הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (שני) דיון מיוחד בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל", וחשפה דוח ולפיו כ-60 אלף נשים שירתו במילואים במהלך המלחמה. כמה ממשרתות המילואים דיברו בדיון על הקשיים שהן חוות, ועל הפער ביחס שהן מקבלות מהצבא לעומת גברים.
הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה, היום
(צילום: ערוץ כנסת)

"נחשפתי לנתון המדהים על כך שקרוב ל-60 אלף נשים משרתות במילואים מאז פרוץ המלחמה, נשים לוחמות ולביאות שנמצאות בכל החזיתות", אמרה בפתח הדיון יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי). "הדיון הזה חשוב כדי להזכיר שאנחנו לא רק בעורף החשוב, אלא גם בחזית. אנחנו פה כדי לשים זרקור על פועלן בפני כל עם ישראל".
לפי נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסמו בדיון, נשים מהוות 20% מכלל משרתי המילואים בישראל. "כ-10,000 מהנשים קיבלו פטור משירות מילואים - ולמרות זאת הן שבו והתייצבו לשירות במלחמה", אמרה ג'רי אלמו, החוקרת שערכה את הדוח. "20% מהמגויסות משרתות ביחידות לוחמות. 57% מהנשים שירתו מעל חודשיים ו-14% מעל חצי שנה".
לדברי אלמו, ל-5,100 מילואימניקיות יש בן זוג שהיה במילואים פעילים במהלך המלחמה, ו-4,751 נשים הן אימהות לילדים. "נשים לא מרגישות בנוח להתלונן על הקושי שהן חוות, הבית מתפרק והעסק שלהן קורס", אמרה מיכל כרמל מארגון "בונות אלטרנטיבה", סא"ל במיל' בעצמה. "הן נלחמו המון כדי להגיע לתפקיד שלהן, ואם הן מתלוננות זה ייתן מוטיבציה לסביבה להגיד שהן לא מתאימות תפקיד".
3 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה היום. "נשים לוחמות ולביאות שנמצאות בכל החזיתות"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
סא"ל שיר אבינועם, ראש תחום פרט בצה"ל, סיפרה כי מ-7 באוקטובר היא מגויסת ברצף עד ימים אלו. "יש לי עסק פרטי שנמצא ב'הולד', בשם צה"ל ובשם המולדת, ואני שותפה לשיח ולנושא הדיון", אמרה. ״חשוב לי לומר שאין הבדל בין נשים לגברים בשיבוץ למילואים. יש לנו סדר גודל של 60 אלף נשים שמשרתות במילואים וזה מראה עד כמה זה משמעותי למלחמה. יש שינוי חדש שבמסגרתו נשים לא השתחררו משירות מילואים באופן מיידי ואוטומטי עם הולדת ילד. שמים אותן ב'הולד', ואם הן רוצות לצאת לפטור זה בשיח משותף".
רביד ישורון, לוחמת מילואים, דיברה בדיון על האתגרים של נשים ביחידות קרביות. "נולדתי וגדלתי בנתיבות, וב-7 באוקטובר התעוררנו לקול האזעקות בעוטף", סיפרה. "אני במילואים כל חיי, וב-7 באוקטובר אף אחד לא קרא לי ואף אחד לא התקשר אליי - וכל התרגולים של 15 שנה פשוט קרסו. בתור אישה ביחידה שהיא רק עם גברים, ומבקשת שירותים נפרדים או מקלחת נפרדת, אני לא מקבלת מענה מכלל הגורמים שאני פונה אליהם. אני מוטרדת בצבא כל הזמן וחברות שלי מוטרדות באופן סיסטמתי ואנחנו שותקות. 11 חודשים אני פוגשת לוחמות, ואני בעצמי רק במילואים האלה עברתי שני מקרי הטרדה ממפקדים בכירים - והרבה פעמים אנחנו שותקות".
רס"ן חני סוסיה, מפקדת שאחראית במילואים על השמדת מרגמות שנורות מרצועת עזה, שיתפה: "שמונה שנים הייתי לוחמת בתותחנים. ב-8 באוקטובר הגעתי לאוגדת עזה והאוגדה דיממה, אבל לא היה לי זמן להתעסק בתחושות שלי. ראיתי לנגד עיניי רק את הרצון להציל חיי אדם. אף אחד לא שאל אם אני בסדר כל התקופה הזאת, אבל אני מדברת בשם המון נשים שמעלות את השאלה האם אנחנו צריכות פסיכולוג, או האם ילדיי צריכים משהו?". רסן סוסיה הוסיפה: "גם אשתי פוטרה. התיקונים שהוועדה השיגה לא חלו עליה כי הפיטורים התרחשו עוד קודם לתיקון".
3 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
"לא מקבלות מענה מהצבא"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית נשים משרתות מילואים במלחמת "חרבות ברזל"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אילאיל קומיי דרור, רס"ן במיל', סיפרה לוועדה על השגרה הקשה של לוחמת מילואים שמשאירה משפחה בעורף. "אני נמצאת בנחל עוז במשימת איתור נעדרים, מעליי מסוקי קרב, ופתאום המורה שולחת לי הודעה - 'שהבת לא עשתה שיעורים במתמטיקה'. הם ידעו שבעלי בבית, אז למה שולחים לי הודעה כזאת? תפרגנו למילואימניקיות ואל תשאלו אותי למה אני מתנדבת, כי לא היו שואלים גבר שאלה כזאת", אמרה.
המילואימניקית גל אלקלאי הוסיפה:" שירתתי מעל 130 ימים, לא קיבלנו ציוד בסיסי כמו טמפונים, כשהגברים קיבלו תחתונים וציוד אישי נוסף. צה"ל לא יודע לתת מענה, וגם כשבצבא קיבלו תרומות אזרחיות אז לא ידעו לבקש עבורנו דברים שמותאמים לנשים. צה"ל לא מבדיל בין פוסט-טראומה של גברים לפוסט-טראומה של נשים".
לדבריה של עו"ד גייל שורש מפורום דבורה, "יש ציבור במדינה שעושה כל מאמץ להירתם ויש ציבור שעושה כל מאמץ להשתחרר. הקשיים שחווים גברים ונשים הם דומים, אבל הביטויים שלהם שונים גם בעולמות עיבוד חוויות וגם בעולמות התעסוקה". היו"ר תמנו-שטה הגיבה לדברים: "בעולם התעסוקה לדעתי מעסיקים רואים את זה שונה כשאישה יוצאת למילואים לעומת גברים שיוצאים למילואים. מצב לא תקין".
רס"ן אור כהן, המפקדת הראשונה בספינת דבורה, דיברה על כשירות הלוחמות. "היתה לי חברה שיצאה באופן אוטומטי משירות מילואים כשהיא הפכה לאמא, ולכן היא הפסידה הטבה במשכנתא", סיפרה. "צריך לעשות שבץ נא בתפקידים. יש לי חברות חובלות שיכולות לצאת לשירות משמעותי, ואחרות בלי עורף משפחתי של סבים וסבתות, מה שלא מאפשר להן להיות שם במילואים. צריך לעשות פה סודוקו של מיצוי ההון האנושי. איפה הנתונים הגבוהים של לוחמות שאנחנו רואים בנתוני השירות הסדיר במילואים? לא מוצאים להן תפקיד במילואים. יש הרבה לוחמות במילואים שלא מצוותות וזה פוגע בכשירות המבצעית שלהן".