הדיון בוועדה
(צילום: דוברות הכנסת)

ועדת העבודה והרווחה בכנסת התכנסה הבוקר (יום שני) לדון בחוק הנכים, לדיון שבסופו הושגו הסכמות להרחבת תקצוב חוק הנכים בהיקף של כ-900 מיליון שקלים. במסגרת ההסכמות הוחלט שמעבר לפעימה המתוכננת לשנת 2021, שנקבעה בבסיס הרפורמה, תחול פעימה נוספת בשנת 2022 - שתוקדש לתוספת זכויות ייעודיות כסיוע לנכים ובעיקר לילדים נכים. ההסכמות, יש לציין, הן עקרוניות - וכעת הוועדה תחל בדיונים כדי להביאם לקריאה ראשונה במליאה.
3 צפייה בגלריה
אלכס פרידמן
אלכס פרידמן
"המאבק מסתיים בהצלחה". אלכס פרידמן
(צילום: דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"יש עוד הרבה מה לעשות, אבל יש כאן בשורות גדולות". אפרת רייטן
(צילום: דוברות הכנסת)
בין התוספות הצפויות ניתן למנות את השוואת קצבאות הילדים הנכים לסכום של קצבאות שירותים מיוחדים של הבוגרים, המהווה תוספת של בין 176 ל-436 שקלים בחודש לקצבה מעבר לתוספות שצפויות להינתן לקצבה בפעימת 2021. בנוסף, הוחלט על תוספת של מאות שקלים לילדים בדרגת 100% נכות, מתן קצבה של כ-1,000 שקלים להורים של ילדים השוהים במוסדות, תוספת לבוגרים השוהים במוסדות ויצירת דרגה חדשה עליונה בקצבת שירותים מיוחדים לבוגרים וילדים - שתקנה תוספת של אלפי שקלים לקצבה. עוד הוחלט על הורדת הסף הרפואי לשירותים רפואיים מיוחדים ל-40 אחוזי נכות, כך שגם נכי הנפש ואנשים עם מוגבלות שכלית ואוטיזם יוכלו להגיש בקשה לקצבת שירותים מיוחדים, השוואת סכום הקצבה לנכים עולים חדשים, הגדלת התוספות לנכים הקשישים, ועוד.
יו"ר "נכה לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן, אמר כי "אחרי שבע שנים, מאבק הנכים מסתיים בהצלחה. אין מרגש יותר מלסיים אותו עם בשורה היסטורית לילדים הנכים. במשך שנים עברנו עליות ובעיקר מורדות וכעת הצלחנו להגיע אל קו המטרה".
מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם", חנן טל, אמר כי "לאחר כמעט שבע שנים מחאת הנכים מגיעה לסיומה, תוספת תקציבית של חמישה וחצי מיליארד שקלים שיחולקו כל שנה בין 430 אלף הנכים הכלליים, שינוי טקטוני בכלכלת מדינת ישראל. זה הוא יום חג לציבור הנכים ולחברה הישראלית כולה. זה הישג אדיר עבורנו ואנו גאים להוביל אותו בהתנדבות מלאה".
מקים "הנכים הופכים לפנתרים", אייל כהן, אמר כי "אני שמח לבשר היום לציבור הנכים שלאחר שנים רבות שפעלנו למען אוכלוסיות הנכים השגנו את המטרה העיקרית והיא העלאת קצבאות הנכות וכיבוד הסכמים שנחתמו בעבר עם שרי האוצר והרווחה. נמשיך להיות עם היד על הדופק שהכול יאושר וישולם בתאריך שנקבע"
מדוברות קבוצות מאבק הנכים נמסר כי "אנו מברכים על כל מהלך שיביא לציבור הנכים מענה למצוקותיהם. נמשיך ללא מורא כדי להביא תוצאות נוספות בעתיד לרווחת ציבור הנכים".

"יום חג חברתי"

"מעבר לרפורמה הגדולה שאושרה ב-2018 ומיושמת כאן בעלות של 4 מיליארד שקלים, יש פה רפורמות נוספות בשווי של מאות מיליוני שקלים שיטיבו עם רבים נוספים בקרב אוכלוסיית הנכים - קשישים, מונשמים וילדים נכים", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום. "יש עוד הרבה מה לעשות אבל יש כאן בהחלט בשורות גדולות".
3 צפייה בגלריה
ארגוני הנכים חוסמים את מסילת הרכבת
ארגוני הנכים חוסמים את מסילת הרכבת
אחת ממחאות הנכים באוגוסט האחרון
(צילום: דוברות קבוצות מאבק הנכים)
שר האוצר אביגדור ליברמן הוסיף: "תיקוני החקיקה מהווים בשורה משמעותית לציבור הנכים בכלל ולנכי הנפש ולילדים הנכים בפרט. נמשיך להתנהל בצורה אחראית תוך שמירה על כלכלה צומחת ומדינה משגשגת".
שר העבודה והשירותים החברתיים מאיר כהן אמר כי "היום זהו יום חג חברתי, שבו ממשלת ישראל מראה את הסולידריות שלה והדאגה לציבור הנכים בישראל. יש עוד אוכלוסיות מוחלשות שנושאות עיניהם אלינו, ואנחנו נהיה שם עבורם".
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר: "בשנים האחרונות הביטוח הלאומי וארגוני הנכים ניהלו שיח ערכי חשוב, המבטיח מענה לצורכי הנכים ומשפר את יכולתם לתפקד ולהתקיים. בסוף הדרך הצלחנו לקדם תיקונים בהסכם הניידות, בקצבאות עבור ילדים נכים, העלאת הקצבה החודשית לבוגרים ועוד. ההישגים הללו מעידים יותר מכל על תפקידו הליבתי של הביטוח הלאומי בדאגה לביטחון הסוציאלי של כלל אזרחי ישראל".