תושבי שדרות מתייחסים לירי הרקטות
(צילום: בראל אפרים)

אחרי עוד לילה מתוח שבשיאו שוגר המטח לעבר העיר, תושבי שדרות יצאו לסידורים האחרונים לפני כניסת השבת בתחושה שהסבב הבא מול חמאס קרוב מתמיד. למרות שיגורי הרקטות בימים האחרונים ואיומי חמאס, כמעט ולא נותרו חניות פנויות במרכז המסחרי העמוס בעיר.
"למדנו לחיות עם זה", הסביר בצהריים (שישי) ל-ynet רונן סרוגלי. "זה כמו שבא הקיץ והחורף, אותו דבר", הודה. "אנחנו לא מפחדים ולא ניתן להם להרגיש שמנצחים אותנו. אנחנו חוגגים ועושים על האש, ברוך השם".
3 צפייה בגלריה
פגיעה בית שדרות
פגיעה בית שדרות
הבית שנפגע בשדרות
(צילום: רועי עידן)
3 צפייה בגלריה
פגיעה בית שדרתו
פגיעה בית שדרתו
(צילום: רועי עידן)
חיים כהן, שנולד בעיר, סיפר כיצד כמעט נפל במהלך הריצה למרחב המוגן באמצע הלילה, אך האשים את שרי הביטחון המתחלפים, כלשונו, במצב הביטחוני. "הפחד קיים כבר 20 שנה", אמר כהן.
הוא הוסיף כי "צריך פתרון, אבל בכל פעם בא לנו ליצן אחר שמבטיח למחוק את עזה תוך 24 שעות - ולא קורה כלום. מצדי שמחר יעשו מבצע וירסקו את עזה. אין לי בעיה עם זה, אבל אני לא הקבינט. אי אפשר להכניס את עזה לים, אז עד שלא יבוא השקט - זה מה יש. זה היה בקריית שמונה. לא מתפוצצים פה ברחובות. יש קסאמים, אבל נעבור את זה".
בתאל חליפה, שהתרגלה להכניס את ארבעת ילדיה במהירות לממ"ד, סיפרה כי בעיניה הבעיה טמונה בכך שהמנהיגים עסוקים רק בעצמם. "אני אומרת את האמת ולא מתביישת: כולם עסוקים בבחירות או לא בחירות בזמן שאנשים פה נאנסים ולאף אחד אין כסף", אמרה חליפה בזעם. "ומה שהכי מעצבן זה שמפוצץ פה באנשים כאילו שלא קרה פה כלום. זה מעצבן שהמצב לא מעניין אף אחד".
יהודה מזרחי, שעבר בשנה שעברה מתל אביב לשדרות, אמר כי הוא מאמין שצריך ליישב את הנגב - אך "המצב לא הגיוני", כלשונו. "אשתי רצה אתמול בשעה 02:30 עם תינוק מהקומה השנייה לראשונה וכמעט נפלה", סיפר. "אני לא מבין למה לא עושים כלום. מנקודת מבט של תושב המרכז בשנים האחרונות, החיים של התושבים שם שווים יותר בעיני המושכים בחוטים. כשהטילים מגיעים למרכז - התשובה יותר מורגשת".
3 צפייה בגלריה
שדרות פגיעה ירי עזה
שדרות פגיעה ירי עזה
כוחות חירום מחוץ לבית שנפגע
(צילום: רועי עידן)
מזרחי הוסיף כי "אני לא חושב שאם כולם יעזבו זה הפתרון, ולא מאמין שצריך להרוג את כולם. אבל לא צריך לתת להם כסף ואת מה שהם דורשים. צריך לשחק לפי הכללים שאנחנו קובעים".
ליאור יהודאי, בעל עסק במרכז המסחרי, אמר כי הוא לא מצליח להבין למה ישראל לא יוזמת יותר פעולות צבאיות נגד חמאס. "אם יודעים שיש מפעלים לייצור תחמושת ומנהרות, למה אנחנו לא יוזמים ותוקפים?", שאל. "למה אנחנו רק מתמגנים כל הזמן? זה לא מסתדר לי".
בניגוד ליהודאי, נופר חממי שחלפה במרכז עם צרור בלונים לכבוד יום ההולדת של אחיה והרגיעה בחיוך את הסובבים שלא מדובר בבלוני תבערה, מאמינה שתושבי העיר הפכו להיות אדישים כלפי המצב. "אין לי מה להגיד כבר, אני פשוט מחכה לסבב הבא ולהסלמה הבאה", אמרה. "זה לא הגיוני שבאחת או בשתיים בלילה כשישנים יש צבע אדום. זה מוזר לי שהתרגלנו".
למרות גל המחאות ששוטף את הארץ בשבועות האחרונים במגוון נושאים - ממתנגדי ראש הממשלה, דרך דורשי החמרת העונשים על מתעללים בפעוטות ועד מאות המפגינים שיצאו לרחובות למען הנערה שנאנסה באילת - חממי אומרת שכל מה שהיה לתושבי העיר להגיד - נאמר. "חייב לטפל בזה ומהשורה", אמרה. "ממילא יש מחאות ושנאת חינם, אז בשביל מה? גם קורונה וגם חמאס?".