בית משפט השלום בירושלים הורה הערב (חמישי) להנהלת מוזיאון מגדל דוד לקיים מחר את מסיבת הגאווה של ליין "טיפולי הרמה". כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, המוזיאון החליט לבטל את המסיבה בעקבות מכתב מרבנים שהגיע גם לידי ראש העיר ירושלים - ובהקלטה שהתפרסמה הערב נשמעת נציגת הנהלת המוזיאון מסבירה כי זו אכן הסיבה.
הקלטת נציגת ההנהלה: "ראש העיר לא יכול לחיות עם זה, חייבים לעצור את מכתבי הרבנים"

ב"טיפולי הרמה" ניסו במשך שנים לקיים מסיבה במוזיאון, כמו מסיבות רבות אחרות. לאורך השנים השתכנעו כי לא הצליחו לעשות זאת בשל "קשיים טכניים" - אך הפעם הופתעו לגלות שלחץ אדיר של גורמים שמרניים הוא זה שמונע את קיומה.
בשיחה שהתקיימה בין מארגני המסיבה לנציגת הנהלת המוזיאון, לאחר שהודיעה להם כי המסיבה מבוטלת, היא אמרה כי לראש העיר משה ליאון יש חלק בדבר. בשיחה המוקלטת נשמעת הנציגה אומרת למארגני המסיבה: "קיבלנו מכתב מרבנים, ואחר כך אנחנו מפסידים מזה הכנסות של שנה. כי הם לא מבינים. המצב כרגע הוא שצריך לעצור את כדור השלג הזה. אנחנו צריכים למצוא איזושהי דרך עדינה וחכמה לפתור את המשבר הזה".
בהמשך, כשנשאלה על ידי מארגני המסיבה מול מי המשבר, נאמר כי "זה מול ראש העיר, הם לא מבינים. חושבים שיש פה כנס, שעושים פה טיפולים. הם לא יודעים מה זאת מסיבה ומה זה לא מסיבה. לכן צריך לטפל בנראות של האירוע הזה. החיבור בין 'טיפולי הרמה' למגדל דוד נראה להם מאוד - ראש העיר לא יכול לחיות עם זה. אנחנו חייבים לעצור את המכתבים האלה של הרבנים. זה עושה לנו נזק ארוך טווח. אתה כותב 'טיפולי הרמה' במגדל דוד, זה ברור להם שמישהו עושה פה טיפולים. הם לא מבינים שככה קוראים לליין. מי שמתקצב זה העירייה אותנו, לא אתכם".
1 צפייה בגלריה
מכתב שרב מוכר ובעל השפעה בירושלים שלח לראש העיר
מכתב שרב מוכר ובעל השפעה בירושלים שלח לראש העיר
מכתב הרבנים למשה ליאון. מופע תועבה
מארגני המסיבה סיפרו השבוע כי "אפילו החלטנו להוריד מהגרפיקות את שם המסיבה 'טיפולי הרמה' כדי שיהיה יותר מעודן, אפילו שאנחנו רצים איתו במשך שנים, אבל לאחר מכן, נציגי המוזיאון אמרו לנו שיש לעירייה בעיה אידיאולוגית עם קיום המסיבה".
בדיון שהתקיים היום, מתחה שופטת בית משפט השלום יעל ענתבי שרון ביקורת על הנהלת המוזיאון, וקבעה כי הפרה את החוזה שנחתם עימה. היא אמרה שאם התנאים שהמשטרה הציבה לקיום האירוע יתקיימו - אין מניעה לעשות זאת. מסמך פרוטוקול הישיבה שערך קצין האג"ם המשטרתי עם המארגנים, ושהגיע לידי ynet, העלה כי הוא מברך באופן מפורש על קיום האירוע וכלל לא אוסר על קיומו - חרף טענות של המוזיאון, שלפיהן המשטרה אוסרת לקיים שם מסיבות בחודש יוני.
במהלך הדיון הבהירו מארגני המסיבה כי דחיית האירוע בלתי אפשרית, מאחר שמאות כרטיסים נמכרו ועשרות אמנים שוריינו להופיע.
עו"ד אורי נרוב, מנהל המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמר לאחר החלטת בית המשפט: "אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט שדחה את כל התירוצים של המוזיאון שניסו להסוות התנהלות הומופובית ומפלה כלפי הקהילה הגאה. יש שופטות בירושלים. יש בירושלים מקום לכולם וכולן, ללא קשר לנטייתם המינית".
יונתן ולפר, יו"ר הבית הפתוח בירושלים וממייסדי "טיפולי הרמה", אמר לאחר ההחלטה: "יש שופטות בירושלים. ההפרה הבוטה של ההסכם זעקה היום בבית המשפט ואנחנו שמחות שהשופטת יעל ענתבי שרון קיבלה החלטה ברורה שלא מוכנה לקבל את ההתנהגות הפסולה". גם סגן ראש העיר ירושלים ומחזיק תיק התרבות עו"ד יוסי חביליו, שנכח בדיון, הביע תמיכה בעמדת הקהילה הגאה: "אין כל גאווה באפליה. ישנה חשיבות עצומה בלקיים את האירוע של הקהילה הגאה מחר. כל החלטה אחרת תשדר מסר של כניעה ללחצים דתיים קיצוניים".
במכתב הרבנים שנשלח להנהלת מוזיאון מגדל דוד, ושאליו כאמור מכותב גם ראש העיר ליאון, נכתב בין היתר כי "אנו דורשים ממך לבטל 'מופע תועבה' במגדל דוד, המהווה סמל עולמי לירושלים, תחת הכותרות: אם אשכחך ירושלים... טיפולי 'הרמה', והם כותבים באותיות קטנות שדוד המלך היה (עפר לפיהם) הומוסקסואל רח"ל. להזכירך כי על חילול השם אין מחילה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".

התגובות - והסתירות

עיריית ירושלים מסרה בתגובה לכתבה שפורסמה השבוע: "לאמירות המתוארות אין כל אחיזה במציאות. מוזיאון מגדל דוד קיבל הנחיה ממפקד מרחב ציון במשטרת ירושלים על הפסקת כלל האירועים במקום לאלתר, בשל בעיות בטיחות שהתרחשו לאחרונה. בעקבות ההנחיה, מנכ״לית המוזיאון החליטה על ביטולם של מספר אירועים שאמורים היו להתקיים בקרוב, ובהם המסיבה הנ"ל".
מנכ"לית ואוצרת ראשית במוזיאון מגדל דוד, אילת ליבר, מסרה בתגובה השבוע: "מגדל דוד הוא מוסד פתוח, ליברלי, שמקבל את כולם. תמיד היה ככה ותמיד יהיה ככה. בזמן האחרון, בעיקר בשבוע ירושלים, היה רצף אירועים צפוף ומסיבות שיצאו משליטה ובעיות התנהלות שאילצו אותנו לקחת פסק זמן, ולהקפיא את כל המסיבות בדיון עם המשטרה והוועד המנהל. אין שום אפליה. זאת עיר מורכבת, וצריך להתנהל בה באופן רגיש. הרבנים עושים לנו נזק לא מהיום. כל המסיבות יוכלו להתקיים מחדש אחרי שנסדיר את הנהלים. המסיבות נעשות הרבה יותר פרועות. זה מוזיאון, יש לזכור. אין לנו אף בעיה עם שום אוכלוסייה מהעיר".
המשטרה מסרה השבוע: "בניגוד לנטען, המשטרה לא אסרה על קיום מסיבות במקום. נציין כי ביחס למסיבות במגדל דוד, הוציא לאחרונה מפקד המרחב הנחיה מתבקשת וממוסמכת, בעקבות מספר אירועים שנערכו במקום ובהם הייתה בעיה משמעותית של חניות במרחב הציבורי, הפרעה ממשית למשתמשי הדרך, חסימת הציר, וכן אנשים בגילופין שיוצאים מהמקום ומסכנים את עצמם ואחרים. ממועד כתיבת המכתב הזה, לא יאושרו אירועים דומים במגדל דוד שלא תהיה התייחסות יעילה ואפקטיבית בכל מה שקשור לחניות והסדרי התנועה, וכן ליציאת מבלים מהאירוע (שיכורים וכו')".
פורסם לראשונה: 19:08, 13.06.24