3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט ה-11
ועידת המשפט ה-11
לפיד ונתניהו
(צילום: מוטי קמחי, אלי מנדלבאום )
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו פרסם בצהריים (שישי) פוסט בפייסבוק שבו טען כי ראש הממשלה היוצא, יאיר לפיד, "מנסה להמריד קציני צבא וראשי ערים נגד הממשלה הנבחרת בהנהגתנו". נתניהו, שהתכוון בכך למכתב שכתב לפיד לראשי הרשויות - שבו קרא להם לא לשתף פעולה עם חבר הכנסת אבי מעוז בתחומי החינוך - ולתקרית בחברון, הוסיף כי "ההתנהלות של לפיד מסוכנת ופוגעת בדמוקרטיה".
כשעה לאחר ההאשמות של נתניהו, פרסם לפיד תגובה לראש הממשלה המיועד. "אני לא מקבל ממך שיעורים בדמוקרטיה, לא ממי שמפעיל מכונת רעל במימון זר שעוסקת בהשמצות והכפשות מהסוג הנמוך ביותר. לא היה רגע אחד בשנה וחצי האחרונות שכיבדת את הדמוקרטיה", כתב מי שצפוי להפוך לראש האופוזיציה עם כניסתו של נתניהו ללשכת ראש הממשלה.
נתניהו טען בדברים שפרסם מוקדם יותר כי "אנחנו חייבים להשאיר את צה"ל מחוץ לכל ויכוח פוליטי, ובוודאי שאסור להמריד קצינים בכירים נגד ממשלת ישראל שקיבלה את אמון העם. זאת חציית קו אדום".
"גם כשהיינו באופוזיציה, מעולם לא המרדנו נגד ממשלת ישראל", טען נתניהו. "לא עשינו זאת גם כשהממשלה היוצאת הקימה ממשלה עם נציגי האחים המוסלמים שמתנגדים למדינה יהודית ודמוקרטית, ששוללים זכויות נשים ולהט"בים. לא עשינו זאת גם כשהממשלה היוצאת רמסה נורמות דמוקרטיות בכנסת ובממשלה".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
מעוז. יהיה אחראי על היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך
נתניהו תקף: "אני קורא לאופוזיציה לנהוג באחריות. יש לנו מדינה אחת, צבא אחד ועם אחד. אסור לנו לפגוע בהם. באותה מידה אני דוחה את הטענות הכוזבות נגדנו. ממשלת ישראל בהנהגתי תשמור על הזכויות של כל אזרחי ישראל ותקפיד לנהוג מתוך ערבות הדדית ואחריות לאומית, כפי שנהגנו בכל הממשלות בראשותי. ונקודה אחרונה: מי שמוביל את מדיניות הממשלה הוא בראש ובראשונה ראש הממשלה. אני אנהיג את ממשלת ישראל לפי העקרונות הלאומיים והדמוקרטיים שהנחו אותי כל חיי, ובאמצעותם אפעל להבטיח ולשפר את חייהם של כל אזרחי ישראל - בלי יוצא מן הכלל".
בתגובה לדברי נתניהו, כתב ראש הממשלה לפיד: "מר נתניהו, אני לא מקבל ממך שיעורים בדמוקרטיה. לא ממי שמפעיל מכונת רעל במימון זר שעוסקת בהשמצות והכפשות מהסוג הנמוך ביותר. לא ממי שעמד על מדרגות בית המשפט והסית נגד שלטון החוק. לא ממי שכרגע מינה מורשע בתמיכה בטרור לשר לבטחון פנים ועבריין סידרתי לשר הפנים. לא ממי שהפר כל הבטחה שנתן אי פעם וגם שותפיו מודים שהוא שקרן סדרתי".
הוא הוסיף: "לא היה רגע אחד בשנה וחצי האחרונות שכיבדת את הדמוקרטיה. לא כשהורית לרדוף את ילדיהם של חברי כנסת, לא כשהפעלת כנופיות אלימות נגד אנשינו על הגשרים ונגד העדים במשפטך, לא כששלחת את אנשיך להפוך את הכנסת לזירה מבזה של צעקות וקללות. הטריק הזה שבו אתה קורא לאחרים לנהוג בממלכתיות בזמן שאתה איבדת כל קשר להתנהגות ממלכתית לא עושה עליי שום רושם. אנחנו לא פרייארים שלכם ואנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. בטח לא בזמן שחצי מהמפלגות בקואליציה שלך לא מגייסות את הילדים שלהם לצה"ל".
לדברי לפיד, "העובדה שאתה קורא 'להשאיר את צה"ל מחוץ למשחק הפוליטי' היא בדיחה גרועה וחסרת בושה. אתה זה שבחולשתך מינית את בן גביר לשר. אתה זה שמיהר לעשות שימוש פוליטי בכל פיגוע נגד אזרחים וחיילים. אתה זה שהכניס למשרדו סגן שר שמתנגד לשירות נשים בצבא. אתה זה שבגלל אינטרסים אישיים מכרת את הערכים ואת המורשת של אנשי המחנה הלאומי לקבוצה קיצונית של פורעי חוק שאיבדת עליהם כל שליטה. אנחנו נילחם בכל זירה ובכל דרך חוקית כדי לשמור על ישראל יהודית, דמוקרטית וליברלית".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
קיבלו סמכויות נרחבות. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: AFP)
הקואליציה הנוכחית, נזכיר, מאשימה את הליכוד והמפלגות השותפות בהסתה ובכך שהיו שהיו "אופוזיציה לישראל" בתקופת הממשלה הקודמת, שבמהלכה בלמו חוקים רבים יחד עם הרשימה המשותפת. הביקורת שנמתחת כעת על הליכוד ונתניהו נובעת מכך שבמסגרת המשא ומתן הקואליציוני, הובטחו סמכויות חריגות לאנשי רשימת הציונות הדתית-עוצמה יהודית-נעם. בין היתר, קיבל יו"ר נעם אבי מעוז אחריות על היחידה לתוכניות ושותפיות חיצוניות במשרד החינוך, שבמסגרתה מגיעים מרצים ממסגרות חיצונית להרצאות בבתי הספר - בין היתר גם להסברה בנושאי להט"ב, יהדות ובטיחות בדרכים.
במסגרת המו"מ הקואליציוני קיבל גם יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, סמכויות נרחבות כשר לביטחון לאומי (כיום המשרד לביטחון הפנים), שכוללות אחריות על פלוגות מג"ב איו"ש שבין היתר מפנות מאחזים בלתי חוקיים. יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', קיבל גם הוא סמכויות נרחבות כשר האוצר, בנוסף לשר במשרד הביטחון, בהתאם לדרישותיו.
מעוז, נזכיר, הבטיח אתמול שיפעל לבטל את מצעד הגאווה בירושלים, שאותו כינה "מצעד תועבה זנותי". נתניהו, שהבין את הנזק הפוליטי שנעשה, מיהר להבהיר כי המצעד לא ייפגע על אף ההתנגדויות אליו מצד גורמים שונים בממשלה העתידית.
לביקורת על הקואליציה העתידית הצטרף לאחרונה במרומז גם הרמטכ"ל אביב כוכבי, אחרי שבן גביר התבטא בחריפות נגד העונש שקיבל הלוחם שאמר לפעילי שמאל בחברון ש"ישבור להם את הצורה". לדברי כוכבי, "רק המפקדים בצה"ל יקבעו את ערכיו, את הפקודות ואת הטיפול באירועים חריגים".