אחרי חיסול פואד שוכר, המתינה ישראל בדריכות במשך שבועות ארוכים לתגובת חיזבאללה - שלבסוף סוכלה ברובה במכת המנע של צה"ל בבוקר 25 באוגוסט, מעט לפני השעה 05:00 בבוקר. ואולם, אחרי רצף האירועים בלבנון - שהחל במתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, והמשיך בחיסול הדרמטי בלב הדאחייה - בישראל מעריכים שהפעם ארגון הטרור לא ימתין עוד זמן רב, ושמתקפה שלו צפויה כבר ביממה הקרובה. בינתיים, סגירת המרחב האווירי מחדרה צפונה הוארכה עד שלישי.
התקיפות בלבנון ופטריות האש, אמש

תיעוד מהצפון: המיירט משנה כיוון - ופוגע במטרה

5 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
צה"ל תקף בלבנון
( צילום: Rabih DAHER / AFP)
5 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
תקיפה בלבנון
( צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תקיפות בדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון
( צילום: AFP)

לקריאה נוספת

לאור הצפי למתקפה ביממה הקרובה, פיקוד העורף החמיר את ההנחיות מחיפה וצפונה - ודובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר אמש (שבת) כי ייתכנו שינויים נוספים. לפי שעה, על-פי ההנחיות, באזורים אלה ניתן יהיה לקיים פעילות חינוכית ולפתוח את מקומות העבודה כל עוד ניתן להגיע למרחב המוגן בזמן. כמו כן, תותר התקהלות של עד 300 בני אדם במרחב סגור, ועד 30 בני אדם במרחב פתוח. ואולם, בחלק מהיישובים בחרו להחמיר: כך למשל, בעכו ובמטה אשר בוטלו הלימודים לחלוטין - ואילו בחיפה החליטו לקיימם רק בחלק ממוסדות החינוך. אלה כל ההנחיות החדשות, ועדכוני הרשויות בדבר קיום הלימודים בשטחן.
עם זאת, צה"ל הודיע כי ביטל את יום הגיוס היום - 22 בספטמבר - ודחה את הצו הראשון למיועדים לשירות ביטחון בחיפה ובטבריה. דובר צה"ל הוסיף בהודעה כי הצבא נמצא בכוננות גבוהה ומגבש תמונת מצב בכל עת. "אנו מבקשים מהציבור להישמע ולהיצמד להנחיות פיקוד העורף ולהודעות דובר צה"ל הרשמיות בנושא", נמסר. במקביל, בצבא עדכנו כי תקפו כ-110 מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון במהלך השעות האחרונות, ובהן משגרים ותשתיות טרור. בסך הכול תקף צה"ל כ-290 מטרות של ארגון הטרור החל משעות אחר הצהריים, בהכוונת אמ"ן ופיקוד הצפון.
לדברי גורמי ביטחון, "אנחנו לפני 24 שעות מתוחות". בשבוע האחרון חזרו שוב ושוב בישראל על המונח "שלב חדש" במלחמה בחיזבאללה - וזה התבטא גם בעליית המדרגה בתקיפות בימים האחרונים, וגם בסיכול אלפי כני שיגור שמכוונים לישראל. אתמול, למשל, זמן קצר לפני הודעת דובר צה"ל ב-20:30, בוצעה תקיפה שכזו - ובלבנון דיווחו כי בוצעו לפחות 80 תקיפות באזורים שונים במדינה, שלפי צה"ל כוונו ל-400 משגרים ואלפי כנים של חיזבאללה. בנוסף, הותקפו מצבורי אמל"ח של חיזבאללה, ובתיעודים מלבנון נראו פטריות אש ופיצוצי משנה כתוצאה מתקיפות אלה. בהמשך דיווחו בלבנון על סבב נוסף, שלישי באותו יום, של תקיפות במדינה.
על רקע הדריכות הזו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים התייעצות ביטחונית בקריה בהשתתפות שרים ובכירים במערכת הביטחון. באופן חריג, לדיון הוזמן גם השר איתמר בן גביר, שבדרך כלל לא מוזמן לדיונים המצומצמים, לצד השר בצלאל סמוטריץ' - שלאחרונה החל להיות מזומן אליהם. בנוסף, שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, מנכ"ל משרד הביטחון האלוף במיל' אייל זמיר ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי
שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי בהערכת מצב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הצהרת דובר צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

פרשננו יוסי יהושוע מוסיף כי הימים הקרובים יכתיבו במידה רבה לאן הולך העימות עם חיזבאללה - ועד כמה יתרחב. ההערכות הן שארגון הטרור יעלה מדרגה בהיקף התקיפות שלו ביממה הקרובה, אך זה לא אומר שבכך זה יסתיים; מהצד השני, בימים האחרונים צה"ל נוקט גישה אחרת בצפון, ובגלי התקיפות שלו - גם אמש - הוא גורע מחיזבאללה משגרים לטווח קצר ובינוני. התקיפות הללו נועדו לפגוע ביכולת של חיזבאללה להגיב לישראל, אך הן גם ניצול הזדמנות לפגוע בכשירות שלו באופן כללי.
בהצהרתו אתמול בערב, אמר דובר צה"ל כי 16 המחבלים מצמרת כוח רדואן שחוסלו בביירות - ובראשם המפקד איברהים עקיל - התכנסו "בלב שכונת הדאחייה, בחסות אוכלוסייה אזרחית. הם נפגשו לתכנן פיגועים וחדירות לשטח מדינת ישראל. ידענו איפה הם, הקדמנו אותם וחיסלנו אותם. אנחנו ערוכים להמשך, ונמצאים במוכנות גבוהה מאוד, עם מטוסים חמושים שערוכים להתקפה בכל מקום".

גם בלבנון נערכים

חיזבאללה, נציין, הגביר מאז ההסלמה את קצב השיגורים ליישובי הצפון, וכתוצאה מכך גם נהרגו רס"ן במיל' נאיל פוארסה וסמל תומר קרן. ואולם, הצפי הוא כי לאור המכה האנושה שספג חיזבאללה, התגובה תהיה חריפה עוד יותר. למעשה, אתמול הגיע ארגון הטרור לציון דרך עגום עבורו במלחמה - 500 הרוגים מפרוץ המלחמה, כשהמספר עוד צפוי לעלות.
באל-ערביה הסעודית דווח כי חיזבאללה הטיל על שניים ממפקדיו שנותרו בחיים - עלי כרכי וטלאל חמיה - לפקד על הפעולות הבאות נגד ישראל. כרכי, שמקביל בדרגתו לפואד שוכר ואיברהים עקיל שחוסלו, הוא האחראי על הפעולות הצבאיות בדרום לבנון ועל שלוש היחידות הגיאוגרפיות של חיזבאללה שם - נאסר, באדר ועזיז. מפרוץ המלחמה רק מפקד יחידת באדר, נזכיר, נותר בחיים. בנוסף, באל-חדת' דווח כי מי שיחליף את עקיל כמפקד כוח רדואן יהיה עוזרו עלי רדא עבאס - שמכונה אבו חוסיין באריש. לפי הדיווח, עוזרו של באריש יהיה עלי מוסא א-דקוק.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
מחבלי כוח רדואן שחוסלו בלבנון
לצד קבלת האחריות על החיסול בדאחייה, ישראל עדיין לא קיבלה אחריות למתקפת הביפרים ומכשירי הקשר שיוחסה לה בלבנון ומחוצה לה. שר הבריאות הלבנוני, פראס אל-עביד, אמר אתמול כי מהפיצוצים הללו נפצעו 2,950 בני אדם, מהם 777 עדיין בבתי החולים - ו-152 מהם במצב קשה. לדבריו, מאז המתקפה ההיא נהרגו 82 בני אדם בלבנון, 38 מהם כתוצאה מהתקיפה בדאחייה.
בלבנון מדווחים על עומס רב על הצוותים הרפואיים בעקבות האירועים האחרונים, שאליהם מצטרפות התקיפות השגרתיות של צה"ל נגד פעילי חיזבאללה בעיירות דרום לבנון. אל-עביד אמר באל-ג'זירה כי למדינה יש מלאי תרופות ש"מספיק לארבעה חודשים", אך ציין כי קיים אתגר בתחום האנרגיה, במיוחד הדלק - שלפי שעה לבנון מצליחה לעמוד בו.
לדברי שר הבריאות הלבנוני, המדינה לא רוצה במלחמה, אך הוא "מעודד" מהאחדות שראה במדינה בימים האחרונים, ומכך שכל הפצועים קיבלו טיפול רפואי חרף הכאוס הרב ששרר. הוא הוסיף כי ישנן הכנות לקליטת עקורים מאזורים נוספים, אם אכן תתרחב המלחמה.
לבנון, כידוע, מתמודדת עוד הרבה לפני המלחמה עם משברים פנימיים חמורים, ואזרחיה נהנים משעות מעטות של חשמל ביום - ומסתמכים על פתרונות חלופיים וגנרטורים. מלחמה כוללת עם ישראל, שבה יעדי התקיפות יהיו רחבים בהרבה, צפויה להטיל מכה אנושה על הכלכלה הלבנונית, שממנה כבר יהיה קשה לארץ הארזים להשתקם.
פורסם לראשונה: 22:42, 21.09.24