ ליז טראס, והיא נחשבת לבעלת סיכויים גבוהים לניצחון. טראס בת ה-46 פופולרית במיוחד בקרב חברי המפלגה השמרנית, ובסקרים שנערכו ביניהם בסוף השנה שעברה היא הגיעה שוב ושוב למקום הראשון במדד האהדה. תומכיה אוהבים את הרטוריקה שלה, שבה היא מדגישה את החירות, הסחר החופשי והפטריוטיות, ולאחרונה היא זכתה לפופולריות גם בזכות שורה של הסכמים שאת חתימתם הובילה בעידן שאחרי הברקזיט. עם הישגיה במשרד החוץ נמנים שחרורה של הבריטית נזאנין זגארי-רטקליף מהכלא האיראני אחרי שש שנים, והסנקציות שהטילה לונדון על אוליגרכים רוסים.
10 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שרת החוץ של בריטניה ליז טראס מוסקבה משבר אוקראינה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב שרת החוץ של בריטניה ליז טראס מוסקבה משבר אוקראינה
שרת החוץ טראס. אהודה בקרב חברי המפלגה
(צילום: EPA )
לצד זאת, יש המזהירים כי ההתבטאויות הלוחמניות של טראס הן גם בעייתה הגדולה, וכי הן מעידות על ליקוי בכושר השיפוט שלה. בין השאר מזכירים לה כיצד בפברואר ניפקה הצהרות שעודדו אזרחים בריטים לצאת להילחם באוקראינה: כמה לוחמים בריטים כאלה נפלו לאחרונה בשבי הרוסי, וכעת הם עומדים בפני עונש מוות. לכך יש לצרף את העובדה שבציבור הכללי טראס אינה נהנית מפופולריות דומה לזו שלה היא זוכה בתוך המפלגה, והדבר עלול לפגוע בה אם תהיה מועמדת השמרנים לראשות הממשלה בבחירות הכלליות הבאות. לעת עתה הבחירות הללו מתוכננות לשנת 2024, אך טלטלות פוליטיות עשויות להביא להקדמתן.
עוד מועמדת בולטת שצפויה להתמודד על ראשות הממשלה היא פני מורדנט, שהייתה שרת ההגנה הראשונה בתולדות בריטניה – אבל הספיקה להחזיק בתפקיד רק 85 יום. מודרנט מונתה לשרת ההגנה על-ידי ראש הממשלה תרזה מיי בשנת 2019, אבל עם בחירתו של ג'ונסון לראשות הממשלה הודחה. היא הייתה מראשי המבקרים של ג'ונסון בתוך המפלגה השמרנית, ובימי כהונתו נדחקה לשוליים משום שנתפסה כלא נאמנה לו, על רקע תמיכתה בג'רמי האנט, מי שהגיע לקו הגמר מול ג'ונסון בבחירות הפנימיות של 2019 והפסיד לו. מורדנט היא בתו של צנחן לשעבר, נקראת על שם ספינת מלחמה – ובוגרת בית ספר לדרמה.
10 צפייה בגלריה
בריטניה שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט צפויה להתמודד בבחירות פנימיות אם בוריס ג'ונסון יתפטר או יודח
בריטניה שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט צפויה להתמודד בבחירות פנימיות אם בוריס ג'ונסון יתפטר או יודח
שרת הגנה לרגע. פני מורדנט
(צילום: רויטרס )
מורדנט הייתה תומכת נלהבת של הברקזיט, כלומר של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, ואת מסיבות הקורונה שבהן אנשי ג'ונסון הפרו את תקנות הסגר היא כינתה "מבישות".