נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינהל היום ישיבה של המועצה לביטחון לאומי בארצו שתעסוק ב"הרתעה הגרעינית", כך הודיע בצהריים (יום ד') הקרמלין. ההודעה על הישיבה היא מסר ברור למערב, ובאה בשעה שמוסקבה שוקלת כיצד להגיב לבקשה של אוקראינה שארה"ב תאפשר לה לתקוף בעומק רוסיה באמצעות הטילים ארוכי הטווח שהאמריקנים מספקים לקייב.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה תרגיל ימי הגדול מסוף המלחמה הקרה
נשיא רוסיה תרגיל ימי הגדול מסוף המלחמה הקרה
נשיא רוסיה פוטין. 88% מראשי הנפץ הגרעיניים - בידיו ובידי ארה"ב
(צילום:Sputnik/Vladimir Kazakov/Pool via REUTERS)
6 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה יורה לעבר ה כוחות הרוסיים ליד בחמוט
צבא אוקראינה במזרח המדינה. מאבד עוד ועוד שטחים
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי המועצה, שמשמשת מעין פוליטבורו בן זמננו שבו חברים הבכירים המקורבים ביותר לפוטין, בכלל זה גורמים ניציים רבי השפעה, היא אירוע חשוב: "יהיה בו נאום של הנשיא, והשאר, מסיבות ברורות, יסווג כ'סודי ביותר'".
המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שנמשכת כבר יותר משנתיים וחצי, הציתה את העימות החמור ביותר בין מוסקבה למערב מאז משבר הטילים הקובני ב-1962, משבר שנחשב לאירוע שבו שתי המעצמות של ימי המלחמה הקרה היו בנקודה הקרובה ביותר לפתיחה מכוונת במלחמה גרעינית.
פוטין, מקבל ההחלטות הראשי ברוסיה בכל הנוגע לארסנל הגרעיני העצום של ארצו, שוקל בימים אלה כיצד להגיב אם וושינגטון ובעלות בריתה האירופיות יתירו לקייב להשתמש בטילים שהן מספקות לה כדי להכות בעומק רוסיה, כפי שמבקש הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. לפני שבועיים אמר פוטין שאם המערב ייתן אישור שכזה, פירוש הדבר יהיה שהוא מעורב ישירות בלחימה נגד רוסיה – ורוסיה תיאלץ "לקבל החלטות בהתאם". רוסיה היא המעצמה הגרעינית הגדולה בעולם, ו-88% מראשי הנפץ הגרעיניים על פני כדור הארץ מרוכזים בידיה ובידי ארה"ב.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי
ולדימיר זלנסקי
זלנסקי. המסר מרוסיה: "אי אפשר לכפות עלינו שלום"
(צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka)
נשיא אוקראינה זלנסקי אמר אתמול במועצת הביטחון של האו"ם כי אי אפשר יהיה לקרב את סוף המלחמה בין ארצו לבין רוסיה באמצעות שיחות בלבד, וכי יש "לכפות" שלום על רוסיה, כשכוונתו לגביית מחירים כבדים יותר ממנה בשדה הקרב. דוברו של פוטין פסקוב דחה היום את דבריו: "עמדה כזו היא טעות פטאלית ושיטתית", אמר. "זה חוסר הבנה עמוק שבאופן בלתי נמנע יגרור השלכות עבור המשטר בקייב. אי אפשר לכפות על רוסיה שלום".
רוסיה רושמת בשבועות האחרונים עוד ועוד כיבושים במזרח אוקראינה, ולפי הדיווחים קצב ההתקדמות שלה שם הוא הגבוה ביותר זה שנתיים. היום הודיע משרד ההגנה הרוסי על כיבוש שני כפרים נוספים במחוז דונייצק, הכפרים הוסטרה והריהוריבקה, ובקרמלין אמר פסקוב כי "הדינמיקה בשטח חיובית". קודם לכן השבוע דיווחו התקשורת הממלכתית ברוסיה ובלוגרים צבאיים רוסים כי כוחות רוסיים החלו להסתער על העיירה החשובה ווהלדר.
6 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר הקרמלין פסקוב. זלנסקי "טועה טעות פטאלית"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
הצבא האוקראיני נלחם. גורמים רוסים: "זה השלב המסוכן ביותר במלחמה"
(צילום: AFP )
בסך הכול שולטת כעת רוסיה בקרוב לחמישית משטח אוקראינה, אחרי שכבשה גם חלקים נרחבים ממחוזות זפוריז'יה וחרסון, וכמובן את חצי האי קרים ב-2014. כעת, כשהאוקראינים מפסידים עוד ועוד יישובים חשובים במזרח ארצם, המלחמה נכנסת לשלב שבכירים רוסים הגדירו כמסוכן ביותר במלחמה עד כה.
פוטין, המציג את המערב כגורם התוקפני במלחמה באוקראינה, הזהיר בשנה האחרונה שוב ושוב כי ארה"ב מסתכנת בפרוץ מלחמה עולמית בגלל הסכסוך האוקראיני. רוסיה נמצאת כעת בתהליך של בחינה מחדש של דוקטרינת הגרעין שלה, הקובעת את הנסיבות שבהן היא עשויה לבחור להשתמש בנשק גרעיני.