1 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(gettyimages)
הטירונות בצה"ל, שמתחילה לרוב עוד ביום הגיוס, יכולה להיות חוויה מאתגרת עבור רבים. מקלחות משותפות, חדר אוכל לא תמיד מזמין ומגורים באוהלים גם במזג אוויר קשה. אף על פי שהטרוניות בנושא נחשבות כפינוק מצד חיילים צעירים, יש מי שכמעט ואיבד את חייו בגלל תנאים תברואתיים קשים.
שי (שם בדוי) התגייס לפני כחמש שנים והוצב בבסיס הטירונים ניצנים. לטענתו, בבסיס היו מכרסמים ובעלי חיים שהסתובבו תדיר בחדר האוכל ובמקלחות. בנוסף, שי התגייס בחורף, לן עם עוד חיילים באוהל שבו שרר קור עז ואף הוצף לא אחת בשל גשמים רבים.
שי סבל משיעול כבד ומתמשך ומכאבי ראש עזים. הוא לא פונה לבירור רפואי, והמצב אף החמיר כשהחל להרגיש נימול בגפיו. לקראת סוף הטירונות, התמוטט בביתו והובהל לבית החולים. שם התברר כי הוא סובל מתסמונת הפוגעת במעטפת העצב ומתפרצת בעקבות זיהום.
מצבו של שי הידרדר והוא אושפז בטיפול נמרץ, מורדם ומונשם, ונשקפה סכנה לחייו. לאחר כחודש הוא הועבר לשיקום נשימתי. כיום שי ממשיך לסבול מבעיה נוירולוגית, כאבים קשים ונימול בגוף ואף מתקשה בפעילויות בסיסיות.

"לא עובד, מתקשה להתנייד"

"נערכתי לשירות הצבאי, היה לי ברור שיהיה קשה, אבל לא ציפיתי לתת-תנאים", סיפר שי שעדיין נמצא במעקב רפואי בבית חולים. "הטירונות הפכה להיות לא רק הזיכרון הכי נורא שלי, אלא פגעה לי בבריאות, פגעה בחיים שלי. תנאים תברואתיים מבישים, שינה בקור מקפיא, בתוך שלוליות מים, אין אמצעי חימום, מזון שלא ראוי למאכל אדם".
לדבריו, החוויה הקשה מהטירונות מלווה אותו בכל רגע בחייו, גם בהווה. "אני לא עובד, מתקשה להתנייד, אוסף את השברים, אבל זה תהליך ארוך ולא קל. גם היום אני רואה בתקשורת תמונות קשות של תנאים בסיסיים ירודים בבסיסים, מאהלים שלא ראויים למגורים, חדרי אוכל שבהם שורצים מקקים. בפן האישי זה מחזיר אותי אחורה, גורם לי תחושות מאוד לא קלות. אני מבין מה עוברים החיילים, כמה סבל מיותר. זה ממש לא בא ממקום של פינוק, אין סיבה שזה יהיה ככה. המקרה החמור שלי צריך להדליק נורה אדומה לצה"ל".
שי הגיש בקשה להכיר בו כנכה צה"ל, אולם תחילה סברו במשרד הביטחון כי אין קשר בין התסמונת שהתפרצה לחוסר היגיינה בבסיס. בעקבות ערעור שהוגש באחרונה על ידי בא כוחו עו"ד אלי סבן, התקבל הערעור ושי הוכר כנכה צה"ל. בהמשך יוחלט על מספר אחוזי הנכות כשרופא מטעם התביעה ממליץ על 90% נכות.
אלי סבןעו"ד אלי סבן
עו"ד סבן אמר: "מדובר במקרה מצער שצריך להדליק נורה אדומה אצל כל הגורמים בצבא. אין ספק שמדובר במקרה קשה שגרם לנזק בלתי הפיך לחייל שהתגייס עם מוטיבציה גבוהה לשרת בצבא ובסוף הפך לנכה בצורה קשה. מצופה מהצבא לדאוג לתנאים בסיסים וסבירים לחייל שיעבור את השירות.
"אני מקווה שמקרה זה יעביר מסר לכל האחראים בצבא על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלה. בסופו של דבר אנו שמחים שאחרי הגשת הערעור שלנו בית המשפט קיבל את הערעור וקבע שהתנאים הקשים גרמו למחלה הקשה שממנה הוא סובל עד היום".