האמריקנים חוששים שראש הממשלה בנימין נתניהו יחפש תירוץ לפוצץ את העסקה, וחשים שאמנם ישראל מחויבת לשחרור החטופים - אך לא להפסקת המלחמה. האמירה של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבוקר (יום ג') כי נתניהו "מחויב לעסקה", נועדה למעשה לסנדל אותו. "הוא לא יכול לעשות כלום", אמרו גורמים אמריקניים.
בלינקן: "נתניהו מחויב להצעה הישראלית"
(צילום: מוטי קמחי)

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
נתניהו ובלינקן. האמריקנים חוששים שרה"מ יעדיף את טובתו הפוליטית
(צילום: Chuck KENNEDY / US STATE DEPARTMENT / AFP)
2 צפייה בגלריה
פגישתם של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן עם בני גנץ
פגישתם של מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן עם בני גנץ
גנץ ובלינקן, הבוקר. "יותיר את הממשלה בלי 'בגדי הסוואה'"
( צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה״ב בירושלים)
האמריקנים חושבים שבסופו של דבר נתניהו יעשה רק מה שטוב לו פוליטית. הם לא כועסים על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ שפרש מממשלת החירום, למרות שניסו להניאו מהצעד. האמריקנים הבינו כבר לפני חודשים שלגנץ אין כל השפעה בממשלה הזו. גורם אמריקני אמר שאולי עדיף שגנץ ייצא עכשיו, ויותיר את הממשלה בלי "בגדי הסוואה".
באשר לדיווח אתמול ברשת NBC, לפיו בכירים בממשל ביידן דנו באפשרות לביצוע עסקה בין ארה"ב לחמאס לשחרור חמישה ישראלים חטופים בעלי אזרחות אמריקנית, אמרו גורמים אמריקניים כי הם לא יודעים מאיפה צץ הסיפור הזה, ולא חושבים שיש לו היתכנות.
הבוקר המשיך בלינקן את ביקורו בישראל, ואחרי שאמש נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם עם שר החוץ ישראל כ"ץ, היום נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד. בצאתו מהפגישות פגש שוב במשפחות חטופים - והתייחס למגעים לעסקה: "על חמאס להחליט אם הוא מתקדם עם ההצעה או לא. נתניהו אישר אמש את המחויבות שלו להצעה (הישראלית)". לפיד אמר למשפחות החטופים בחוץ: "האמריקנים יותר מחויבים לנושא החטופים מאשר ממשלת ישראל".
בלינקן וגנץ
( צילום: דוברות המחנה הממלכתי, עידו רימון)

לדבריו של בלינקן, "תגובת חמאס להחלטת האו"ם היא סימן מעורר תקווה. מוצא פיהם של מנהיגי חמאס בעזה הוא מה שחשוב, ואנחנו מחכים לשמוע אותם. ככל שזה יימשך, כך הסיכוי שהסכסוך יתפשט".
אחרי אותו איתות חיובי לכאורה מצד חמאס, "גורם מדיני" בישראל התייחס אחר הצהריים להחלטה שהתקבלה אמש במועצת הביטחון של האו"ם, אחרי כחצי יממה, ואמר: "ישראל לא תסיים את המלחמה לפני השגת כל יעדיה - חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת כל חטופינו ווידוא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל". עם זאת הוא ציין כי המתווה שהוצג דווקא "מאפשר לישראל לעמוד על תנאים אלה והיא אכן תעשה זאת".
גורם המעורה במגעים אמר בהמשך לסוכנות הידיעות רויטרס כי חרף ההצהרות מישראל וחמאס - טרם התקבלה מאף צד התייחסות רשמית להצעה שמגובה כעת בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם.
בפגישתו עם גנץ, הבהיר לו מי שהיה עד תחילת השבוע חבר קבינט המלחמה כי יתמוך בכל מתווה אחראי לשחרור חטופים גם מחוץ לממשלה. מהמחנה הממלכתי נמסר כי גנץ הדגיש בפגישה את חשיבות הפעלת מירב הלחץ על המתווכות להביא את הסכמת חמאס למתווה שהציעה ישראל. כאמור, מחוץ לפגישה המתינו לבלינקן קרובי חטופים - שקראו לו לקדם עסקה בהקדם האפשרי. "אנחנו רוצים אותם חיים", צעקו.
ההפגנה מחוץ לפגישות בלינקן
(צילום: אורי דוידוביץ)

סאמי אבו זוהרי, דובר חמאס, מסר הבוקר, במקביל להצהרת בלינקן מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב, כי "חמאס מקבל את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם על הפסקת האש ומוכן לנהל משא ומתן על פרטיה".
אמש מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את ההצעה האמריקנית שקוראת לישראל ולחמאס להסכים לעסקת חטופים והפסקת אש שעומדת כעת על הפרק. 14 מדינות הצביעו בעד ההצעה, רוסיה נמנעה אך לא הטילה וטו, ואף מדינה לא הצביעה נגד.
בנוסח המקורי של ההצעה האמריקנית, נזכיר, הייתה קריאה לחמאס לקבל את העסקה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים - וכעת הקריאה בהצעה שעברה היא גם לישראל ליישם את העסקה. בנוסף לקריאה המשותפת שלמעשה שמה את ישראל וחמאס במשוואה אחת, ישראל הודיעה לממשל האמריקני לפני ההצבעה כי הנוסח הנוכחי של ההצעה בעייתי ולא משקף את מתווה העסקה הישראלי.