מהמנחת בראשון לציון המריא בצהריים (שלישי) מטס ביוזמת קיבוץ כפר עזה, בקריאה לשחרור החטופים. תשעה מטוסים במבנה חסר טסו מעל חופי ישראל עד לקיבוץ שפיים, שבו מתארחת קהילת הקיבוץ, ובדרכו חזרה עבר המטס מעל כיכר החטופים בתל אביב לשם הבעת הזדהות ותמיכה.
צפו: המטס למען שחרור החטופים
(צילום: ליאור שרון)

אל המטס הצטרפו גם נציגי משפחות החטופים מכפר עזה ובכללם לירן ברמן (אחיהם של גלי וזיו ברמן), רוני שטיינברכר (אביה של דורון שטיינברכר), בני משפחת סיגל ובני משפחת דמארי. כשהמטוסים עברו מעל קיבוץ שפיים, אמר רוני שטיינברכר מהמטוס: "221 ימים - דורוני, אמילי, גלי וזיו וקית' סיגל עדיין חטופים בעזה. לא תהיה לנו עצמאות ולא חירות עד שהם לא חוזרים הביתה. תחזירו לנו אותם הביתה. עכשיו".
כשהמטס עבר מעל כיכר החטופים, הטייסים אמרו ברשת הקשר: "עוד לא אבדה תקוותנו. טייסי ארגון עננים שולחים קריאה ברורה להשבתם של כל החטופים הביתה. אחרי טיסת מבנה חסר בשמי הארץ - ברור לכולנו כי רק השבתם תוכל להשלים את החסר במדינה".
3 צפייה בגלריה
מטס למען שחרור החטופים
מטס למען שחרור החטופים
מטס למען שחרור החטופים
(צילום: אורן טרנר)
3 צפייה בגלריה
עמית סוסנה, אביבה סיגל ובני משפחות החטופים
עמית סוסנה, אביבה סיגל ובני משפחות החטופים
בין המשתתפים באירוע: עמית סוסנה ואביבה סיגל ששוחררו משבי חמאס
(צילום: שי יהונתן כהן דבי)
3 צפייה בגלריה
סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שטיינברכר
סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שטיינברכר
סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שטיינברכר
(צילום: שי יהונתן כהן דבי)
המטס מעל הגן הלאומי אפולוניה, ליד הרצליה
(צילום: אדר סטולרו מליחי, רשות הטבע והגנים)

השנה, בעקבות המלחמה, החליט צה"ל לבטל את החגיגות הצבאיות ביום העצמאות. על כן, הוחלט כי מטס חיל האוויר המסורתי והמשט באילת לא יתקיימו. צה"ל הודיע על ההחלטה לאחר דיונים בצבא, "ולאור מיקוד הצבא במלחמה ובהתאם להמלצת מפקד חיל הים ומפקד חיל האוויר". אתמול, ביום הזיכרון, התקיים כמדי שנה מטס במבנה חסר מעל הר הטייסים והר הרצל בירושלים.
מוקדם יותר היום אמר ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני כי השיחות להפסקת אש ועסקה בין ישראל לחמאס נמצאות כעת במבוי סתום. לטענתו, הפעולה הישראלית ברפיח "החזירה את המצב אחורה". הוא הוסיף כי יש "הבדלים פונדמנטליים" בין ישראל לחמאס בנוגע לסוגיות של שחרור החטופים והמשך המלחמה: "אפשר להגיע לעסקה בתוך ימים, אבל אין בהירות מצד ישראל על איך לסיים את המלחמה", אמר.
"יש צד אחד שרוצה לסיים את המלחמה ואז לדבר על שחרור החטופים, ויש צד אחר שרוצה את החטופים ורוצה להמשיך במלחמה. כל עוד לא יהיה מכנה משותף בין שני הדברים הללו - זה לא יביא לנו תוצאה", אמר בהתייחסות לפערים הגדולים בין ישראל לחמאס. אל-ת'אני ציין כי קטאר, שלאחרונה הודיעה שתבחן את תפקידה כמתווכת, תמשיך בתפקיד הזה "גם אם יש כאלה שלא יאהבו זאת". לדבריו מאמצי התיווך של דוחא בין ישראל לחמאס לא פסקו חרף האתגרים. "הבהרנו היטב לכולם - התפקיד שלנו מוגבל לתיווך. זה מה שנעשה, זה מה שנמשיך לעשות".