3 צפייה בגלריה
גזר דין ללהב נאוגרקר אוחנינה
גזר דין ללהב נאוגרקר אוחנינה
להב אוחנינה
(צילום: יריב כץ )
פרקליטות המדינה הגישה היום (ראשון) לבית המשפט העליון ערעור על עונשו של להב נגאוקר אוחנינה, בן 21 מבת ים - שהודה והורשע לפני כשבועיים וחצי בשורת עבירות בגין מעורבותו בניסיון לינץ' בצעיר ערבי בטיילת בעיר במהלך מבצע "שומר החומות" במאי.
אוחנינה הורשע בהסתה לאלימות, הסתה לגזענות, התפרעות שסופה נזק ממניע גזעני וכן בחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני. הוא המורשע היחיד עד כה בפרשה, ונידון לעונש של שנת מאסר בלבד. אוחנינה לא הורשע בתקיפה פיזית של הצעיר, אולם הוא ניפץ את שמשות רכבו בין היתר וירק עליו כשהיה על הקרקע. הפרקליטות הדגישה בהודעת הערעור שהעונשים הקבועים בחוק לצד העבירות שביצע הינם בין 5 ל-10 שנות מאסר בפועל.
3 צפייה בגלריה
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
ניסיון לינץ' באדם ערבי בטיילת בת ים
קורבן ניסיון הלינץ'
(צילום: יריב כץ)
לטענת הפרקליטות, כפי שכתבה בערעור עורכת הדין רחל מטר, "מעשיו של הנאשם הינם בעלי חומרה ייחודית ועודפת, נוכח העובדה כי ביצע שורה ארוכה של מעשי אלימות ועבירות רכוש ממניע גזעני, ומשום שההסתה שהשמיע, באופן חוזר ונשנה, הייתה בזירת התפרעויות אלימה, כך שהשפיעה על המון מוסת בזמן אמת, תוך שימוש בדגל המדינה.
"גם לאחר שהמון הפורעים במקום ביצע ניסיון לינץ' אכזרי באדם חף מפשע, שכל חטאו היה במוצאו הלאומי-אתני, מצא המשיב לנכון להתראיין בטלוויזיה, בשידור חי, להצדיק את המעשים, ללבות את השנאה ואף להוסיף ולשלהב את הפורעים לבצע מעשים נוספים", צוין בהודעת הערעור.
ניסיון הלינץ' בבת ים, מאי 21
(צילום: יריב כץ)

לפי הכרעת הדין, ב-12 במאי 2021 הגיע אוחנינה לטיילת בבת ים בעקבות פרסומים ברשתות החברתיות באשר להתארגנות לצורך פגיעה באזרחים ערבים ובעסקים בבעלות ערבים. אוחנינה ופורעים אחרים התאספו מול מסעדת "שווארמה סהרה" בטיילת, הוא הניף את דגל ישראל וקרא לכיוון הקהל המשולהב קריאות חוזרות ונשנות של "מוות לערבים", והקהל הצטרף לקריאות. יחד עם אחרים, גנב אוחנינה פחיות ובקבוקי שתייה מהמסעדה וחילק אותם לפורעים, שזרקו אותם לעבר חלונות המסעדה וניפצו אותם.
מהכרעת הדין עולה כי זמן קצר לאחר ההסתה שהשמיע, עשרות פורעים תקפו עובר אורח תמים ממוצא ערבי. במקביל לתקיפתו, אוחנינה ואחרים חיבלו ברכבו, ניפצו את שמשותיו, שברו את המראות וניסו לעקור את דלתות המכונית. בזמן שהצעיר הערבי שכב פצוע על הקרקע, ירק עליו אוחנינה וגנב חפצים מרכבו. בהמשך הערב הוא אף התראיין בשידור חי לחדשות כאן 11, ואמר, בין השאר: "אנחנו יצאנו היום לרחוב כדי לריב עם ערבים, כדי שאנחנו נראה להם שהם לא יכולים לשלוח לפה טילים. אנחנו נרביץ להם, אם צריך גם נהרוג אותם ואם צריך גם נרצח אותם".
3 צפייה בגלריה
נזקים בטיילת בת ים
נזקים בטיילת בת ים
המסעדה שניזוקה בטיילת
(צילום: יריב כץ)
בנוסף לעונש המאסר, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב בני שגיא קבע לפני כשבועיים וחצי כי אוחנינה ירצה גם מאסר על תנאי וישלם 2,000 שקלים פיצויים לבעל מסעדה שניזוקה במהלך הפרעות. "חשוב להדגיש כי הנאשם לא נטל חלק בתקיפת המתלונן", הבהיר השופט בהחלטתו. "מדובר במעשים מכוערים, אשר מעבר לפגיעה הגופנית והקניינית, נושאים עמם גם מימד של עלבון והשפלה. גורמי אכיפת החוק ובתי המשפט מצווים להוקיע מעשים כגון אלה, ולהצמיד להם תג עונש משמעותי".
"עם זאת, וחרף מעשיו המכוערים של הנאשם", כלשון השופט, "אני מתקשה לראותו כדמות מרכזית או משמעותית, ולראות בחלקו ככזה המצדיק מתחם עונש הולם כפי שנטען על ידי התביעה, אשר נראה כי נשמר למקרים חמורים בהרבה מבחינת רמת האלימות הקונקרטית, או לנאשמים 'מסיתים' בעלי יכולת השפעה על ציבור גדול".