שינוי ההחלטה בוועדת החינוך
(צילום: ערוץ כנסת)

המרד בוועדת החינוך הוביל לכך שתלמידי כיתות ה' עד י' ילמדו בבית הספר במהלך הסגר הקורונה השלישי שמתחיל הערב (יום א'), כמו יתר השכבות - אבל לא בכל הערים זה יקרה. בערים האדומות והכתומות תלמידי ה'-י' יישארו בבית, על אף ההחלטה. אבל מיהן אותם ערים? תשובה לכך אין. צבעי הרמזור אמורים להתעדכן מדי שבוע ביום חמישי וההנחיות הנגזרות מהם אמורים להיות בתוקף לשבוע שלם - אבל למרות ההתחייבות לעדכן מדי שבוע, בשבוע שעבר המפה והצבעים לא עודכנו.
  • לעיון ברשימת היישובים והשכונות האדומים והכתומים - לחצו כאן
על פי ההחלטה המקורית של הממשלה, הגנים וכיתות א'-ד' וכן י"א-י"ב היו אמורים ללמוד עד 13:00. הביקורת הובילה לשינוי ולכך שבגנים ובאותן שכבות הלימודים יהיו רגילים - ואילו בכיתות ה' עד י"ב לא יתקיימו לימודים כללי. אבל ועדת החינוך הפכה את ההחלטה, וכעת בשש שכבות אלו התלמידים היחידים שיישארו בבית הם אלו שמתגוררים במוקדי התחלואה, הערים האדומות והכתומות.
זו המפה שעודכנה לאחרונה לפני עשרה ימים:

אבל מפת פיקוד העורף המציגה את צבעי הרמזור הרלוונטיים להנחיות עודכנה לאחרונה לפני עשרה ימים. באתר משרד הבריאות אמנם נראים צבעי הרמזור העדכניים בכל יישוב ויישוב, אבל אין מדובר בצבעים הרלוונטיים להנחיות - ולכן לא ברור מיהן הערים והאדומות שהתלמידים בהן יצטרכו ללמוד מרחוק.
תל אביב, חיפה ואשדוד הן רק חלק מערים רבות שצבען הנוכחי הוא כתום - אבל הצבע המשפיע על ההנחיות (זה שעודכן ב-17 בדצמבר לאחרונה) הוא צהוב או ירוק. בני ברק, שכעת היא עיר אדומה וציון הרמזור שלה גבוה מאוד (9.3), נחשבת לפחות לפי צבע הרמזור שעודכן לאחרונה לפני עשרה ימים לעיר צהובה.
רם שפע בוועדת החינוך והספורט על לימודים בסגר השלישי
(צילום: ערוץ כנסת)

לפני כשלושה שבועות החליט קבינט הקורונה כי פתיחת מערכת החינוך עבור שכבות הגיל מכיתה ה' עד י"ב תבוצע בהתאמה לצבעי הרמזור, כך ששכבות אלה יוכלו להיפתח רק ביישובים בצבע ירוק וצהוב. רשות שנקבעה כירוקה או צהובה ביום חמישי יכולה לפתוח שכבות אלה ביום ראשון העוקב למשך שבוע, ואילו רשות שנקבעה ככתומה או אדומה לא יכולה לפתוח למשך שבוע. במהלך תקופה זו אם הרשות תשנה את צבעה, לא יחול שינוי בהנחיות אלא במקרים חריגים בלבד של התפרצות תחלואה. כאמור, בשבוע שעבר לא היה עדכון שכזה.

בתי הספר נפתחו - ומספר הנדבקים טיפס

בינתיים, מחקר חדש מראה כי פתיחת התיכונים ללימודים פרונטאליים מעלה משמעותית את הסיכוי להדבקה בנגיף הקורונה. חוקרים מאוניברסיטאות בן גוריון בנגב והרווארד בחנו את קצב ההדבקה בנגיף בילדים, לאחר פתיחת בתי ספר במדינת פלורידה. נמצא שבמחוזות שבהם פתחו את בתי הספר ללימודים פרונטאליים, נצפתה עלייה בהדבקות בקורונה, במיוחד בגילאי התיכון, לעומת מחוזות שבהם בתי ספר לימדו מרחוק. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת ADC.
אורן מירון, דוקטורנט של פרופ' נדב דוידוביץ' מהמחלקה לניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עקב אחר נתוני תחלואה במשך 10 ימים לפני פתיחתם מחדש של בתי הספר ללימודים פרונטאליים ובמשך 20 ימים נוספים לאחר פתיחתם מחדש. באמצעות השוואת בתי ספר שנפתחו מחדש עם בתי ספר שהמשיכו בלימוד מרחוק, נצפתה עלייה בשיעור התחלואה בנגיף הקורונה, במיוחד בטווח הגילאים 14-17. תוך ארבעה ימים מפתיחת בתי הספר מגמת הירידה בהדבקות שנצפתה - התהפכה. חלה עלייה של כ- 20% בהדבקות בגילאים 6-13, ועלייה של כ- 30% בגילאי 14-17.
"המחקר מעיד שכדאי לבחון את הרחבת הלימוד מרחוק בבתי ספר, באופן מונגש ומותאם לחלקי האוכלוסייה השונים, בדגש על אזורים שאינם ירוקים ובמיוחד בגילאי התיכון", אמר פרופ' דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "הצורך לכך בישראל מתחזק לאור העלייה בהדבקות הקורונה, והעדר היכולת לחסן את רוב התלמידים בשל גילם הנמוך".
"לניתוח שלנו יש השלכות משמעותיות עבור כל מדינה המנסה לקבל החלטה אם לפתוח פיזית את בתי הספר בעוד הם נלחמים בשיעורי ההדבקה", הסביר החוקר מירון. הוא הדגיש כי המחקר מאשר את הנתונים שנראו בישראל והדבר נובע, לדבריו, ממספר סיבות: "יש לנו כיתות צפופות יחסית בתיכונים. ובנוסף, תיכוניסטים לא ידועים במעקב אחר הנחיות".
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר הערב בהתייחסו לפער על אודות ציוני הרמזור כי "בהתאם להחלטת הממשלה, הלימודים לכל שבוע נקבעים לפי צבע רמזור ביום הקובע. היום הקובע מקבע את הצבע של הרמזור להחלטה על לימודים באותה עיר. זה נועד כדי למנוע תנודות בלתי סבירות, שיום אחד הלימודים מתקיימים כי הצבע צהוב וביום השני הם לא מתקיימים כי הצבע כתום ולמחרת שוב יורד לצהוב".
פרופ' אש הוסיף: "אי אפשר לקיים את מערכת החינוך בתנודות כאלה ולכן נקבע שיש יום קובע והוא קובע את הלימודים בשבוע לאחר מכן. אני לא חשוב שזה משפיע על רמת התחלואה בצורה משמעותית, בוודאי אי אפשר לראות בזה הסבר להתפרצות של התחלואה ומה שהוביל אותנו לסגר. יש גורמים רבים אחרים שמשפיעים על קפיצת התחלואה. ככל שיוחלט, אם יוחלט, שהלימודים בתקופת הסגר נקבעים על פי צבע הערים, נצטרך לקבוע מועד חדש ולקבע צבע חדש בהתאם למצב באותו יום שזה ייקבע".