מאז כניסתו לתפקיד בינואר 2017, העסיקו את הנשיא דונלד טראמפ תביעות אזרחיות, בדיקות וחקירות פליליות של המעגל הקרוב אליו. תובעים לשעבר מעריכים כי לאחר ההפסד לג'ו ביידן בבחירות, צרותיו המשפטיות של טראמפ עשויות להעמיק.
נאום הניצחון: "לא אפלג, אאחד. זמן לרפא את אמריקה"
(צילום: רויטרס)

10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ משחק גולף
דונלד טראמפ משחק גולף
הצרות מחכות לו באזרחות. טראמפ
(צילום: AFP)
בעוד חודשיים וחצי יאבד טראמפ את ההגנות שמערכת המשפט האמריקנית מעניקה לנשיא מכהן. הנה כמה מהתביעות והחקירות שעשויות לרדוף אותו כאשר יעזוב את הבית הלבן:

תשלומי המס

התובע המחוזי במנהטן, סיירוס ואנס, שאוכף את חוקי מדינת ניו יורק, מנהל חקירה פלילית נגד טראמפ ו"ארגון טראמפ" כבר יותר משנתיים. החקירה התמקדה במקור בדמי שתיקה ששילם עורך דינו לשעבר של טראמפ מייקל כהן לפני הבחירות ב-2016 לשתי נשים שאמרו כי היה להן רומן עם טראמפ. הנשיא הכחיש זאת.
10 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
מייקל כהן. החקירה התחילה מדמי השתיקה ששילם
(צילום: MCT)
במסמכים שהגיש לאחרונה לבית המשפט ציין ואנס כי החקירה התרחבה ועשויה להתמקד גם בהונאת בנקים, מס וביטוח, וכן בזיוף רשומות עסקיות. טראמפ טען כי החקירה שמנהל ואנס, דמוקרט, היא הטרדה ממניע פוליטי.
המקרה משך תשומת לב בגלל מאמציו של ואנס להשיג את דו"חות המס של טראמפ משמונה השנים האחרונות. ביולי דחה בית המשפט העליון של ארה"ב את בקשת טראמפ להותיר את הדו"חות חסויים. בית המשפט קבע כי הנשיא אינו חסין מפני חקירות או בדיקות פליליות בזמן כהונתו, והוא יכול להעלות טענות אחרות להגנתו נגד זימון הדו"חות על ידי ואנס. מומחים לענייני משפט אמרו כי ככל הנראה ואנס ינצח בסופו של דבר וישיג את הדו"חות.
10 צפייה בגלריה
חגיגות בבית הלבן לאחר ניצחו של ג'ו ביידן
חגיגות בבית הלבן לאחר ניצחו של ג'ו ביידן
מתנגדי טראמפ חוגגים אמש את הפסדו, בוושינגטון
(צילום: MCT)
משרד המשפטים האמריקני קבע כי לא ניתן להגיש כתב אישום נגד נשיא מכהן. הארי סנדיק, תובע לשעבר בניו יורק, הסביר כי ואנס אינו מחויב למדיניות זו מכיוון שהוא אינו תובע פדרלי, אך ייתכן שהוא עדיין נרתע מלהגיש כתב אישום נגד טראמפ בשלב זה. "החששות הללו ייעלמו כשטראמפ יעזוב את תפקידו", אמר סנדיק.
קורי ברטשניידר, פרופ' למדעי המדינה באוניברסיטת בראון, אומר כי החקירה מהווה איום על טראמפ. "העובדה שהוציאו זימונים והדיונים הגיעו עד לבית המשפט העליון מעידה על כך שמדובר בחקירה פלילית חמורה מאוד נגד הנשיא", אמר ברטשניידר.

משרד המשפטים יעמיד לדין?

טראמפ יכול בהחלט לעמוד בפני תביעה פלילית שתוגש על ידי משרד המשפטים האמריקני, בראשותו של התובע הכללי האמריקני החדש, זה של ממשל ביידן ההולך ונרקם. כמה מומחים משפטיים אמרו שטראמפ עלול להתמודד עם תביעה בגין התחמקות מתשלום מס הכנסה פדרלי, וציינו את הדיווח ב"ניו יורק טיימס" שלפיו טראמפ שילם מס הכנסה פדרלי בגובה של 750 דולר בלבד בשנים 2016 ו-2017.
ועכשיו: תור הנשיא ביידן. אולפן ynet
(צילום: אבי חי)

"יש את החומרים שיצאו מה'ניו יורק טיימס' שרומזים להונאת מס", אמר ניק אקרמן, עורך דין בחברת Dorsey & Whitney ותובע פדרלי לשעבר. עם זאת, אקרמן ציין כי לא ניתן לדעת זאת בוודאות לפני שבוחנים את כל הראיות.
טראמפ הכחיש את הדיווח ב"טיימס" וכינה אותו "פייק ניוז מוחלט". הוא טען כי שילם מסים בגובה מיליוני דולרים, אך היה זכאי להנחה ולהחזרים.
תביעה כזו, אם תוגש, תהיה שנויה במחלוקת. משרד המשפטים יכול להחליט כי העמדת טראמפ לדין אינה אינטרס ציבורי, גם אם יש עדויות לעוולות פליליות.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי? "פייק ניוז"
דונלד טראמפ לא שילם מס הכנסה פדרלי? "פייק ניוז"
"חקירה חמורה". טראמפ
(צילום: AFP)
ביידן נזהר בדבריו כשהתייחס לנושא, והוא אמר כי לא יתערב בשיקול דעתו של משרד המשפטים. בריאיון לרשת הרדיו הציבורית של ארה"ב (NPR) באוגוסט אמר ביידן כי כתב אישום פלילי נגד קודמו בתפקיד יהיה "דבר מאוד מאוד יוצא דופן וכנראה – איך אוכל לומר זאת? – לא מאוד טוב לדמוקרטיה".

חקירת הונאה בניו יורק

גם התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, חוקרת חשד להונאת מס על ידי טראמפ והחברה שלו "ארגון טראמפ".
10 צפייה בגלריה
הודח מתפקיד בכיר. אריק טראמפ
הודח מתפקיד בכיר. אריק טראמפ
הודח מתפקיד בכיר. אריק טראמפ
(צילום: MCT)
חקירתה של ג'יימס החלה לאחר שעורך דינו לשעבר של טראמפ כהן אמר לקונגרס כי הנשיא ניפח את ערכם של נכסיו כדי לחסוך כסף בהלוואות ובביטוחים וכדי לגרום להפחתת מיסי נדל"ן. "ארגון טראמפ" טען כי החקירה נפתחה ממניעים פוליטיים של ג'יימס הדמוקרטית.
במקרה הזה החקירה היא אזרחית. כלומר, במקרה של הרשעה העונש הוא כספי ואינו כולל מאסר.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
ארה"ב בחירות 2020 ניצחון ג'ו ביידן כותרות עיתונים ב עולם
"סליפי ג'ו העיר את אמריקה", "שאלוהים יברך את אמריקה". עיתוני העולם, היום
בחודש שעבר הודח אריק טראמפ, בנו של הנשיא, מתפקיד בכיר ב"ארגון טראמפ". זאת לאחר שהתובע הכללי קבע כי היה מעורב בעסקה אחת או יותר שנבדקו.

אליזבת ג'ין קרול

העיתונאית אליזבת ג'ין קרול, שעבדה בעבר במגזין "אל", תבעה את טראמפ בשנה שעברה בגין לשון הרע. זאת, לאחר שהנשיא הכחיש את טענתה כי אנס אותה בשנות ה-90 בחנות כלבו בניו יורק והאשים אותה כי היא משקרת כדי להגדיל מכירות של ספר.
10 צפייה בגלריה
העיתונאית אי.ג'י קרול
העיתונאית אי.ג'י קרול
טראמפ תקף והכחיש, היא הגישה תביעת לשון הרע. העיתונאית אי.ג'י קרול ב-2015
(צילום: AFP)
בחודש אוגוסט אישר שופט את המשך התביעה. המשמעות היא שעורכי הדין של קרול יכולים לבקש דגימת DNA מטראמפ כדי להתאים אותו לממצאים משמלה של קרול שלדבריה לבשה בחנות כשהותקפה.
שופט פדרלי במנהטן דחה את הצעת משרד המשפטים שהממשל הפדרלי יהיה מחליפו של טראמפ וישמש במקומו כנאשם בפרשה. השופט לואיס קפלן קבע כי הצהרותיו של טראמפ לגבי קרול לא נאמרו במסגרת תפקידו כנשיא.
10 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ מפגינים נגד הניצחון של ביידן אריזונה פיניקס
תומכי טראמפ מפגינים נגד הניצחון של ביידן אריזונה פיניקס
תומכי טראמפ מפגינים אתמול בפיניקס. סיכויי המאבק המשפטי קלושים
(צילום: AFP)
ברברה מקואדה, פרופ' למשפטים באוניברסיטת מישיגן, אמרה כי היא מעריכה שמשרד המשפטים בעידן ביידן ינטוש את המאמץ להגן על טראמפ. "נראה לי לא סביר שמשרד המשפטים ימשיך לדבוק בטיעון טיפשי בממשל החדש", אמרה מקואדה, תובעת פדרלית לשעבר.

סאמר זרבוס

נגד טראמפ תלויה ועומדת גם תביעת לשון הרע מצד סאמר זרבוס, מתמודדת לשעבר בתוכנית הריאליטי שלו "המתמחה", שהשתתפה בתוכנית ב-2005. זרבוס טוענת כי טראמפ נישק אותה בניגוד לרצונה במשרדו בניו יורק ב-2007, וכי בפגישה אחרת, במלון בקליפורניה, שלח ידיים ומישש אותה.
10 צפייה בגלריה
זרבוס (מימין). טראמפ טוען שיש לו חסינות משום שהוא נשיא
זרבוס (מימין). טראמפ טוען שיש לו חסינות משום שהוא נשיא
זרבוס (מימין). טראמפ טוען שיש לו חסינות משום שהוא נשיא
(צילום: רויטרס)
לאחר שטראמפ כינה את זרבוס שקרנית, היא תבעה אותו בגין לשון הרע. טראמפ טען שיש לו חסינות מהתביעה משום שהוא נשיא.
המקרה הזה הושהה בזמן שבית משפט לערעורים במדינת ניו יורק בוחן החלטה ממרץ 2019 שקבעה כי ניתן לנהל תביעה נגד טראמפ בזמן שהוא מכהן כנשיא. בכל מקרה, לטיעון החסינות של טראמפ לא יהיה עוד תוקף ברגע שיסיים את תפקידו.

הסוף ב-20 בינואר: ספירות חוזרות לא צפויות לעזור

כהונתו של טראמפ, נזכיר, תפקע ב-20 בינואר ב-12:00 בצהריים, ואז יושבע ג'ו ביידן לנשיא החדש של ארה"ב. כל זאת, כמובן, בהנחה הסבירה מאוד שמאמציו המשפטיים של טראמפ להיאבק בתוצאות הבחירות דרך בתי המשפט לא יישאו פרי. משפטנים מעריכים כי סיכוייו של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות בכלים משפטיים קלושים, ואת מצבו מקשה עוד יותר העובדה שרוב העולם הכיר גם הוא כבר בביידן כמנצח.
10 צפייה בגלריה
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
שטרסבורג פנסילבניה ספירת קולות בחירות ארה"ב
ספירת הקולות בפנסילבניה. יספרו שוב בוויסקונסין וג'ורג'יה
(צילום: AP)
מלבד שלל עתירות שהגישו עורכי דינו של טראמפ במדינות שונות בארה"ב נגד הליך ספירת הקולות, הקמפיין שלו כבר הודיע גם כי יבקש ספירה חוזרת במדינת וויסקונסין, שם ניצח ביידן בפער של 0.6%. לפי חוקי מדינה זו, כאשר מרוץ מוכרע בפער של פחות מאחוז, רשאי המפסיד לבקש ספירה חוזרת, אבל כל עוד הפער גדול מ-0.25%, הוא זה שיצטרך לשלם עליה. עלות הספירה היא מיליוני דולרים.
ספירה חוזרת תיערך גם בג'ורג'יה, שם מוביל ביידן אחרי ספירת 99% מהקולות בפער של קצת יותר מ-10,000 קולות. על כל פנים, כל עוד ישמור ביידן עד לסיום הספירה על פער של כמה אלפי קולות מטראמפ, ספירה חוזרת לא צפויה להביא לשינוי בזהות המנצח שם.
ספירות חוזרות אינן דבר נדיר מאוד בארה"ב, אבל בדרך כלל הן מביאות למעבר של כמה מאות קולות בלבד לכאן ולכאן, ובשל כך הן מסוגלות להפוך את התוצאה רק לעתים רחוקות ביותר. מתוך 5,778 מרוצי בחירות שנערכו במדינות ארה"ב ב-20 השנים האחרונות, ב-31 נערכה ספירת חוזרת, אבל בכל אחת מהספירות הללו גרמה הספירה החוזרת לשינוי של בין 239 ל-440 קולות בלבד.