ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן במשך כשעתיים וחצי, ודן איתו בלחימה בלבנון ובעזה, באיראן - וגם בניצול חיסולו של יחיא סינוואר כדי לגבש עסקה לשחרור החטופים.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
אנתוני בלינקן בפגישה עם נתניהו ביום ה-382 למלחמה
נתניהו ובלינקן. למתן יותר את התגובה באיראן
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בת"א, הערב
(צילום: עידו ארז )

במהלך הפגישה, בלינקן ביקש מנתניהו למתן עוד יותר את תגובתה של ישראל באיראן - שלפי הדיווחים אמורה להתמקד במתקנים צבאיים ולא במתקני הגרעין או הנפט של איראן, ולצד זאת גם לחתור לסיום הפעולה הקרקעית בלבנון תוך ניצול ההישגים הצבאיים של ישראל והפיכתם להישגים אסטרטגיים. גורם מדיני אמר כי "ניהול המערכה נמצא בידי ישראל".
בלינקן גם הציג בפגישה מפת דרכים לסיום המלחמה. בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "כל מתווה לסיום המלחמה חייב להשיג את מטרות המלחמה של ישראל - להשיב את כל חטופינו, לחסל את היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס, ולהבטיח שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל".
ראש הממשלה, נמסר עוד, הודה למזכיר המדינה על תמיכת ארה"ב במאבק נגד הציר האיראני, עדכן את בלינקן על פעילות צה"ל בלבנון והצורך להוביל שינוי ביטחוני ומדיני בצפון שיאפשר את חזרת התושבים לבתיהם, ושוחח איתו גם על שיגור הכטב"ם לעבר ביתו בקיסריה. "מזכיר המדינה האמריקני ביטא את הזעזוע העמוק של ארה"ב מהניסיון האיראני באמצעות חיזבאללה לחסל את ראש ממשלת ישראל, והבהיר כי מדובר באירוע קיצוני ויוצא-דופן", אמרו בלשכת ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
טילים בשמי באקה אל גרביה
טילים בשמי באקה אל גרביה
המתקפה האיראנית בתחילת החודש. התגובה - כנראה - על מתקנים צבאיים
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP)
נתניהו, נמסר, אמר לבלינקן שמדובר בסוגיה בעלת משמעויות דרמטיות, וכי אסור לעבור על כך לסדר היום. לאחר הפגישה בין נתניהו לבלינקן, שלפי לשכת נתניהו הייתה "ידידותית ופורייה", התקיימה פגישה מורחבת עם דרגי המקצוע.
לפי מחלקת המדינה האמריקנית, בלינקן הדגיש בפני נתניהו את הצורך לנצל את חיסול יחיא סינוואר לשחרור החטופים וסיום המלחמה בעזה, "באופן שיספק ביטחון מתמשך לישראלים ולפלסטינים כאחד", כלשון הודעת מחלקת המדינה. "הוא דן בחשיבות התוויית דרך חדשה קדימה בתקופה שלאחר הסכסוך, המאפשרת לפלסטינים לבנות את חייהם מחדש ולספק משילות, ביטחון ושיקום לעזה".
על רקע מכתב האיום באמברגו נשק שהעבירה ארה"ב, בחתימתו של בלינקן, מסרה מחלקת המדינה כי "המזכיר הדגיש את הצורך של ישראל לנקוט צעדים נוספים כדי להגביר ולקיים את זרימת הסיוע ההומניטרי לעזה ולהבטיח שהסיוע יגיע לאזרחים ברחבי עזה". גורם במחלקת המדינה אמר כי המנהיגים בישראל הבהירו בפני בלינקן שישראל לא מנהלת מדיניות לבידוד צפון רצועת עזה, וכי המנהיגים בישראל התחייבו לנהוג בהתאם לבקשות שהציגה ארה"ב באותו מכתב איום.
3 צפייה בגלריה
העברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה מטעם ירדן דרך מעבר 'ארז מערב'
העברת סיוע הומניטרי לצפון הרצועה מטעם ירדן דרך מעבר 'ארז מערב'
משאיות בדרך לרצועה באזור מעבר ארז. ישראל התחייבה לנהוג בהתאם למכתב האמריקני
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
במחלקת המדינה ציינו עוד כי "המזכיר וראש הממשלה דנו גם בלבנון ובמאמצים המתמשכים להגיע להחלטה דיפלומטית לאורך הקו הכחול הכוללת יישום מלא של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701, שתאפשר לאזרחים משני צדי הגבול לחזור לבתיהם. הם דנו בצורך להרתיע תוקפנות אזורית נוספת מאיראן ומשלוחותיה, כולל מאמצים מתמשכים של ארצות הברית ושותפותיה. המזכיר אישר מחדש את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל".
בלינקן הגיע הערב למלון קמפינסקי בתל אביב, לפגישה עם קרובי החטופים האמריקנים. מחוץ למלון הפגינו כמה עשרות בני אדם בקריאה לעסקת חטופים.
בלינקן נפגש בביקורו גם עם שר הביטחון יואב גלנט והנשיא יצחק הרצוג. גלנט אמר למזכיר המדינה כי "ישראל מתקדמת במשימתה להשמדת תשתיות הטרור של חיזבאללה בכפרי המגע הסמוכים לגבול", והוסיף כי גם לאחר סיום הפעולה, ישראל תמשיך לפגוע בשיטתיות בכל מערכי ארגון הטרור עד שתתאפשר החזרת תושבי הצפון לביתם בביטחון ולהסגת כוחות חיזבאללה מדרום לבנון. גלנט אמר עוד למזכיר המדינה שעמידתה של ארה"ב לצד ישראל לאחר התקיפה הישראלית באיראן תחזק את ההרתעה האזורית.
נשיא המדינה הרצוג הודה לבלינקן על מערכת THAAD שהגיעה לארץ, ואמר: "אנחנו בשתי גזרות מאוד מאוד פעילות, בעזה - שם ברור לכולם שנוצרה הזדמנות יוצאת דופן לממש את החובה להחזיר את החטופים הביתה בכל דרך ובכל כלי, ובצפון - ישראל תמשיך בכל דרך לפעול כדי להביא לשקט מוחלט בגבול ולביטחון מלא לאזרחינו".
הביקור מגיע על רקע ההמתנה באיראן ובישראל לתגובת צה"ל על מתקפת הטילים הבליסטיים בתחילת החודש. הביקור של בלינקן מתקיים גם על רקע המבוכה בוושינגטון בעקבות הדלפת מסמכי הפנטגון המסווגים שעוסקים במודיעין על ההכנות הישראליות לתקיפה - וארה"ב כבר התנצלה בפני ישראל על ההדלפה ופתחה בחקירה.