תיעוד: מעצרה של שקמה ברסלר בהפגנת עובדי רפאל

ביום שכלל את חסימת נתיבי איילון ליותר משעתיים ונאום שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי אין בכוונתו "לדרוס ולרמוס" - אבל גם לא לעצור את החקיקה - זו הייתה אולי התמונה שתיחרט יותר מכולן. ד"ר שקמה ברסלר, פיזיקאית ממכון ויצמן ומייסדת מחאת "הדגלים השחורים", נעצרה בהפגנה של עובדי רפאל בכביש 4, ותועדה כשהיא נלקחת בכוח על ידי השוטרים, בזמן שהיא נושאת את דגל ישראל.
לפי המשטרה, ברסלר הובילה את המפגינים לחסום את כביש 4 לכיוון צפון, מול מכון דוד. ברסלר אמנם שוחררה זמן קצר לאחר מכן, אבל עצם המעצר של מי שנחשבת לאחת ממנהיגות המחאה נגד המהפכה המשפטית ושמנחה מדי שבוע את ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב עורר סערה. מלבדה נעצרו או עוכבו לחקירה כ-100 בני אדם, מספר חסר תקדים מתחילת ההפגנות לפני כשלושה חודשים.
5 צפייה בגלריה
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
עם הדגל: מעצר שקמה ברסלר בהפגנה בכביש 4
"בסוף החלק הטקסי של הנאומים חיכינו שיהיה רמזור אדום וירדנו לכביש מאות אנשים", סיפרה ברסלר ל-ynet על רגעי המעצר. "חלק מהמפגינים התיישבו על הכביש וכשבאתי להתיישב גם - עצרו אותי. הנחיתי את ההפגנה, אז בגלל שהיה לי תפקיד בהובלה אולי תשומת הלב הייתה יותר עליי. צריך להבין, מחאות מנומסות הן לא אפקטיביות. אנחנו לא יוצאים בשביל מחאה, אלא כדי להציל את המדינה ולנצח במאבק בזה, ולכן עושים כל מה שניתן ואם זה אומר מדי פעם להיעצר - אז אין לי בעיה".
ברסלר ציינה כי קיבלה יחס טוב מהשוטרים: "לקחו אותי קצת בכוח כי ככה זה כנראה, אבל ברור שהשוטרים הם מסכנים. ממשלת חורבן הבית שמה אותם במצב בלתי-אפשרי שלא לטובתם ושלא לטובתנו. ברור לי שיש לנו משטרה מעולה ואנחנו צריכים לשמור עליה. מדי פעם יש אלמנטים אלימים, אבל כמכלול הם סופר חשובים למדינה ואין לנו משטרה אחרת.
"נכנסתי למעצר ואיבדתי את החופש, וזו תחושה לא נעימה. אני לא אפשר שוב להיעצר. עצרו אתמול גם את מובילת המחאות בחיפה וגם את מובילת המחאות בתל אביב. יכול להיות שזה צירוף מקרים ויכול להיות שלא, אבל גם אם מישהו רצה להעביר מסר - המסר לא נתפס. להפך, זה רק מדגים עד כמה זה חשוב ולא מפחיד".
5 צפייה בגלריה
מפגין נשכב על הכביש באיילון
מפגין נשכב על הכביש באיילון
מפגין נשכב על הכביש בנתיבי איילון
מעצר המפגין באיילון

עצור נוסף אתמול, שלאחר מכן אושפז, היה משה רדמן, ממובילי מחאת ההייטקיסטים. בריאיון לאולפן ynet אמש סיפר: "השוטרים פשוט קטפו אותי מתוך ההמון, בעיניי זה היה לגמרי מכוון. לא עשיתי שום דבר מתריס. זרקו אותי על הרצפה, קיבלתי חבטה בראש וחצי שעה הייתי על הרצפה של הזינזאנה עד שהגיע איש מד"א, צרח עליהם שיש לי זעזוע מוח וצריך לפנות באמבולנס. איך אני יודע שהם חיפשו אותי? כי השוטר אמר 'יש לי כוכב בזינזאנה, אז תדאגו שלא תהיה תקשורת'".
הוא סיפר כי לא היה זה מעצרו הראשון: "כבר נעצרתי פעם אחת. אני מתלונן על זה שהטיחו את הראש שלי ברצפה כאחרון הרוצחים. יש לי הרגשה שמישהו קיבל הוראה מלמעלה לנסות להוריד כל מיני מנהיגי מחאה".
(צילום: ירון ברנר)

5 צפייה בגלריה
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
מעצר משה רדמן הפגנה תל אביב
(צילום: EPA)
במכון ויצמן גינו בחריפות את "מעצרה המביש של ד"ר ברסלר, ממובילי המאבק להגנה על הדמוקרטיה הישראלית וחברת קהילת המכון. מעצרה של דמות כה מרכזית למחאה במהלך הפגנה לא אלימה אומר דרשני, ומעלה חשש לשיקולים לא ענייניים במעצרה".
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, כתבה לפני שחרורה - ואחרי שנתניהו גינה את תקיפת דיכטר במקל של דגל, שבעקבותיה נעצרה חשודה: "אז מסתבר שנתניהו יודע לגנות. כשקורה משהו לא נוח לו, הוא מיד מגנה מבלי לבדוק מה באמת קרה. אז מר 'השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים', קודם תגנה את כל שלטי 'שמאלנים בוגדים' ותשחרר ממעצר את שקמה ברסלר, שבמדינת ישראל הציונית צריכה לקבל פרס ישראל על מאבק למען הדמוקרטיה".
ברסלר, שבצעירותה שיחקה כדורסל והייתה גם בנבחרת הצעירה של ישראל, סיימה תואר ראשון בהצטיינות בפיזיקה ובמתמטיקה בטכניון, שם קיבלה גם תואר שני בפיזיקה בשנת 2006. לאחר קבלת תואר שלישי היא הצטרפה למכון ויצמן, והקימה במכון קבוצת מחקר במחלקה לפיזיקת חלקיקים ואסטרופיזיקה, המשתתפת במחקר במאיץ החלקיקים CERN בשווייץ.

"הסרטון שלי תפס כנראה יותר מאחרים"

ברסלר הפכה לאחת הדמויות הבולטות במחאה, אך לדבריה כניסתה "לתחום" אירעה באופן ספונטני. "יצאנו פעם ראשונה בקורונה לפני שלוש שנים עם הדגלים השחורים, כאשר באותו שבוע השר דאז אוחנה סגר את בתי המשפט שבוע לפני פתיחת משפטו של נתניהו, ויולי אדלשטיין סירב לפסקת בג"ץ ולא קיים בחירות ליו"ר הכנסת, מה שהשאיר את ישראל עם רשות אחת - הממשלה.
"נוצר מצב חירום שכל מה שזכרנו משיעורי היסטוריה ואזרחות, שהנה אנחנו בדרך שהם רוצים לעשות משהו מאוד רע, שזה לשנות את שיטת המשטר במדינה ויצאנו בקריאה כבר אז לדמוקרטיה. היינו מספר אנשים שפרסמנו סרטונים ברשתות החברתיות והסרטון שלי תפס כנראה יותר מאחרים והתחלתי להתראיין וכך זה התחיל. לא תכננתי את זה. לו רציתי להיות מובילה, הייתי מכוונת לשם. גם אתמול לא תכננתי להיעצר ולהיות מצולמת. אין לי עניין בזה. יש דברים שקורים והם שמים אותך במרכז העניינים".
5 צפייה בגלריה
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
תיעוד: שיקמה ברסלר, ממובילות ההתנגדות לדיקטטורה, נעצרת בהפגנה ברפאל
ברסלר נלקחת למעצר, אתמול. שוחררה זמן קצר אחר כך
ריאיון לפני שבועיים עם ברסלר
(צילום: משי בן עמי)

במרץ 2020 יזמה ברסלר יחד עם אחיה את מחאת "הדגלים השחורים". היא סיפרה לאחר מכן, בעת שנבחרה לאחת מ-50 נשות השנה של מגזין "פורבס", כי זה קרה לאחר שיחה במשפחה שבה דובר על אפשרות שבתי המשפט ייסגרו בתקופת הקורונה.
"אבא שלי ואחי הגדול אמרו שאין סיכוי שזה יקרה. באותו הלילה סגרו את בתי המשפט". בעקבות זאת יצאה הקריאה לצאת לכיכר רבין להפגין עם דגלים שחורים, וזו הייתה תחילת הפעילות האקטיבית של ברסלר. חודש אחר כך, בעת שארגנה הפגנה, אמרה: "בחסות הקורונה מנסים להחריב לנו את הדמוקרטיה, ולא ניתן שיחריבו לנו את הדמוקרטיה".
לפני שבועיים, בריאיון לאולפן ynet, הדגישה ברסלר כי אין למפגינים עניין להתעמת עם המשטרה: "מדינה דמוקרטית זקוקה למשטרה. אין לנו משטרה אחרת. ויותר מזה, המשטרה הם אחים שלנו באמת, לא כקלישאה, והמאבק הזה נועד גם עבורם". על אפשרות להידברות אמרה: "רוצים להידבר? מצוין. תקפיאו את החקיקה, אין הידברות כאשר אקדח של חקיקה דיקטטורית מכוון לרקה של כולנו".