החזית שפתח שלשום (רביעי) שר הביטחון יואב גלנט מול ראש הממשלה בנימין נתניהו מהווה פרק פומבי מקדים בקרב חילופי ההאשמות שילווה את מדינת ישראל ככל שתלך ותעמיק המחלוקת סביב סוגיות "היום שאחרי" בעזה וגיוס החרדים. אולם מעבר להתקוטטות בין השניים, מתעוררות שאלות לגבי שתי הצלעות הנוספות בקבינט המלחמה: מה עמדתם של השותפים בני גנץ וגדי איזנקוט? מדוע הם לא פורשים? ואם יפרשו, האם זה סופה של ממשלת האחדות שהוקמה אחרי טבח 7 באוקטובר?
העובדות ידועות. ניצחון על חמאס – "מוחלט" או בערך – לא מסתמן בטווח הנראה לעין, עסקת חטופים לא נמצאת כרגע על הפרק, וחוק הגיוס מקודם באין מפריע בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה. אז מה יש לגנץ ואייזנקוט לחפש בממשלה?
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
בנימין נתניהו, יואב גלנט ובני גנץ
השרים בני גנץ וגלנט. מלאכתו נעשית וגו'
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
כמה וכמה גבות התרוממו שלשום במערכת הפוליטית נוכח הנאום האופוזיציוני התקיף שנשא גלנט. המשתוממים תהו באוזני בני השיח שלהם מדוע לא היה זה גנץ שאמר הדברים בקולו. המחמירים הוסיפו שיו"ר המחנה הממלכתי היה צריך לשאת את הדברים כבר לפני חודשים. זה הרי היה תפקידו כשנכנס לקבינט, לא? לתרום מניסיונו, לשרטט קווים אדומים, להתריע.
גנץ חושב אחרת. לדעתו, עדיף למדינה ולציבור שהדברים יגיעו מגרונו של שר הביטחון. גלנט הוא איש ליכוד, והוא השר האמון על ניהול המלחמה. הוא גם מונה לתפקיד על ידי נתניהו, ולדברים שהוא אומר יש משמעות משולשת: צבאית, מדינית ופוליטית. לראייה, בפעם הקודמת שבה יצא בפומבי נגד נתניהו הרחובות בערו. הוא זה שקבע את סדר היום. יש כאלה שמתעקשים עד היום שהוא עצר בעצמו את הרפורמה המשפטית.
במחנה הממלכתי משוכנעים שלו גנץ היה מדבר, גלנט היה שותק. זה לא אומר שגנץ לא ידבר כלל. סביר להניח שהוא יעשה זאת, ובקרוב. בקרב יועציו יש כאלה המשוכנעים שמועד היציאה מהממשלה נמצא ממש מעבר לפינה. העיכוב מקורו בסיבה אחת: פרישה מהממשלה היא הכדור האחרון במחסנית של המחנה הממלכתי. היא זו שאמורה להפיל את מגדל הקלפים ולפזר את הכנסת לבחירות. אם המהלך ייעשה בתזמון חסר חשיבות, המטרה תתפספס.
גנץ מגבה את גלנט: "דברי אמת"

פרישה של גנץ אמורה לייצר צונאמי כפול: ראשית, להפעיל על הח"כים מהליכוד לחץ שכרגע הם משוחררים ממנו. שנית: להבהיר לציבור שהמלחמה הגיעה למצב שבו היא אינה מנוהלת עוד. ובמשתמע, גם המדינה אינה מנוהלת.
לשיטת גלנט וגנץ, שאפשר להניח שהם מתואמים צבאית באופן כזה או אחר, הבעיה בניהול המלחמה חמורה. או ליתר דיוק - הבעיה בחוסר הניהול וחוסר ההחלטיות. לדעתם אין תקדים למלחמה שבה צה"ל כובש שטחים, יוצא מהם, נאלץ לשוב וחוזר חלילה. צה"ל לא ערוך לכך ולא מעוניין במשימה שנתניהו מייעד לו – שנים של טיהור מחילות מחבלים.
ויש עוד עניין: כמו שגנץ זקוק לו לגלנט, גלנט זקוק לגנץ ואיזנקוט. בלעדיהם יעבור כובד המשקל של ניהול המלחמה לקבינט המורחב. שם, לעמדות שמציגים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר יש רוב.
פורסם לראשונה: 20:44, 16.05.24